4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
צה"ל מרחיב את פיילוטי שילוב הנשים ביחידות המובחרות: המדינה תודיע מחר (רביעי) לבית המשפט העליון כי בצבא החליטו לפתוח בשנה הבאה התנסויות לשילוב נשים כלוחמות גם ביחידת העילית סיירת מטכ"ל, ביחידת הניוד המובחרת 551 של אוגדה 98 וייתכן שגם בגדודי השריון המתמרנים במלחמה - בנוסף לפלוגת הטנקיסטיות שכבר קיימת במשימות הגנת הגבולות.
זאת, כחלק מבג"ץ החיילות והמלש"ביות שעתרו לפתוח את כל יחידות השדה לשירות לוחמות, במקביל להתנסויות שמתנהלות בשנה האחרונה בשילוב נשים ביחידת ההנדסה הקרבית המובחרת יהל"ם וביחידת החילוץ של חיל האוויר 669. ביהל"ם יש כבר 12 לוחמות בתוך המסלול שנפתח במרץ האחרון ובנובמבר יגויסו לוחמות נוספות, וב-669 הגיוס הראשון להתנסות ביחידה צפוי גם כן בנובמבר.
יחד עם זאת, בצבא יבהירו לבג"ץ מראש כי הסיכוי לשלב נשים במערך המתמרן של חיל השריון הוא נמוך בשל המורכבויות הפיזיות של לחימה מעבר לקווי האויב בטנקים, והמסגרות הגדולות הקיימות בחטיבות השריון. בכל מקרה, פתיחת ההתנסות בכל היחידות המובחרות מותנית בכך שיאותר מספר מספק של חיילות שיעברו בהצלחה את המיון.
4 צפייה בגלריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
החיילות העותרות מימין לשמאל: מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה
החיילות מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה שעתרו לבג"ץ
(צילום: שלו שלום)
כך או כך, הכוונה היא לייצר מסגרות מגדריות לנשים בלבד, בדומה לפלוגת הטנקיסטיות שפועלת בגבול מצרים. גם בפיילוטים החדשים צפויות להשתלב בין 10 ל-15 חיילות או מתגייסות בכל פיילוט, בתהליך שיחל בעוד כשנה ויימשך לפחות שנה.
"אנו רואים בשירות הנשים ובשוויון ערך משמעותי בצה"ל", הבהירו הערב בצה"ל, "ושמים דגש גדול על ערך השירות המשותף, תוך שימור צבא העם ושמירה על כל המגזרים שתורמים משמעותית בצה"ל. נגבש קריטריונים מקצועיים ואמות מידה מדויקות".
תשובת המדינה לבג"ץ רחוקה מלהיות דרמטית, שכן ההתנסות לסיירת מטכ"ל וליחידה 551 תחל רק בעוד שנה-שנתיים, במספרים קטנים, ויימשכו לפחות שנה. כמו כן, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הדגיש שהסיכוי להצלחת הניסוי למערך השריון המתמרן הוא כאמור נמוך, והסיכון גבוה, ולפי שעה לא נקבע מתי בדיוק ההתנסות תחל. משלל פיילוטי העבר לשריון יצאה מהן פלוגה אחת קטנה.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בזירת הפיגוע בחווארה, יחד עם מפקד האוגדה ומפקד חטיבת שומרון
הדגיש שהסיכוי להצלחת הפיילוט במערך השריון המתמרן נמוך. הרמטכ"ל הרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל)
בכל ההתנסויות החדשות מתכוונים בצה"ל להטמיע לקחים מהפיילוטים ב-669 וביהל"ם. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי מסר: "לנגד עינינו עומדת כשירות צה"ל והשילוב בין צרכי צה"ל, הכישורים והרצונות של המשרתים, ללא הקלות והנחות".
לפני כשלושה חודשים בג"ץ הוציא צו על תנאי לשר הביטחון, צה"ל והרמטכ"ל, במסגרתו הם נדרשו לנמק מדוע לא ישולבו נשים ביחידות המובחרות של הצבא. התשובה ניתנה בעקבות העתירות שהוגשו כחלק מבג"ץ הלוחמות, והיה מדובר במעין "כרטיס צהוב" למערכת הביטחון - שהעותרות, שהיו בזמן הגשת העתירות מועמדות לשירות ביטחוני (מלש"ביות), דרשו ממנה להתמודד באופן שווה לגברים על תפקידי לוחמה ביחידות מובחרות.
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטות ענת ברון ורות רונן ביקשו לקבל הסברים "מדוע לא תשולבנה נשים, במסגרת התנסות, במחלקת ניוד או מרגמות באחת מחטיבות החי"ר המתמרן, כבר עתה ומבלי להמתין להשלמת ההתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם".
4 צפייה בגלריה
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
דיון בג"ץ על ביטול עילת הסבירות
ביקשה לקבל הסברים מדוע נשים לא משולבות ביחידות המובחרות. נשיאת העליון אסתר חיות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו כן, הן דרשו להבין "מדוע לא יתאפשר לנשים להתגייס למערך השריון המתמרן, לאור הצלחת תהליך הבחינה ביחס לשיבוץ נשים כלוחמות שריון במשימת הגנת גבולות, ולחלופין, מדוע לא תשולבנה נשים, במסגרת התנסות, במערך השריון המתמרן, כבר עתה ומבלי להמתין להשלמת ההתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם".
דרישה נוספת הייתה להבין "מדוע לא תבוצענה התנסויות לשילוב נשים ביחידות מובחרות ומיוחדות המקיימות הליכי מיון, בנוסף ובמקביל להתנסויות ביחידות 669 ויהל"ם, וזאת למעט יחידות שלגביהן כבר הוחלט כי בשל מהות ואופי התפקיד לא ניתן לשלב בהן נשים".

בדיון האחרון שהתקיים בנושא העתירות ב-27 ביוני, אז הוצא הצו על תנאי, אמרה הנשיאה חיות כי מאז הגשת העתירה התחלף הרמטכ"ל, שקיבל שורה של החלטות חדשות - חלקן נוטות לעבר בקשות העותרות, וחלקן פחות.
נזכיר כי על אף "הבשורה" של צה"ל בשנה שעברה, שלפיה יחל לשלב נשים בתפקידי לוחמה - באחד הדיונים האחרונים שנערכו בבג"ץ בנושא מתחו השופטות ביקורת על תנאי הסף שלדעתן הם נוקשים. נשים רבות מתקשות לעמוד באותם התנאים וחלקן אף טוענות כי אינם הגיוניים, ושנקבעו כדי למנוע את קבלתן.
למשל, אישה שתבקש להתמיין ל-669 תצטרך לכל הפחות לשקול 78 ק"ג ולהיות בגובה 1.66 מטר. לפי בדיקה קצרה, ה-BMI שמתקבל בחישוב הנתונים הללו הוא 28.3 – נתון המעיד על משקל גבוה ביחס לגובה שככל הנראה יקשה על המועמדת לעבור את מבחן הריצה. משקל רצוי לגובה 1.66 מטר הוא כ-60 ק"ג בממוצע (69-51 ק"ג).