דוד בן אברהם (סאמח זיתון), פלסטיני בן 63 מחברון שהתגייר, נורה למוות הבוקר (יום חמישי) בידי לוחמי מילואים בתחנת אוטובוס סמוך להתנחלות אלעזר שבגוש עציון. לפי החשד, אחד מהם ירה בו למוות אחרי שבמהלך בידוק נמצא בתיקו סכין - שנשא, ככל הנראה, לצורך הגנה עצמית בלבד, וממילא לא השתמש בה בעת הירי.
לפי נעם ארנון, זיתון החליט להצטרף לעם היהודי בעקבות דרכו של סבו - עיד אל זיתון, שהציל כ-25 יהודים בזמן פרעות תרפ"ט בחברון. "הוא ביקש לעבור הליך גיור מקובל, אך רשויות הגיור הישראליות אינן מוכנות לקבל פנייה מערבי תושב ארץ ישראל", אמר. "הוא ניסה שוב ושוב, ללא הועיל. בסופו של דבר, הוא הצליח להתקבל לתוכנית גיור בבית הדין לגיור של הרב קרליץ בבני ברק. לאחר הליך ממושך ויסודי עבר את ההליך, קיבל אישור לגיור, ונקרא שמו בישראל - דוד בן אברהם".
2 צפייה בגלריה
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא זירת האירוע באלעזר
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא זירת האירוע באלעזר
סאמח זיתון והזירה באלעזר
(צילום: חיים פרג, REUTERS/Ilan Rosenberg)
בדצמבר 2019 שוחרר דוד מהכלא בחברון, שם שהה 58 ימים אחרי שנעצר על-ידי הרשות הפלסטינית. הוא העיד כי נעצר אחרי שהתגייר, וספג מכות במהלך מעצרו. "שמו אותי בבניין הממשל בחברון עם עוד אנשים והשומרים אמרו לכולם שהתגיירתי ושאני יהודי", סיפר אז. "כל פעם התנפלו עליי אסירים, חנקו אותי והכו אותי חזק מאוד". בהמשך הועבר זיתון לצינוק, שבו שהה עד ששוחרר.
אנשי דת מוסלמים ניסו לשכנע את זיתון לחזור בו מהגיור. "לא הסכמתי בשום אופן", הוא אמר. "בחרתי להיות חלק מהעם היהודי, ואין לי שום כוונה לחזור בי. סבלתי מאוד, נתנו לי לאכול לחם יבש כמו אבן וקצת תפוח אדמה. אפילו עכבר לא יכול לשבוע מזה. לא נתנו לי מים, שלוש פעמים התעלפתי ואז הוציאו אותי מהצינוק ולקחו אותי לבית חולים".

2 צפייה בגלריה
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
סימני המכות על גופו של זיתון, אחרי הכלא הפלסטיני
(צילום: חיים פרג)
לדברי ארנון, "דוד למד יהדות במכון מאיר, ולמד עם רבנים בירושלים ובבית שמש. הוא ציפה להתקבל כאזרח במדינת ישראל, אך הרשויות הישראליות דחו אותו והתעלמו ממנו. בינתיים, מחבלי הרשות הפלסטינית וחמאס התעללו בו, כלאו אותו, עינו אותו, הציקו לו ולא השאירו לו רגע מנוחה. הוא פנה שוב ושוב לכל הגורמים הישראליים, אך אלו הציבו בפניו חומה של התעלמות והתנכרות. לא די בכך שלא זכה באזרחות ישראלית (לה זכאי, כידוע, כל יהודי - וגם כל מי שעבר גיור מכל סוג, וגם בן ונכד לא יהודי, מכל העולם), אלא הוא גם לא קיבל רשות כניסה קבועה וזכות לעבודה בישראל, ולא יכול לעבוד לפרנסתו".
"מאידך, גם הערבים סביבו התנכלו לו ולמשפחתו, ולא אפשרו להם להתקיים בכבוד", הוסיף ארנון על סיפורו הטרגי של זיתון. "חברים יהודים בחברון, בירושלים, בבית שמש ובמקומות נוספים השתדלו למענו, תמכו בו כספית, וניסו לסייע לו לייצב את חייו, אך ללא הועיל. הוא חי בין שני עולמות: העולם המוסלמי שהתעלל בו, ומדינת ישראל שהפנתה לו את גבה באטימות ובאדישות מרושעת".
"דוד בן אברהם, גר הצדק שנכסף להתחבר לבני בניו של אברהם אבינו - 'אבי הגרים', נפל בדרך, מבלי שזכה להגשים את שאיפתו", הוסיף ארנון.
בינתיים נפתחה חקירת מצ"ח בנושא, ולוחם המילואים שירה נחקר תחת אזהרה. מצה"ל נמסר כי "במהלך פעילות מבצעית, ביצע כוח צה"ל ירי לעבר פלסטיני אשר עורר את חשדו בצומת אלעזר שבחטיבת עציון, זוהתה פגיעה ובהמשך נקבע מותו של הפלסטיני. מיד עם קבלת הדיווח אודות האירוע החמור, הורתה הפרקליטות הצבאית על פתיחה בחקירה של המשטרה הצבאית".
מטעם סרן (במיל') מיה כץ וסגן יסמין יונס המייצגות את החייל מטעם הסנגוריה הצבאית נמסר כי "מדובר בחייל מצטיין, אשר גויס לשירות במילואים כבר מתחילת המלחמה, ורק לאחרונה זכה לאות הצטיינות על גבורתו בסיכול פיגוע הדריסה שהתרחש לפני כשלושה שבועות בגוש עציון". לדבריהן, "גם באירוע הנטען, פעל החייל בעוז ואין לנו ספק כי בחקירה תובהר השתלשלות האירועים והתיק יסתיים באות הצטיינות נוסף שיוענק לחייל".
במקרה אחר נורה למוות לפנות בוקר גם מוחמד אל-קטארי, צעיר פלסטיני ממחנה אל-אמערי שליד רמאללה, אחרי שהשתתף בעימותים עם צה"ל. מאתמול דווח על תשעה הרוגים פלסטינים ברחבי הגדה המערבית: אל-קטארי; אל-ראי; שלושה מחבלים שחוסלו בג'נין; וארבעה מחבלים שחוסלו בטול כרם.
פורסם לראשונה: 10:27, 21.03.24