אלה פוגצ'ובה, מהזמרות המפורסמות ביותר ברוסיה, מחתה שלשום (יום א') ביקורת נגד המלחמה שמנהל ולדימיר פוטין באוקראינה. המחאה החריגה הסעירה את הרשתות החברתיות, וברוסיה תוהים אם הפוסט של פוגצ'ובה באינסטגרם מסמל שינוי בדעת הקהל בנוגע לתמיכה במלחמה.
פוגצ'ובה בת ה-73 השמיעה את קולה ויצאה נגד המלחמה למרות שהיא מודעת לאפשרות שהקרמלין יגדיר אותה כבוגדת. מתחילת המלחמה גינו פוליטיקאים, זמרים, שחקנים וסופרים את הפלישה לאוקראינה – אך פוג'צובה היא הדמות הידועה ביותר עד כה שהתבטאה נגד המלחמה במדינה השכנה. פוג'צובה, שבמשך השנים קיבלה מרוסיה פרסים ותארי כבוד יוקרתיים, תיארה השבוע את מולדתה כמדינה "מנודה", ואמרה שהחיילים הרוסים מתים למען "מטרות מתעתעות".
4 צפייה בגלריה
ה זמרת אלה פוג'צובה יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס קבלת פרסים בקרמלין ב2014
ה זמרת אלה פוג'צובה יחד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס קבלת פרסים בקרמלין ב2014
פוג'צובה ופוטין בפגישה בקרמלין ב-2014
(צילום: AP )
הדברים שכתבה פוגצ'ובה הם תשובתה לנרטיב של הקרמלין, ולסיבות שהוא מספק ל"מבצע הצבאי המיוחד" שנפתח באוקראינה ב-24 בפברואר. כדי לשכנע את הציבור מנהל הקרמלין בחודשים האחרונים קמפיין תעמולה מאסיבי – שמתרחש במקביל לסגירת כלי תקשורת עצמאיים. בחודש מרץ חתם פוטין על חוק שמאשר לשלוח למאסר של עד 15 שנה את מי שיפיץ שקרים על הצבא.
עבור רוסים רבים פוגצ'ובה היא הזמרת האהובה ביותר ברוסיה בעשרות השנים האחרונות, ובגיל 73 היא עדיין דמות נערצת. פוגצ'ובה אהודה במיוחד על האזרחים הוותיקים ברוסיה - אלה שנחשבים ל"בייס" של פוטין. פוגצ'ובה אמרה את אשר על ליבה בימים שבהם גדל הלחץ על נשיא רוסיה מבחינה צבאית – אחרי סדרת המפלות בשדה הקרב במחוז חרקוב באוקראינה, ומבחינה דיפלומטית - כשאפילו בעלת ברית גדולה כמו סין מציינת בפניו את חששותיה בנוגע למלחמה.
4 צפייה בגלריה
אלה פוג'צובה זמרת מוערכת ב רוסיה ארכיון 2018
אלה פוג'צובה זמרת מוערכת ב רוסיה ארכיון 2018
טענה שרוסיה הפכה למדינה מנודה. פוגצ'ובה
(צילום: רויטרס )
פוגצ'ובה החליטה להתבטא נגד המלחמה אחרי שמשרד המשפטים הרוסי הגדיר ביום שבת את בעלה של פוגצ'ובה - הקומיקאי ומגיש הטלוויזיה היהודי מקסים גלקין - כסוכן זר. הקרמלין טען שגלקין בן ה-46, גם הוא כוכב גדול בבידור הרוסי, עסק בפעילויות פוליטיות בשמה של אוקראינה, וקיבל ממנה מימון. במהלך המלחמה מתח גלקין ביקורת על המבצע שמנהל פוטין באוקראינה.
הרשויות ברוסיה עושות שימוש תכוף בהגדרה של "סוכן זר" עבור אישים וארגונים שמעיזים למתוח ביקורת על התנהלותן. פוגצ'ובה וגלקין עזבו שניהם את רוסיה לישראל בתחילת המלחמה, אך לפי רשת BBC פוגצ'ובה שבה לשם עם ילדיה בסוף החודש שעבר.
בפוסט באינסטגרם ביום ראשון אמרה פוגצ'ובה ל-3.5 מיליון העוקבים שלה שהיא מעוניינת להצטרף גם כן לרשימת הסוכנים הזרים שפועלת ברוסיה לאות הזדהות עם בעלה. היא הגדירה את גלקין כ"פטריוט אמיתי וישר" שמייחל ל"סוף למוות של הילדים שלנו למען מטרות מתעתעות, שהופכות את המדינה שלנו למדינה מנודה, שמכבידה על חיי האזרחים שלה".
4 צפייה בגלריה
ה זמרת אלה פוג'צובה
ה זמרת אלה פוג'צובה
בעלה הוגדר כסוכן זר בגלל שהתנגד למלחמה. פוגצ'ובה
(צילום: AFP)
עבור הקרמלין, הביקורת של פוגצ'ובה היא לא פחות מעלבון: במשך השנים הופיעה פוגצ'ובה במשדרים ממלכתיים, קיבלה פרסים מהמדינה ונפגשה עם פוטין כמה פעמים. דובר הקרמלין סירב להגיב לדבריה אך פיוטר טולסטוי, סגן יו"ר הדומא ומקורב לפוטין, אמר שפוגצ'ובה "איבדה קשר עם המציאות והיום מזדהה עם מי שמייחלים לנפילתה של רוסיה. היא כבר לא תקבל את תמיכתם של האזרחים הרוסים ההגונים. אנחנו ננצח גם בלי השירים שלה".
ואלרי פדייב, נשיא "מועצת זכויות האדם" ברוסיה, טען שפוגצ'ובה משתמשת בצורה צינית בטענות "הומניטריות" כדי להצדיק את הביקורת שלה. הוא העריך שאמנים פופולארים כמוה לא יזכו לאותה רמת השפעה אחרי המלחמה. "האליטה החדשה שלנו תהיה חיילים, רופאים, כתבים צבאיים ומתנדבים". לב שולסברג, איש אופוזיציה ותיק ברוסיה, אמר מנגד שהיקף התגובות לפוסט שפרסמה פוגצ'ובה מראה שדבריה של הכוכבת הוותיקה נגעו בעצב חשוף בחברה הרוסית. "תגובות שמביעות סימפטיה ותמיכה גלויה מראות את הכיוון שבו תנוע דעת הקהל", הוא טען.
4 צפייה בגלריה
ה זמרת אלה פוג'צובה
ה זמרת אלה פוג'צובה
המתנגדים מזהירים את פוגצ'ובה: "אחרי המלחמה האליטה תהיה חיילים וכתבים צבאיים"
(צילום: AP )
ורוניקה בלוטסרקובסקאיה, בלוגרית רוסייה שכתבה ספרי בישול ומתגוררת בצרפת, מאמינה שהביקורת של הכוכבת הרוסייה לא מיועדת לציבור – אלא לשלטון. "זו סטירה פומבית בפרצוף, כולם שמעו עליה. היא מדברת בשפה שלהם, והורסת את הנרטיב שלהם". הפרשן הפוליטי סטנסילב בלקובסקי טען שפוגצ'ובה היא "המנהיגה בפועל של החלק בחברה הרוסית שמתנגד למלחמה".
טרם ברור איך יגיב הקרמלין לדבריה של פוגצ'ובה ואם יעניש אותה במסגרת החוק שאוסר על הפצת "פייק ניוז" נגד הצבא הרוסי. אם הממשלה הרוסית "תמלא את בקשתה" של פוגצ'ובה ותכריז עליה כסוכנת זרה, הזמרת תהיה חייבת להצהיר על כך ברשתות החברתיות, ותהיה נתונה לדרישות כלכליות ובירוקרטיות שונות.