פוגעים, ונמלטים: תאונות "הפגע וברח" כבר הפכו מזמן למכת מדינה, ורק בשבוע האחרון נהרג זיו מסילתי מנתניה בנתיבי איילון, כשטרקטור פגע ברכבו ונמלט. אבל על תאונות "פגע וברח" אחרות כמעט איש לא מדבר. מדובר בתאונות שבהן אין פצועים, אבל נזק בהחלט נגרם - אבל המחוללים אותו לא נשארים לסייע, לא לוקחים אחריות, וגם לא מעבירים פרטים.
במשטרה אותן תאונות נכללות תחת הקטגוריה של "אי מסירת פרטים". בשיחה עם כמה נהגות שנפגעו מאותה תופעה, נראה בבירור שקיום החוק בכבישי ישראל מתפרש לעיתים כחולשה.
3 צפייה בגלריה
יפעת הדר
יפעת הדר
יפעת הדר והפגיעה ברכבה. "המשטרה הייתה אמורה לדאוג לי ולא עשתה כלום"
(צילום: מאיה באומל, יפעת הדר)
לפני כשנה יצאה יפעת הדר, תושבת ראשון לציון בת 43, משיעור היוגה בדרך חזרה הביתה. "זה היה בוקר רגוע ונחמד. הייתי הרכב הראשון בצומת ונהג פגע בי. הוא אפילו לא ביקש או הראה סימן שהוא מתכוון לפנות שמאלה, אלא פשוט נכנס בי. אני יודעת שנהגתי בסדר, כי הנהג הפוגע פנה שמאלה מנתיב שאמור להמשיך אך ורק ישר".
"הוא נראה ילד בתחילת שנות העשרים", שחזרה יפעת. "הוא נהג על רכב יחסית יוקרתי, הייתי בטוחה שהוא שייך להורים ואולי מפחד לומר להם. הוא עצר לראות מה הנזק ואמר שישלם את כל מה שצריך".
אבל מהר מאוד יפעת מצאה את עצמה לבד בכביש, וגם בניסיון להשיג פיצוי על הנזק. "בהתחלה הוא ענה לטלפון, ואחר כך הוא נעלם. הטעות שלי הייתה שלא החלפתי איתו פרטים ולא צילמתי את פרטי הביטוח, כי הוא אמר שישלח לי. אנשים היום לא מסתובבים עם הביטוח באוטו, כי זה שמור במייל".
3 צפייה בגלריה
זיו מסילתי נהרג בתאונת פגע וברח בכביש 20 במחלף חוף השרון
זיו מסילתי נהרג בתאונת פגע וברח בכביש 20 במחלף חוף השרון
זיו מסילתי, שנהרג בנתיבי איילון בפגע וברח
(באדיבות המשפחה)
למזלה, יפעת צילמה את הרכב שלו ואת הנזק שגרם לרכבה, כך שהיה לה את מספר הרכב הפוגע. כשבדקה – גילתה שהוא בעצמו הבעלים של הרכב. אבל זה לא עזר יותר מדי כשניסתה לקדם את זה מול חברת הביטוח שלה. "פניתי לסוכנות הביטוח שלי, אבל לא מצאו אותו בשום חברה. בביטוח אמרו לי שהם ראו נזקים גדולים הרבה יותר ואנשים פשוט ויתרו".
"החלטתי להגיש תלונה נגד הנהג. אמרתי שאם הוא לא ענה לי אז שהמשטרה תעשה משהו", סיפרה יפעת. "לצערי גם משם לא באה הישועה, זה לא מעניין אף אחד. נתתי להם את מספר הרכב, תעודת זהות ומספר טלפון שלו. הייתי בטוחה שיחזרו אליי, אבל לא קרה עם זה כלום".

"כשעברנו לצד הבחור שפגע בי פשוט ברח"

חוויה דומה עברה גם על טל, תושבת תל אביב בת 32, שהייתה מעורבת בתאונת שרשרת בתחילת השנה. "נסענו בכביש מהיר לקראת היציאה במחלף, כשהרכב מקדימה נתן ברקס ואני עצרתי. הנהג מאחוריי נכנס בי ודחף אותי על הרכב מקדימה".
"הייתי בהתקף חרדה ולא יצאתי מהאוטו", שחזרה. "הנהג של הרכב שנכנסתי בו ניסה להרגיע אותי, ולאחר מכן הגיע אמבולנס שביקש מאיתנו לעצור בצד כדי שלא נחסום את הכביש. כשעברנו לאי תנועה הבחור שפגע בי פשוט ברח".
"הבחור הצעיר שפגע בי היה מבוהל. בהתחלה ריחמתי עליו, כי ראיתי שהוא צעיר ובטח הוא היה בלחץ ולא התכוון. אבל אחר כך, כשהגעתי למשטרה, הבנתי שהוא האשים אותי". למזלה, המצלמות הקדמיות והאחוריות שמותקנות ברכבה קלטו את המתרחש. "הוא נכנס בי ואני נכנסתי בנהג שלפני, רואים הכל".
אם זה מרגיש כאילו בריחה של נהגים שפגעו במכוניות אחרות מבלי למסור את כל הפרטים הפכה לתופעה – הנתונים תומכים בתחושות. לפי נתוני המשטרה, מתחילת השנה דווח על לפחות 127 תאונות שבהן הנהג הפוגע ברח מהזירה. באותן תאונות נפגעו כ-168 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
הילה שמחי
הילה שמחי
"התהפכנו שלוש פעמים, לא האמנתי שזה קורה". הילה שמחי ורכבה המרוסק אחרי התאונה
(צילום: הילה שמחי)
אצל הילה שמחי מפתח תקווה זה נגמר בנס. "הילד הקטן שלי ישב מאחור, הבת הגדולה לידי, ושוחחנו באופן רגוע באוטו. פתאום הרגשנו 'בום' וכל כריות האוויר נפתחו מכל הצדדים. הייתי די בהלם, כי זה משהו שקשה לצפות אותו".
"התהפכנו שלוש פעמים עם הרכב. לא האמנתי שדבר כזה קורה, כי נהגתי כמו שצריך ובאופן רגוע", סיפרה הילה. "אנשים היו בטוחים שאין ניצולים כי הרכב היה מרוסק. כשהמשטרה הגיעה למקום ביקשתי את הכרטיס של המצלמה, כי ידעתי שאני לא אשמה".
כשהגיעה פיזית לתחנת המשטרה היא נתקלה בפקפוק. "השוטרת אמרה לי שזה לא מה שהוא סיפר. 'הוא אמר שאת עברת באדום ושנכנסת בו, שבאת לו בהפתעה'. מזל שהייתה לי ברכב מצלמה והראיתי להם סרטון, שגרם להם לשנות את דעתם".

למנוע את התאונה הבאה

המסר העיקרי של אותם נהגים שנפגעו ונאלצו להתמודד עם מסע ארוך להוכחת חפותם הוא הצורך במצלמות רכב – קדמיות ואחוריות. "הסרטון הציל אותי, ישר הורידו אותו מהכביש", הוסיפה הילה. "המשטרה תפקדה רק ברגע שהסרטון התקבל. עד אותו רגע אני הייתי אשמה מבחינתם".
פרט למצלמות, מדגישה הילה - שהייתה מעורבת בתאונה כשהייתה עם בנה ובתה - גם את הצורך להימנע מעימותים. "כשקורה משהו תישארי באוטו, תנעלי ותסעי. במיוחד כשאת עם ילדים. לפני כמה ימים ראיתי נהג מטורף שיצא לעבר אישה ואיים עליה בזמן שברכב שלה היה תינוק".
"תאונות קורות, אבל צריך שכל בן אדם ייקח אחריות אישית", סיכמה יפעת. "אם אנשים לא יודעים לעשות את זה, אז יש את החוק, המשטרה ובית המשפט. אבל ההתמודדות עם התהליכים האלה לוקחת הרבה מאמץ אישי. זה בטוח קורה לעוד הרבה אנשים, וחלקם נשארים עם עצמם".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "בעת קבלת דיווח של תאונת דרכים במוקד 100 של המשטרה, שלפיו אחד המעורבים מסרב למסור את פרטיו לצד השני, ייפתח אירוע וניידת תישלח למקום להמשך טיפול.
"באשר להגשת התלונה של יפעת – מהדיווח שהתקבל עלה כי מדובר בתאונת דרכים נזק בלבד, שאינה מוגדרת 'פגע וברח', זאת נוכח הימצאות כלל המעורבים במקום, שהחליפו פרטים כנדרש".