הקואליציה בשירות יו"ר עוצמה יהודית: הוועדה לביקורת המדינה בכנסת בראשותו של ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) התכנסה היום (שני) להליך חריג וראשוני - הצבעה על הוצאת צו הבאה לבכירים מהמשרד לביטחון לאומי ומשטרת ישראל לדיון בנושא הפיקוח על רישיונות הנשק. ברוב של שישה חברי כנסת מהקואליציה לעומת ארבעה חברי כנסת מהאופוזיציה, נקבע בסופו של דבר כי ההצעה להוצאת צו הבאת הבכירים נכשלה. ח"כ לוי: "זהו יום שחור בתולדות הכנסת". בהנחיית השר איתמר בן גביר, הבכירים לא נכחו בדיונים הקודמים בנוגע לכשלים במתן רישיונות נשק.
1 צפייה בגלריה
  איתמר בן גביר, מיקי לוי
  איתמר בן גביר, מיקי לוי
ח"כ לוי והשר בן גביר
( צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
בפתח הדיון, הציג ח"כ לוי את תמונת המצב: "הוועדה דנה כאן בחמש ישיבות בהליכים ולא במדיניות. לוועדה יש כבוד ומדיניות השר היא מדיניותו. האם לאור העובדה כי חל שינוי דרסטי ביותר במדיניות המשרד, אשר ללא ספק מצריך היערכות רב-מערכתית של גורמים רבים ומשרדי ממשלה, מדיניות חדשה אשר יש לה השלכות רבות שיכולות להיות הרות גורל ולגרום לבעיות בגוף ובנפש - האם אין מקום לדון בכך בכנסת?".
ח"כ לוי אמר עוד כי בדיונים הקודמים התגלו אי-סדרים קשים בהתנהלות לשכת השר בן גביר ועובדי לשכתו, כשארבעה מהם שימשו למעשה כפקידי רישוי אשר עסקו באופן פעיל במתן רישיונות נשק. בן גביר מצידו הודיע ליו"ר הוועדה כי בשל "היחס הלא מכבד ולעיתים משפיל", נציגי משרדו והמשטרה לא יגיעו לדיון.
הצווים נועדו לחייב את הגעתם של ממלא-מקום מנהל אגף כלי ירייה והמשנה למנכ"ל המשרד לביטחון לאומי אליעזר רוזנבאום, ראש חטיבת אבטחה ורישוי במשטרה תת-ניצב אופיר בוקי, ראש אגף מבצעים במשטרה ניצב סיגל בר צבי, וראש אגף כלי ירייה היוצא ישראל אבישר.
יו"ר הוועדה ח"כ לוי פנה לחברי הכנסת מהקואליציה: "כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, וכיו"ר הכנסת לשעבר, אני קורא לכם להצביע בעד צו הבאה לגורמי המקצוע הללו, כדי שהכנסת תוכל לקיים את חובתה לציבור ולנהל דיון פתוח ומקצועי בנושא שחיים ומוות תלויים בו. לא ייתכן ששר, באשר הוא, יזלזל בכנסת וישים פס על תפקידה כמפקחת על פעולות הממשלה ואנחנו נרכין ראש, ונעבור על כך לסדר היום. אם נעבור על אירוע זה בשתיקה והתעלמות - הדבר ישליך על ועדות נוספות. הבקשה שמונחת לפנינו אינה סוגיה פוליטית אלא ערכית, שנוגעת למעמדה של הכנסת והפיקוח על פעולות הממשלה".

"אירוע חמור ביותר"

ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר בדיון: "ההוראה של בן גביר למפכ"ל לא לשלוח קצינים בכירים לוועדת ביקורת המדינה היא הוראה לא חוקית, לשר אין סמכות על הגעתם של קציני משטרה לדיונים בכנסת. מהשר הכושל איתמר בן גביר אין לנו שום ציפייה, אך העובדה שיו"ר הכנסת ומפכ"ל המשטרה לא עמדו מול הדרישה הלא-חוקית הזו ולא הגנו על כבודה של כנסת ישראל היא שערורייה".
ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) ציין: "הנוהג בכנסת הוא שניתן להוציא צו הבאה לעובדי ציבור שלא מתייצבים לדיונים כדין. אני לא מכיר תקדים שבו שר אסר על משטרת ישראל להגיע לדיון בכנסת. טעה המפכ"ל שלא שלח אף נציג מטעמו. הוא יכול היה להתייצב לדיונים בעצמו כמו כל קצין משטרה, אך גם הוא וגם השר בחרו שלא לעשות כן. כאיש משטרה שלבש מדים, אי-נוכחותה של המשטרה בדיונים מדאיגה אותי אפילו יותר מנוכחות השר. המשטרה היא גוף נפרד וזה שהיא מחרימה את הדיונים זה אירוע חמור ביותר. מחובתו של יו"ר הכנסת לוודא שזה יקרה. בתור ראש הרשות המחוקקת הוא כפף את ראשו בידי שר עבריין".
ח"כ גלית דיסטל (הליכוד) טענה כי לא דרשו מחברי הקואליציה להגיע להצביע נגד צו ההבאה. לדבריה, "השר הגיב במכתבו שהדברים בוועדה לא נעשים בצורה עניינית. אני פה 10 דקות, שמעתי אתכם אומרים שהשר בן גביר עבריין, שרוחו רעה, שמעתי דברים שהם בגדר אמוציות קשות ופרסונליות כלפי האיש ופחות מקצועיות. אם השר מרגיש שהוא רדוף, כנראה שזה בצדק. מבחינתי הדיון האמיתי צריך להיות בבירוקרטיה שפשוט מסרסת, מסנדלת ולא נותנת למשרדי הממשלה לפעול". גם ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) טענה כי אם לא היה מדובר בשר לביטחון לאומי בן גביר, הדיון לא היה מתקיים. לדבריה, "אני מצדיעה לשר בן גביר- אם עושים כזה אמבוש, כנראה שהוא איש ימין".

במהלך הדיון התפתח עימות בין דיסטל וגוטליב נגד ח"כ אימאן חטיב יאסין (רע"מ), שהאשימה את השר בן גביר באחריות למקרי הרצח הרבים בחברה הערבית. "השר נכשל במיגור האלימות בחברה הערבית, הוא עסוק בלחלק נשקים בצורה רנדומלית לכל מי שבא וכל מי שדרש, כמובן מגזע מסוים", אמרה חטיב יאסין.
ח"כ דיסטל הגיבה: "כן מהגזע שטובחים בו, מהגזע שאונסים, מהגזע הזה. איפה יהודי אחד שרצח ערבי? איך את לא מתביישת? תפסיקו לרצוח אחד את השני, פשוט תפסיקו, די. למה זה בעיה שלי? אני לא יכולה לראות אותך יותר. כל כך פשוט - תפסיקו לרצוח". ח״כ גוטליב הצטרפה למהומה ואמרה לח"כ יאסין: "את תומכת טרור, בושה שאת פה". קודם לכן קרא ח"כ וליד אלהואשלה (רע"מ) לשים את השר לביטחון לאומי מאחורי סורג ובריח.
לבסוף התקיימה ההצבעה שבה נקבע כי הליך הוצאת צווי ההבאה נכשל. ח"כ לוי סיכם: "הכנסת קיבלה בהכנעה את רמיסתה. מעתה שרים ופקידי ממשלה יידעו שאינם חייבים לתת דין וחשבון לוועדות הכנסת והם יכולים לצפצף עליהן. האמת המרה התגלתה: חברי הקואליציה אינם מעוניינים בחיזוק הכנסת כריבון אלא בביצור שלטונם".