פחות מ-24 שעות לאחר שמונתה לתפקיד הקונסולית הכללית בשנגחאי, ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ, כבר הספיקה לעורר סערה ואמרה כי אינה מכירה את המנון "התקווה" בעל פה, ושאינה יכולה להזדהות איתו.
בריאיון לתחנת הרדיו כאן ב' נשאלה האם היא מכירה במדינת ישראל כמדינה יהודית והתקשתה לענות על התשובה באופן חד משמעי. בהמשך, נשאלה חברת הכנסת המוסלמית האם תשיר את ההמנון בטקסים רשמיים של הקונסוליה בשנגחאי והבהירה: "אני לא מכירה את ההמנון בעל פה. אני חושבת שכולם מסכימים ש'נפש יהודי הומייה' זה לא משהו שכולם יכולים להרגיש מזוהים איתו. זה מדיר אותי".
5 צפייה בגלריה
ח"כ ג'ידא רינאווי־זועבי ממרצ
ח"כ ג'ידא רינאווי־זועבי ממרצ
ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ. "תוכל לייצג את הכיבוש?"
(צילום: עמית שעל)
בנאומה הראשון בכנסת, אותו נשאה בשפה הערבית, הגדירה את עצמה רינאווי זועבי ממרצ כ"ישראלית פלסטינית", ואמרה כי תייצג בכנסת את החברה הערבית בישראל. אלא שכעת, עם מינויה לקונסולית בשנגחאי, תצטרך לייצג את ישראל באחד המוקדים הכלכליים החזקים במזרח.
סביב ההמנון התעוררו לא מעט מחלוקות בשנים האחרונות, ובאופן ספציפי על הביטו 'נפש יהודי הומייה'. כך לדוגמא, באותו נימוק, בשנים האחרונות שחקני נבחרת ישראל בכדורגל הלא-יהודים, המהווים חלק משמעותי מהסגל – לא שרו את ההמנון בתחילת המשחקים הבינלאומיים בהם השתתפה ישראל.
5 צפייה בגלריה
גם כאן מילות ההמנון עוררו סערה. נבחרת ישראל בכדורגל, ארכיון
גם כאן מילות ההמנון עוררו סערה. נבחרת ישראל בכדורגל, ארכיון
גם כאן מילות ההמנון עוררו סערה. נבחרת ישראל בכדורגל, ארכיון
(רדאד ג'בארה)
5 צפייה בגלריה
רג'א זעאתרה
רג'א זעאתרה
"ח"כית ערבייה שלוקחת על עצמה משימה כזו - טועה". רג'א זעאתרה
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
רג'א זעאתרה, יו"ר חדש במועצת העיר חיפה וחבר הלשכה המדינית של תנועת חדש, אמר ל- ynet: "ברור שההמנון, כמו שאר סמלי המדינה, מדיר את האזרחים הערבים". הוא אמר כי הבעיה שלו היא עם עצם המינוי: "כיצד אזרח ערבי יוכל לייצג את מדיניות החוץ של ישראל, את המשך הכיבוש, את חוק הלאום שמפנה גב לאזרחות ולזכויות שלנו ואת האפליה בכל תחומי החיים? אומרים שמיליארד סינים לא טועים, אבל ח"כית ערבייה שלקחת על עצמה משימה כזו בוודאי טועה, במיוחד שמדובר בסידור עבודה שנועד להיפטר ממנה בכנסת".
מוחמד כעביה, יועץ אסטרטגי ששמו נקשר בעבר עם מפלגת הליכוד, אמר כי "מי שאינו שלם עם זהות המדינה וסמליה, אינו יכול לייצג אותה בעולם, זה יהיה מנוגד לכל כללי הדיפלומטיה". לדבריו, "המינוי של ח"כ רינאווי זועבי לקונסולית כללית במקום אסטרטגי וחשוב כמו שנגחאי מדיר אותי עוד יותר. להיות קונסול כללי במדינה כלשהי בעולם, זה להיות קודם כל מגן מבוצר לטובת מדינת ישראל ותדמיתה בעולם. מינויה של ע'יידא רינאוי זועבי שמגדירה את עצמה כפלסטינית הוא בעייתי מאוד, שלטעמי יוביל להשלכות הרסניות".
5 צפייה בגלריה
עבד עודה
עבד עודה
"עצם זה שהסכימה למינוי, אומר שההמנון לא מעניין אותה". עבד עודה
הפעיל החברתי עבד עודה, חבר תנועת "אל חיראק אל שבאבי קלנסווה", מתנגד למינוי של כל ערבי-פלסטיני במוסדות ישראלים: "בתור פעיל שאינו מכיר במוסדות הישראלים כמו הכנסת, צבא, וכמובן משרד החוץ, אני מתנגד לכל מינוי שכזה. נראה כי ג'ידא אינה שונה מחברי הכנסת הערבים שהלכו לייצג את מדינת הכיבוש".
לדבריו, "כל מה שאמרה בנושא ההמנון - בעד או נגד - זה לא מעניין אותנו. עצם זה שהסכימה לייצג את המדינה בסין, זה אומר שההמנון בכלל לא מעניין אותה. חלק מערביי 48' ויתרו על הלאומיות שלהם למען תפקידים ואינטרסים אישיים או מפגלתיים. לדעתי ג'ידא לא שונה מאף אחד מהם".
5 צפייה בגלריה
מוחמד זועבי
מוחמד זועבי
"המינוי היסטורי, מסכים עם אמירתה - אך צריך לכבד את ההמנון". מוחמד זועבי
(עצמי)
מוחמד זועבי, פעיל חברתי, אמר כי אמנם הוא מסכים עם אמירתה של חברת הכנסת ממרצ - אך מפציר בכל ישראלי או ישראלית שאינם יהודים לכבד את ההמנון: "במקרה של אזרחים ערבים בתפקידים בכירים דרושה רגישות הדדית אף יותר גדולה. אני כמובן מברך את רינאווי זועבי על מינויה ההיסטורי ומאחל לה בהצלחה".
"תמוה בעיניי האובססיה הכמעט כרונית של גורמי תקשורת יהודים להתקיל ערבים ישראלים בשאלות שנוגעות למורכביות הכי רגישות שלנו. להתעקשות של הרוב היהודי למונופול על האתוס הלאומי של המדינה יש מחיר, וזה שאחד מכל חמישה ישראלים לא יכול, גם אם ירצה, להתחבר לאתוס של המדינה וסמליה, כולל ההמנון".
הוא ציין כי "מתוך כבוד לזהותה של המדינה והרוב היהודי בתחומי הקו הירוק זה אמור להיות מובן מאליו שנציגים דיפלומטים של ישראל מתוקף תפקידים הייצוגי להכיר ולכבד את סמליה של ישראל. בין אם הם בני הרוב היהודי או המיעוט הערבי. זה דווקא יחזק את הזהות היהודית של ישראל ואת את העוגן החברתי שלה. בדיוק כמו בכל מדינת לאום אחרת בעולם אגב. למה דנים מוסלמים ויהודים יכולים להיות דנים על מלא למרות שיש צלב על דגל דנמרק והלאומיות שם מושפעת מהזהות הנוצרית המקומית? כי המדינה עושה הכל כדי לאחד בין כל אזרחיה".