אישה אפגנית שכיהנה בפרלמנט עד עליית הטליבאן לשלטון נרצחה בביתה בקאבול. גם אחד משומרי הראש שלה נורה למוות על-ידי המתנקשים, שזהותם לא ידועה.
מורסל נביזדה, בת 32 במותה, נבחרה לפרלמנט ב-2019 כנציגה של עיר הבירה. היא הייתה חברה בוועדת הביטחון של הפרלמנט וכיהנה כמחוקקת עד אוגוסט 2021. באותו חודש, אחרי מסע כיבושים ברחבי המדינה, עלה הטליבאן לשלטון והדיח את הממשלה שקיבלה את הכרת הקהילה הבינלאומית.
3 צפייה בגלריה
מורסל נביזדה חברת פרלמנט לשעבר נרצחה ב קאבול אפגניסטן
מורסל נביזדה חברת פרלמנט לשעבר נרצחה ב קאבול אפגניסטן
תמונתה של נביזדה. בת 32 במותה
( צילום: AFP)
זו הפעם הראשונה שבה אדם שכיהן בפרלמנט בממשל הקודם נרצח בקאבול מאז שארגון הטרור האיסלאמיסטי עלה לשלטון בקיץ 2021. מפקד משטרת קאבול לא ציין מניע אפשרי לרצח של נביזדה.
לפי מפקד המשטרה בבירה האפגנית, נביזדה ושומר הראש שלה נורו למוות בחדר בקומה הראשונה של ביתה בלילה שבין שבת לראשון, בסביבות השעה 03:00. הקומה הראשונה משמשת כמשרד של נביזדה. מפקד המשטרה הוסיף שאחיה של נביזדה ושומר ראש נוסף נפצעו בירי של המתנקשים, ושומר ראש אחר שהיה בביתה של חברת הקונגרס לשעבר גנב כסף ותכשיטים ונמלט מהמקום.
3 צפייה בגלריה
אפגניסטן ה טליבאן אוסר על סטודנטיות להיכנס לאוניברסיטאות ב קאבול
אפגניסטן ה טליבאן אוסר על סטודנטיות להיכנס לאוניברסיטאות ב קאבול
אנשי טליבאן בבירה קאבול
(צילום: EPA )
נביזדה הייתה בין חברות הפרלמנט הבודדות שנשארו בקאבול אחרי השתלטות הטליבאן. מרים סולאימנחיל, מחוקקת לשעבר, ספדה לנביזדה ואמרה שהיא "פעלה ללא פחד למען אפגניסטן. היא הייתה חלוצה אמיתית – אישה חזקה וכנה, שעמדה מאחורי מה שהיא האמינה בו, גם לנוכח הסכנה. למרות שהציעו לה לעזוב את אפגניסטן היא בחרה להישאר ולהיאבק למען העם שלה".
האנה נוימן, פוליטיקאית גרמנייה וחברת הפרלמנט האירופי, אמרה: "אני כל כך עצובה וכועסת ורוצה שהעולם ידע! היא נרצחה בחושך, אך הטליבאן בנה את מערך האפרטהייד המגדרי שלו באור יום".
תקופת שלטונו הראשונה של הטליבאן באפגניסטן הסתיימה ב-2001, ובשנים שחלפו מאז נשים מילאו תפקידי מפתח בחברה האפגנית. נשים רבות הפכו לפוליטיקאיות, שופטות ועיתונאיות. עם עליית הטליבאן לשלטון נמלטו מאפגניסטן נשים רבות שעסקו בתחומים הללו.
3 צפייה בגלריה
נשים מפגינות ב קאבול אפגניסטן נגד החלטת הטליבאן טליבאן לאסור עליהן ללמוד ב אוניברסיטה
נשים מפגינות ב קאבול אפגניסטן נגד החלטת הטליבאן טליבאן לאסור עליהן ללמוד ב אוניברסיטה
מחאת נשים בחודש שעבר בקאבול, בעקבות האיסור על למידה באוניברסיטה
(צילום: רויטרס )
כשהטליבאן השתלט על אפגניסטן ב-2021 הוא הבטיח כי לא ישוב לנקוט את אותן שיטות אכזריות שאפיינו את שלטונו בסוף המאה שעברה, ואותת כי הפעם יאפשר לנשים לצאת ללמוד בבתי הספר, לעבוד באין מפריע ולהתנועע בחופשיות רבה יותר. עם זאת, ככל שעבר הזמן שב הארגון והטיל עליהן עוד ועוד איסורים. מאז שחזר לשלטון אסר הטליבאן על נערות ללמוד בחטיבות הביניים ובתיכונים, ובחודש שעבר הודיע כי מעתה גם האוניברסיטאות ברחבי המדינה סגורות לנשים. הטליבאן דורש מנשים לכסות את שיערן ואת פרצופן בציבור, ואוסר עליהן להגיע לפארקים או לחדרי הכושר. כמו כן הטליבאן הגביל בצורה דרמטית את הענפים במשק שבהם נשים רשאיות לעבוד.