נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שעומד לדין בפרשת המסמכים המסווגים שלקח מהבית הלבן בתום כהונתו, טען בראיון ל"פוקס ניוז" שהוא היה "עסוק מדי" כדי למסור את המסמכים כפי שנדרש.
הראיון לרשת השמרנית היה הראיון הראשון של טראמפ מאז הגשת כתב האישום נגדו בשבוע שעבר. במהלך כהונתו העניקה לו "פוקס ניוז" סיקור אוהד למדי אך בניגוד לראיונות קודמים של טראמפ לרשת, שהיו נוחים יחסית, הפעם המראיין ברט בייר הקשה על הנשיא לשעבר. הראיון התקיים אחרי הפסד של "פוקס ניוז" בתביעת דיבה נגדה, וההחלטה שהיא תשלם פיצויים של 787.5 מיליון דולר מכיוון ששידרה שוב ושוב את הטענות של אנשי טראמפ שבחירות 2020 "נגנבו" ממנו.
7 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
טראמפ הוא הראשון מבין נשיאי ארה"ב שעומד לדין
(צילום: AFP, EPA)
בשבוע שעבר נעצר טראמפ בפעם השנייה בתוך חודשיים כשהסגיר את עצמו לידי הרשויות בפלורידה. בבית המשפט הפדרלי במיאמי הוגש נגד הנשיא הרפובליקני לשעבר כתב אישום שמונה 37 סעיפים, בעקבות הפשיטה של ה-FBI על אחוזתו בפלורידה בחודש אוגוסט. באפריל הוגש נגדו כתב אישום בניו יורק, בפרשת דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס. כתבי האישום לא פוגעים לפי שעה בסיכוייו להיות מועמד המפלגה הרפובליקנית גם בבחירות לנשיאות ב-2024. טראמפ מסתמן כפייבוריט ברור בפריימריז הרפובליקניים, ומוביל על יריביו בפער ניכר בסקרים.
משרד המשפטים מאשים את טראמפ בעבירה על "חוק הריגול" בארה"ב. התובעים הפדרליים האשימו אותו בלקיחת ארגזים עם אלפי מסמכים ממשלתיים - בהם כאלו שסווגו כסודיים ביותר והכילו מידע ביטחוני רגיש במיוחד. במקום למסור אותם לארכיון הלאומי, כפי שנדרש לעשות נשיא אמריקני שמסיים את כהונתו, טראמפ לקח אותם איתו לאחוזת מאר א-לגו. לפי האישום נגד טראמפ, הוא אחסן את המסמכים בצורה לא-מאובטחת באחזותו וחלק מהארגזים אף היו בשירותים.
7 צפייה בגלריה
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
אגרגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
ארגזים עם מסמכים מסווגים, מתוך כתב האישום
(צילום: EPA)
בראיון נשאל טראמפ מדוע לא מסר את המסמכים כשהתבקש לעשות זאת, והשיב שהסיבה היא שהם היו בארגזים ביחד עם חפצים אישיים שלו. "רציתי לעבור על הארגזים ולהוציא את החפצים האישיים שלי. בארגזים האלה היו מפוזרים כל מיני דברים. כפי שראית, הייתי עסוק מאוד", טען.
טראמפ אמר שבארגזים שהועברו לפלורידה היו בין השאר חולצות גולף, מכנסיים, נעליים, מאמרי עיתונים ופריטי אמנות. משרד המשפטים אמר לבית המשפט הפדרלי במיאמי שבארגזים האלה היו גם מסמכים מסווגים ורגישים ביותר – כולל תוכנית שמתארת תקיפה באיראן.
7 צפייה בגלריה
ארה"ב עוזרים של דונלד טראמפ מפנים ארגזים ל מסוק רגע לפני עזיבתו את הבית הלבן
ארה"ב עוזרים של דונלד טראמפ מפנים ארגזים ל מסוק רגע לפני עזיבתו את הבית הלבן
עוזריו של טראמפ מעבירים ארגזים למסוק לפני יציאתו מהבית הלבן
(צילום: AP)

בכתב האישום מפרט משרד המשפטים על ראיות שכוללות הקלטה מיולי 2021 של פגישה שערך טראמפ - שאז כבר לא היה נשיא - עם ארבעה אנשים, שלאיש מהם אין סיווג ביטחוני. לפי התביעה בהקלטה טראמפ מציג להם מסמך שאותו כינה "סודי" ו"מסווג ביותר". טראמפ אמר לנוכחים בפגישה: "זה מידע סודי, כנשיא הייתי יכול להסיר את הסיווג שלו. עכשיו אני לא יכול".
טראמפ נשאל בראיון על ההקלטה הזאת, וטען שהפריט שהראה בפגישה "לא היה מסמך" אלא מאמר עיתונות. "היו לי עותקים של מאמרי עיתונים, היו לי עותקים של מגזינים. הייתה כמות אדירה של ניירות ושל כל שאר הדברים, שמדברים על איראן ונושאים אחרים".
בראיון אמר טראמפ בן ה-77 שיציאתו מהבית הלבן בינואר 2021 הייתה חפוזה. הוא טען שאנשיו הם אלו שארזו את המסמכים הממשלתיים, למרות שמזכירתו העידה שהוא ארז אותם בעצמו.
7 צפייה בגלריה
טראמפ נואם לאחר כתב האישום שהוגש נגדו
טראמפ נואם לאחר כתב האישום שהוגש נגדו
טראמפ נואם אחרי הגשת האישום נגדו. פייבוריט בפריימריז הרפובליקניים לקראת בחירות 2024
(רויטרס)
המראיין בייר עימת את טראמפ עם העובדה שרפובליקנים שכיהנו תחתיו מתמודדים כעת נגדו בפריימריז, ואחרים תוקפים אותו בחריפות. אחד מהם הוא שר המשפטים שלו, וויליאם בר, שסירב להסכים עם טענותיו שבחירות 2020 נגנבו ממנו ושניצחונו של ג'ו ביידן הוא תוצאה של הונאה. כשטראמפ חזר על טענותיו הבלתי מבוססות בייר הצהיר בתוקף: "אתה הפסדת את בחירות 2020". על רקע תביעת הדיבה הזכיר מגיש "פוקס ניוז" שגם שופטים שטראמפ מינה דחו את טענותיו.