ראשי הרשויות המקומיות מאיימים למנוע את פתיחת שנת הלימודים הבאה אם לא יועברו התקציבים הנדרשים לצרכים שונים ובכללם מחסור בכיתות לימוד, שיפור בתנאי ההעסקה של הסייעות והתייקרויות הצהרונים ובינוי מוסדות חינוך. "אנחנו דורשים שהנושאים האלה ייפתרו - אחרת '1 בספטמבר' לא יהיה", אמר בצהריים (חמישי) יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס במסיבת עיתונאים של מרכז השלטון המקומי והאזורי. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
באסיפת חירום שנערכה מוקדם יותר בהשתתפות כ-100 ראשי רשויות מקומיות, הוצגו הדרישות למקבלי ההחלטות, ומשרדי האוצר והחינוך בפרט, בתחומי החינוך והנדל"ן. "אנחנו מוטרדים מסדרי העדיפות של מדינת ישראל שבמשך שנים הזניחה את החינוך ונושא הדיור בר-השגה", אמר ביבס.
4 צפייה בגלריה
רון חולדאי, חיים ביבס ושי חג'ג'
רון חולדאי, חיים ביבס ושי חג'ג'
מימין: רון חולדאי, חיים ביבס ושי חג'ג'
(צילום: יאיר שגיא )
הוא אמר עוד: "אחרי כל מה שהשלטון המקומי עשה במהלך משבר הקורונה, הגענו למצב שאי אפשר להמשיך ככה יותר. החינוך זה העתיד של מדינת ישראל, זה הביטחון שלנו. לא יכול להיות שנשפכים כספים להסכמים קואלציוניים ובחירות, אבל לא יימצא תקציב להגדיל את שכר הסייעות ושאר עובדי החינוך שבורחים מהמערכת.
"אי אפשר לפתוח שנת לימודים בלי סייעות גננות מורים ומנהלים. שיהיה ברור פה לכולם, זה לא איום זו המציאות -המצב במערכת החינוך קטסטרופלי. אלפי ילדים לומדים בקרוואנים ומבנים לא ראויים כי המדינה לא מתקצבת בניית כיתות לימוד".
4 צפייה בגלריה
מחסור עצום בכיתות לימוד (אילוסטרציה)
מחסור עצום בכיתות לימוד (אילוסטרציה)
מחסור עצום בכיתות לימוד (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
בראש הדרישות הקריטיות של ראשי הרשויות המקומיות שמחייבות טיפול מיידי לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה עומד נושא המחסור בכיתות הלימוד. כיום יש כ-3,000 כיתות במבנים זמניים, שבהם לומדים בתנאים בלתי-נסבלים כ-100 אלף תלמידים.
בנוסף, בתקצוב תוכנית החומש הנוכחית קיים חוסר תמידי של 10,000 כיתות מפני שמשרד האוצר מתקצב רק כ-18 אלף כיתות לעומת צורך של כ-28 אלף כיתות לפי נתוני משרד החינוך. ראשי הרשויות דורשים ממשרדי האוצר והחינוך לשחרר לאלתר את כל 3,400 הכיתות המתוכננות לשנה זו.
בנוסף הוחלט באסיפת החירום לדרוש ממשרד האוצר הסדרה מיידית של הרשאות לצורך החלפת המבנים היבילים והשכורים במבני קבע וכן פתיחה מיידית של תוכנית החומש, כך שהיא תבטיח תכנון והקצאות ללא חוסרים בכיתות בשנים הבאות.
4 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
איום קונקרטי להשבית את גני הילדים (אילוסטרציה)
(צילום: shutterstock)
ראשי הרשויות דורשים שיפור בתנאי ההעסקה של הסייעות. בשלטון המקומי מועסקות כ-55 אלף סייעות. מאז שנת 1978 לא נחתם הסכם קיבוצי שמסדיר את תנאי ההעסקה ושכרן של הסייעות. כיום, יותר מ-2,000 תקנים של סייעות לא מאוישים ובכך נגרמת פגיעה בהתנהלות התקינה בגני ילדים שנסגרים במהלך השנה עקב מחסור בכוח אדם.
האסיפה הכללית החליטה כי אם לא יוחלט על שיפור בתנאי העסקתן של הסייעות באמצעות כניסה מיידית למשא ומתן וביצוע רפורמה מקיפה בשכרן כבר בחודשי יולי-אוגוסט, שנת הלימודים תשפ"ג לא תיפתח כסדרה בגני הילדים.
בהתייחס לצהרונים ותחום הבינוי, צוין כי עליות המחירים החדות מהשנים האחרונות הביאו לכך שהרשויות המקומיות ספגו את ההתייקרויות של הצהרונים והנטל הכלכלי גדול וממשיך לעלות. נטען כי לרשויות אין יכולת נוספת להמשיך ולספוג את ההתייקרויות בצהרונים ובבינוי מוסדות החינוך.
האסיפה הכללית אישרה לדרוש ממשרדי הממשלה עדכון מיידי של תעריפי צהרוני "ניצנים" (מסגרות חינוך לגילים הצעירים בתום יום הלימודים) וכן של תעריפי בינוי מוסדות חינוך, כך שיהיו תואמים לעלויות בפועל. אם לא תוסדר סוגיית תעריפי צהרונים אלה, יוחלט לנקוט צעדים בנושא ובכלל זאת אי-הפעלתם בשנת הלימודים הקרובה.
4 צפייה בגלריה
נדל"ן נדלן אילוס אילוסטרציה
נדל"ן נדלן אילוס אילוסטרציה
"יוזמה מופרכת של האוצר להקמת 'קרן ארנונה'" (אילוסטרציה)
(shutterstock)
בנוגע לדיור בר-השגה, דרשו ראשי הרשויות שהמדינה תיקח אחריות על תחום הדיור ו"תכניס את היד לכיס" כדי לפתור בעיות לאומיות במקום לפתור את כשלי השוק בתחום הדיור מכספי הרשויות המקומיות.
מרכז השלטון המקומי החליט כי לא ייתן למדינה לפגוע בשלל תחומי השירות הניתנים לתושב על חשבון התעשרות קופת המדינה ממכירת קרקעות. האסיפה הכללית החליטה לדחות בכל תוקף את מה שכינתה "היוזמה המופרכת של האוצר להקמת 'קרן ארנונה', שתכליתה הלאמה של מסים מוניציפאליים", והבהירה לשלטון המרכזי כי לא יתקבל כל פתרון המשית את הנטל בנושא על הרשויות המקומיות.
ביבס הדגיש: "אנחנו אומרים את זה חודשיים וחצי לפני כדי לקיים משא ומתן שיפתור את הבעיות, שלא יגידו שהתעוררנו ברגע האחרון. כשהממשלה הייתה מנותקת, אנחנו היינו מחוברים לשטח ולתושבים, ואנחנו דורשים שהנושאים ייפתרו".
בהמשך פנה ביבס לראשי הרשויות ושאל: "שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר לא תיפתח כסדרה. מי בעד?", וראשי הרשויות הרימו את ידיהם בעד ההצעה. יו"ר השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' חיזק את דבריו של ביבס, ואמר כי יתמוך בהחלטה לא לפתוח את מסגרות החינוך במצב הקיים.
רון חולדאי, ראש העיר תל אביב-יפו ויו"ר "פורום ה-15" של הערים הגדולות בישראל, הוסיף: "על תחום החינוך לא נוותר, ואם הנושאים שעלו כאן לא יטופלו - לא תיפתח שנת הלימודים". בנוגע למשבר הדיור אמר חולדאי: "הבעיה העיקרית בתחום הדיור היא שהממשלה אומרת שהיא תפתור את נושא הדיור, ובפועל היא לא עושה כלום".

"יכולים לפתור את הבעיה מחר בבוקר"

לשאלת ynet עד כמה הממשלה מודעת לדרישות של מרכז השלטון המקומי והאם זה ריאלי שיתקבל התקציב המבוקש עד לפתיחת שנת הלימודים הבאה, השיב ביבס כי הם בקשר עם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושרת הפנים איילת שקד וכן עם אגף התקציבים במשרד האוצר, אך לטענתו אף דבר לא מתקדם.
חולדאי הוסיף: "זו לא בעיה של כסף, ממשלות ישראל רואות את השלטון המקומי כמשרת של השלטון המרכזי. במדינת ישראל רק הכוח עובד. כולם יודעים מה הבעיה והם יכולים לפתור אותה מחר בבוקר".