בליבה של טביליסי, בירת גאורגיה, נחנך גן עצי זית המוקדש לגבורתם של אזרחי ישראל ב-7 באוקטובר ולידידות העמוקה בין העמים הישראלי והגאורגי.
אורחי הכבוד היו יאיר מוזס ומורן בן ישי, ילדיו של החטוף גדי מוזס. גדי, איש קיבוץ ניר עוז ומומחה סוכנות הסיוע הלאומית של ישראל, פעל רבות בגאורגיה במסגרת שיתופי פעולה והכשרות חקלאיות מטעם משרד החוץ ומדינת ישראל. ילדיו סיפרו על חיבתו העזה של אביהם לגאורגיה, על קשרי הידידות הרבים שטווה בה ועל ההמתנה לשובו.
4 צפייה בגלריה
המחווה הגיאורגית לגבורה ב-7 באוקטובר: גן עצי זית במרכז טביליסי
המחווה הגיאורגית לגבורה ב-7 באוקטובר: גן עצי זית במרכז טביליסי
המחווה הגאורגית לגבורה ב-7 באוקטובר
סגן שר החוץ הגאורגי קונסטנטיני הדגיש בדבריו את הידידות והסולידריות בין המדינות והעמים, ולמשתתפי האירוע חולקו דסקיות וסיכות צהובות לתמיכה במאמץ הבינלאומי להשבת החטופים.
הגן ניטע ביוזמת שגרירות ישראל בגאורגיה בסיוע עיריית טביליסי לכבוד יום העצמאות ה-76, ובטקס שנערך השתתפו סגני שרי החוץ, ההגנה והחינוך לצד גורמי ממשל בכירים נוספים, בהם חברי פרלמנט, שגרירים וחברי ישראל בגאורגיה.
השגרירה הדס מיצד דיברה בנאומה על גבורת הישראלים נוכח מתקפת הטרור ועל הרוח הישראלית החסונה. "אל מול אלו שזרעו חורבן והרס, אנו נמשיך לזרוע זרעים של פיתוח, קדמה טכנולוגית ושגשוג ביחד עם חברינו בגאורגיה וברחבי העולם. הגן שנחנך כאן היום מסמל את הקשר בין העמים ואת פועלו שלֶ גדי מוזס שמיטיב לחבר בין אדמה, טבע ואנשים. אנו ממתינים לביקורו הבא בגאורגיה, כמו גם לשחרורם של כל החטופים בעזה", אמרה. היא הודתה לעם הגאורגי על תמיכתו האיתנה בישראל ואף ביתר שאת מאז 7 באוקטובר.
4 צפייה בגלריה
המחווה הגיאורגית לגבורה ב-7 באוקטובר: גן עצי זית במרכז טביליסי
המחווה הגיאורגית לגבורה ב-7 באוקטובר: גן עצי זית במרכז טביליסי
אורחי הכבוד. יאיר מוזס ומורן בן ישי
גם בווילנה הוקדש השבוע אירוע יום העצמאות של שגרירות ישראל בליטא לגבורה ב-7 באוקטובר. במחווה מיוחדת סופר סיפורו של רב פקד מרטין קוזמיצקס שנהרג בקרב בשדרות. מרטין עלה מליטא בצעירותו, והטקס התקיים בנוכחות משפחתו, כשאימו נשאה נאום מרגש בפני האורחים הרבים.
יו"ר הפרלמנט הליטאי דיברה אף היא על הקשר המיוחד בין וילנה לירושלים, ועל מרטין כגשר בין העמים. האמנים איה כורם ואדם בן אמיתי שרו כמה משיריו של לאונרד כהן, שאימו הייתה ליטאית. את השיר "למה אהובי" (lover lover lover) כהן כתב כשביקר חיילים במלחמת יום כיפור, וכורם תרגמה בעקבות 7 באוקטובר לאחר שהופיעה בפני לוחמים לפני כניסתם לעזה.
השגרירה הישראלית הדס ויטנברג זילברשטיין ציינה: "אנו מוצאים את עצמנו כיום בעיצומה של מלחמה נוראה, מול אויבים אכזריים. בחודשים האחרונים קיבלנו עידוד וחיזוק ממעשי סולידריות שונים ברחבי ליטא, ואנו מחויבים להמשיך לקדם את היחסים בין העמים החולקים תקווה לחזרתם המהירה והבטוחה של החטופים".