2 צפייה בגלריה
אבי דיכטר, אורית סטרוק
אבי דיכטר, אורית סטרוק
מציעים לגרש את מי שקיבל תגמול על פעילות טרור. ח"כ דיכטר וח"כ סטרוק
(צילום: אלכס קולומויסקי, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
"ביטול אזרחותו או תושבותו של פעיל טרור שמקבל תגמול עבור מעשה טרור": זו הצעת החוק שהגישו השבוע ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) וח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית) יחד עם פורום "בוחרים בחיים", שהוקם על ידי משפחות שכולות ופצועי פעולות איבה. לפי ההצעה, תישלל אזרחותו הישראלית של מי שקיבל משכורת מהרשות הפלסטינית בגין מעשה טרור אותו ביצע.
כיום מאפשר החוק לשלול אזרחות ממי שהורשע בביצוע פיגוע או מעשה טרור, אך מחייב להשאיר מעמד אחר - לרוב תושבות - שעדיין מאפשר את הישארותו בתחומי ישראל. אם החוק יעבור, שר הפנים יוכל לשלול את האזרחות או מעמד התושבות ולגרש מחבלים לשטחי הרשות בלי להתחשב בקיומה של אזרחות חלופית.
הצעת חוק נוספת שנכתבה בשיתוף "בוחרים לחיים", מבקשת להרחיק מחבלים ממקום הפיגוע ומקרבה פיזית למשפחות הנפגעים, בדומה לסעיף בחוק נפגעי עבירה מעברייני מין. ההצעה הוגשה השבוע על ידי ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית), שבעלה שלום (שולי) הר-מלך נרצח בשנת 2003 בפיגוע שבו היא עצמה נפצעה, ועשרות חברי כנסת נוספים, בהם יו"ר מפלגתה איתמר בן גביר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
ח"כ לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית: "דינם של מחבלים נתעבים הוא מוות או גירוש מהמדינה"
(צילום: שלו שלום)
ח"כ סון הר מלך אמרה כי "המציאות בה נפגעי טרור עתידים לפגוש את המחבלים שרצחו את יקיריהם חופשיים ומחייכים בכל הליכה לסופר, לקניון או לבית הכנסת, היא בלתי נתפסת ודורשת שינוי מיידי". עוד הוסיפה: "דינם של מחבלים נתעבים הוא מוות או גירוש מהמדינה, אך לכל הפחות יש לבצע בינתיים את החלת החוק הבסיסי הזה".
מפני שחברי הקואליציה המיועדת כבר ביקשו פטור מחובת הנחה, המאפשר הליך חקיקה מזורז, לארבע הצעות חוק טרם הקמת הממשלה צפויה ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) לבקש פטור עבור הצעת החוק לשלילת אזרחות כבר ביום ראשון הקרוב. בפורום "בוחרים בחיים" מקווים שהחוק יעבור עד 4 בינואר, יום לפני שחרורו הצפוי של כרים יונס שרצח את רב"ט אברהם ברומברג בנובמבר 1981, כשעשה את דרכו הביתה מהבסיס ברמת הגולן.