ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (חמישי) הערכת מצב טלפונית עם בכירי מערכת הביטחון ועם השר יואב גלנט, שיושב שבעה על אימו שהלכה לעולמה הבוקר. ראש הממשלה ושר הביטחון שיבחו את צה״ל והשב״כ על ההישגים במהלך מבצע ״מגן וחץ״ והנחו להמשיך ולגבות מחיר כבד מהג'יהאד האיסלאמי על תוקפנותו נגד אזרחי ישראל. בכירים בישראל אמרו כי "המערכה תימשך ככל שיידרש".
הבכירים הוסיפו כי בתום הערכת המצב שהסיכויים להפסקת אש בשעות הקרובות הם "פיפטי-פיפטי". במהלך היום המגעים מול המצרים הוקפאו ובשלבים רבים גם לא הצליחו ליצור קשר עם הג'יהאד האיסלאמי.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית טלפונית מהקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב ביטחונית טלפונית מהקריה בתל אביב
הערכת המצב בראשות נתניהו
(צילום: קובי גדעון / לע"מ)
המצרים היו בטוחים שהיינו קרובים אתמול לסגירה כי הג'יהאד ביקש הפסקת אש. לגבי כיוון להפסקת אש, אחרי הפגיעה הקטלנית ברחובות הקשר בין מצרים לג'יהאד התקרב, אבל עדיין אין התקדמות משמעותית. בישראל מחכים להתקדמות, אבל אם לא תבוא - יימשכו החיסולים והפגיעות במטרות.
הבכירים הוסיפו כי הם נותנים לג'יהאד פתח, לא אשראי בלתי נגמר. לדבריהם, יש שתי דרכי פעולה אפשריות: שקט יענה בשקט או שלא תהיה הפסקת אש וישראל תמשיך לגבות מחיר מהג'יהאד האיסלאמי. במערכת הביטחון אומרים שמבחינת גביית המחיר עדיין לא הגענו למקסימום ואנחנו עשויים להגיע לשם אם לא תושג הפסקת אש בשעות הקרובות.
2 צפייה בגלריה
השר גלנט שיושב שבעה, עם מזכירו הצבאי בהערכת המצב
השר גלנט שיושב שבעה, עם מזכירו הצבאי בהערכת המצב
השר גלנט שיושב שבעה, עם מזכירו הצבאי בהערכת המצב
הערכת המצב התקיימה אחרי שברחובות נהרג היום אדם מפגיעה ישירה של רקטה, כחלק ממבצע "מגן וחץ" שממוקד בג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. מפגיעת הרקטה נפצעו עוד 13 בני אדם. באותה שעה נורו עשרות רבות של רקטות נוספות, שגרמו לנזקים ולנפגעים גם באזורים אחרים.
בשיחת הערכת המצב השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר, ראש הסגל צחי ברוורמן, ראש המל"ל צחי הנגבי, ראש השב"כ רונן בר, הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף אבי גיל, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן.
לפני כינוס הערכת המצב, ונוכח ההתפתחויות שכללו גם ירי בלתי-פוסק לעוטף עזה, לנתיבות, לאשקלון וכן לכיוון חולון וראשון לציון, אמר גורם מדיני כי "בעת הזו - הפסקת האש ירדה מהפרק".