3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
בנימין נתניהו ,אסתר חיות, יריב לוין
בג"ץ הורה ליועמ"שית ולרה"מ להגיב לעתירה על הנבצרות, שר המשפטים תקף בחריפות. חיות, לוין ונתניהו
(צילום: יאיר שגיא, שלו שלום, מארק ישראל סלם)
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין תקף בצורה חריפה את בג"ץ, לאחר שזה הורה ביום שישי ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולראש הממשלה בנימין נתניהו להשיב תוך חודש לעתירה שדורשת להוציא את נתניהו לנבצרות בשל עיסוקו במהפכה המשפטית. לוין כתב: "ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים. הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה".
לוין הוסיף: "חבורה של משפטנים שאינם מכבדים את תוצאות הבחירות פועלים עכשיו כדי לבצע הפיכה שלטונית ולהוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. לא פלא שהשותפים למהלך הזה הם אותם אלה שמובילים את ההתנגדות לרפורמה המשפטית. ארגון השמאל המכונה התנועה לאיכות השלטון, היועצת המשפטית לממשלה ושופטת בית המשפט העליון".
עוד כתב לוין כי "ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים. הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה. לא נאפשר את ניסיון ההפיכה הזה, אשר ממחיש עד כמה נחוצה רפורמה במערכת המשפט. רפורמה שתשיב את הדמוקרטיה ואת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון".
3 צפייה בגלריה
אמר בחודש שעבר כי המהפכה המשפטית היא "כמו מהפכה של טנקים". ברק
אמר בחודש שעבר כי המהפכה המשפטית היא "כמו מהפכה של טנקים". ברק
אמר בחודש שעבר כי המהפכה המשפטית היא "כמו מהפכה של טנקים". ברק
(צילום: גיל יוחנן)
בתגובה לדברים, אמר יו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא כי התנועה לאיכות השלטון "היא תנועה שפועלת לשמירה על שלטון החוק, משמאל ומימין. ההאשמה המופרכת כאילו מדובר בארגון שמאל לא מחזיקה מים. אני קורא לשר לוין להתנצל על דבריו, או לחילופין להוריד את החסינות, ונבדוק אם דבריו עומדים במבחן משפטי".
דבריו של לוין מתכתבים עם אמירותיו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, שאמר בחודש שעבר בראיונות לערוצי הטלוויזיה כי הדבר המקביל למהפכה המשפטית של נתניהו ולוין הוא "מהפכה של טנקים". בריאיון לחדשות רשת אמר אז ברק כי הוא מצר על כך שלוין לא התייעץ עמו לפני אם להכריז על הרפורמה כבר עכשיו או להמתין. "הייתי אמור לו לחכות שבוע-שבועיים שיינתן פסק הדין של בית המשפט העליון, כדי שלא יאשימו אותך בכל מיני האשמות", טען ברק. "אני חושב שזה מעשה פסול, בעיניי זה מעשה בלתי חוקי. זה איום על בית המשפט".
לפי החלטת בג"ץ, נזכיר, על המשיבים לעתירה למסור את תגובתם עד 12 במרץ. בעתירה שהוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון נטען כי נתניהו מפר את הסכם ניגוד העניינים שנערך לו, ועל כן עליו לצאת לנבצרות. החלטת בג"ץ אמנם דרשה מהמשיבים למסור את תגובתם, אבל עדיין לא בטוח שיתקיים דיון בנושא.
למרות שלא בהכרח יתקיים דיון בנושא, בקואליציה טענו כי עצם ההחלטה לא לדחות את העתירה על הסף היא פגיעה בדמוקרטיה. "החלטת בג"ץ לא לדחות על הסף את העתירה להכריז על נבצרות של ראש הממשלה, היא ההוכחה הטובה ביותר לנחיצותה של הרפורמה שאנו מובילים", אמר בשבוע שעבר שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "עצם הדיון בסיכול החלטת הבוחר ורצון העם היא מגה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ונקודת שפל נוספת שאליה הגיעו שופטי העליון".
לפני כשבועיים פנתה היועמ"שית לנתניהו, והורתה לו להימנע מהתערבות בשינויים במערכת המשפט בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי על רקע משפטו. מטעם היועמ"שית נמסר כי היא שלחה לנתניהו מכתב "בעניין יישום חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים שנערכה לו בתקופת כהונתו הקודמת, ביחס ליוזמות לשינויים במערכת המשפט". לפי ההודעה, "מכתבה של היועצת גובש, בין היתר, על רקע פניות שהתקבלו ומעלות טענות בדבר חשש לניגוד עניינים בשל מעורבותו של ראש הממשלה ביוזמות האמורות, ועל רקע תמונת מכלול יוזמות החקיקה בנושא.
3 צפייה בגלריה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
הציונות הדתית בסבב ההתייעצויות עם הנשיא לקראת הרכבת הממשלה
"בית המשפט יאבד את הלגיטימיות שלו, לא צריך לציית להחלטה כזו". סטרוק
( צילום: לע״מ)
גם שרת ההתיישבות אורית סטרוק (הציונות הדתית) יצאה בחריפות נגד בית המשפט העליון והחלטתו בעניין נתניהו. בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio אמרה הבוקר סטרוק כי "נשיאת העליון לא מבינה שיש גבולות לוויכוח, היא לא מבינה את מקומה".
אם בית המשפט יורה על הוצאת נתניהו לנבצרות, סבורה סטרוק כי "בית המשפט יאבד את הלגיטימיות שלו לחלוטין. אני לא חושבת שיש מה לציית להחלטה כזו, זו החלטה שחורגת לחלוטין מגורם הסבירות". סטרוק הוסיפה: "איך יכולה נשיאת בית המשפט העליון לעלות על דעתה שיש לה בדל זכות לנהל דיון כזה? יש גבול כמה אפשר לירוק בפרצופו של הציבור".