גורמים שמעורים במגעים לעסקת חטופים אמרו אמש (ראשון) כי נראה ש"הפעם תהיה תזוזה של חמאס". הגורמים הוסיפו עוד: "ארה"ב הסירה את הכפפות, והיא נחושה מתמיד להביא לעסקה כי כל כך הרבה דברים תלויים בזה".
1 צפייה בגלריה
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
נתניהו, ביידן וסינוואר
(צילום: רויטרס, SAUL LOEB/AFP)
דברי הגורמים נאמרו על רקע הגעתם של ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר והאלוף במיל' ניצן אלון לשיחות בקהיר בירת מצרים, בניסיון להתניע מחדש את המו"מ לעסקת חטופים. קבינט ניהול המלחמה אף הרחיב "משמעותית" את המנדט שניתן לצוות הישראלי - בהתאם לדרישת נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. סמוך לחצות הודיע חמאס שגם משלחת מטעמו הגיעה לקהיר לטובת פגישה עם שר המודיעין המצרי עבאס כאמל, כשהמטרה היא הסכם שיביא איתו הפסקה מוחלטת של המלחמה, נסיגה של כוחות צה"ל, החזרת העקורים "בחופשיות" לבתיהם וגם שיקום ההרס ברצועה - לצד חילופי שבויים.
"ראש ה-CIA צפוי לשים על השולחן תוכנית", אמרו הגורמים שמעורים במגעים לעסקה. "ארה"ב היא השושבינה של האירוע, היא ראש החץ, והיא לא מוכנה לשום דבר פחות מעסקת חטופים והפסקת אש. יש כאן לחץ אמריקני מסיבי על קטאר ומצרים להפעיל מכבש לחצים ואיומים על חמאס".
הגורמים אמרו עוד כי לאמריקנים נמאס מגרירת הרגליים של כל הצדדים, והם רוצים לראות סוף-סוף עסקה כי זוהי אבן הדומינו הראשונה בתוכנית שלהם: זה משתלב עם המגעים של האמריקנים עם סעודיה לנורמליזציה עם ישראל.
בוושינגטון רוצים שהנורמליזציה תגיע מתוך הפסקת האש והעסקה. האמריקנים בלחץ של זמן בגלל הקמפיין של הנשיא ביידן לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב. אבן דומינו נוספת בתוכנית היא הסדר בלבנון: "האמריקנים מודאגים מהנעשה בצפון, וחוששים שנקמה איראנית על חיסול אנשי משמרות המהפכה בדמשק שמיוחס לישראל תגרור את האזור להסלמה".
בתוך כך, גורם מצרי בכיר אמר הלילה כי "חלה התקדמות בשיחות בקהיר ויש הסכמה על הדברים העיקריים בין כל הצדדים". כך דווח בערוץ המצרי "אל-קאהרה אל-אחבאריה". לפי הדיווח, משלחות חמאס וקטאר עזבו את מצרים, והן ישובו לשם בעוד יומיים על מנת לסכם את תנאי העסקה הסופיים. המשלחות הישראלית והאמריקנית יעזבו את קהיר גם כן בשעות הקרובות, וביומיים הבאים יימשכו שיחות ההתייעצות בין הצדדים.
מנגד, גורמים ישראלים אמרו: "עדיין לא רואים עסקה באופק. המרחק עדיין גדול ולא היה בינתיים שום דבר דרמטי". גורם ישראלי בכיר הוסיף: "צריך סבלנות, יש פוטנציאל אבל אנחנו עדיין לא שם".
אתמול הצטרף שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו לשר הביטחון יואב גלנט בביקור בחמ"ל שהוקם בדרום על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש), לצורך תיאום מבצעי עם הארגונים הבינלאומיים שמכניסים סיוע הומניטרי לעזה. הביקור המשותף נועד להעביר מסר: בבית הלבן יודעים מי דוחף את הדברים מאחורי הקלעים, ומבהירים את מי הם רוצים לראות לצד השגריר האמריקני. מול השיחה הקשה של ביידן עם נתניהו בשבוע שעבר, השגריר האמריקני מראה שיש עם מי לעבוד בממשלת ישראל.

הקבינט אישר כאמור את הרחבת המנדט לצוות המשא ומתן שהמריא לקהיר. גורם ישראלי אמר כי הצוות קיבל "מנדט משמעותי" לקראת הפגישה שבה ישתתפו ראש המוסד ברנע, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני וראש המודיעין המצרי כאמל.
בקבינט המלחמה נאמר כי צפויה הצעה נוספת של המתווכות. צוות המשא ומתן הישראלי הונחה לבחון באילו תנאים אפשר להגיע לעסקה עם חמאס, ולהביא אותה אל קבינט המלחמה שיאשר או שידחה אותה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בבוקר בהתייחסו לסוגיית 133 החטופים שמוחזקים בשבי: "לא נשכח את הפשעים הנוראיים של מפלצות חמאס, שעדיין מחזיק באחינו ובאחיותינו החטופים. עד היום החזרנו 123 חטופים, ואנחנו מחויבים להחזיר את כולם הביתה. הבהרתי לקהילה הבינלאומית כי לא תהיה הפסקת אש בלי החזרת חטופים. זה פשוט לא יקרה, ואני מברך על כך שממשל ביידן הבהיר שזו עדיין עמדתו".
הוא הוסיף כי "ישראל היא לא זאת שמונעת עסקה, חמאס מונע עסקה. דרישותיו הקיצוניות נועדו להביא להפסקת המלחמה והשארתו על כנו. להבטיח את הישרדותו, את שיקומו. כניעה לדרישות חמאס תאפשר לו לנסות לחזור על פשעי 7 באוקטובר שוב ושוב".
עינב חלבי סייעה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 19:57, 07.04.24