"אנחנו חזקים, אנחנו מוכנים לכל דבר, אנחנו נביס את כולם". כך אמר היום (שישי) נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שנה בדיוק אחרי תחילת הפלישה הרוסית, ובזמן שגם כוחותיו וגם הכוחות הרוסיים מעורבים במלחמת התשה במזרח אוקראינה, עקב אי היכולת של הצדדים להכריע זה את זה.
"היום לפני שנה, באותו מקום בסביבות השעה 7 בבוקר, פניתי אליכם בהצהרה קצרה, שארכה רק 67 שניות", אמר זלנסקי בנאום שהפעם נמשך 15 דקות. "כך הכול החל ב-24 בפברואר 2022, היום הארוך ביותר בחיינו, היום הקשה ביותר בהיסטוריה שלנו. התעוררנו מוקדם ומאז לא נרדמנו".
6 צפייה בגלריה
קייב ולודימיר זלנסקי ראש ממשלת אוקראינה בטקס לציון שנה לפלישת רוסיה ל אוקראינה משבר מלחמה
קייב ולודימיר זלנסקי ראש ממשלת אוקראינה בטקס לציון שנה לפלישת רוסיה ל אוקראינה משבר מלחמה
זלנסקי בקייב, בטקס לציון שנה למלחמה
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
קייב ולודימיר זלנסקי ראש ממשלת אוקראינה בטקס לציון שנה לפלישת רוסיה ל אוקראינה משבר מלחמה
קייב ולודימיר זלנסקי ראש ממשלת אוקראינה בטקס לציון שנה לפלישת רוסיה ל אוקראינה משבר מלחמה
"שנה של חוסן, אומץ, כאב ואחדות". זלנסקי בקייב
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין, אתמול
( צילום: AP)
"כמעט לכל אחד יש לפחות איש קשר אחד בטלפון שלא ירים שוב את הטלפון. מישהו שלא יענה לשאלה 'מה שלומך'. שתי המילים הפשוטות הללו קיבלו משמעות חדשה במהלך השנה של המלחמה. הפכנו לצבא אחד גדול. הפכנו לצוות שבו כל אחד תורם", הוסיף נשיא אוקראינה. הוא תיאר את השנה האחרונה כ"שנה של חוסן, אומץ, כאב ואחדות. השורה התחתונה היא ששרדנו. לא הובסנו, ונעשה הכול כדי לנצח השנה".
מנגד, נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, המשמש כיום כסגן יו"ר מועצת הביטחון ברוסיה, הבטיח גם הוא ניצחון בהודעה שפרסם בטלגרם - ואמר כי מוסקבה מוכנה להגיע עד גבול פולין. "נשיג ניצחון, המטרה היא להרחיק את האיום על גבולות מדינתנו כמה שיותר, אפילו אם זה אומר להגיע עד גבול פולין", כתב מדבדב. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר במקביל כי הצבא הרג כ-240 אוקראינים בלחימה במזרח.

ההרוגים, הפליטים, הילדים: שנה של מלחמה במספרים

רוסיה עצמה ספגה וממשיכה לספוג אבדות עצומות בשדה הקרב. לפי דוח מודיעין של ממשלת בריטניה, מספר ההרוגים הרוסים מתחילת הלחימה עומד על בין 40 ל-60 אלף איש. לשם השוואה, הרוסים איבדו 15 אלף חיילים במלחמה באפגניסטן בשנות השמונים - שארכה 10 שנים.
לפי ההערכות מספר ההרוגים והפצועים הכולל של רוסיה בשנה האחרונה גבוה מ-200 אלף. הפעם האחרונה שמוסקבה מסרה נתונים על מספר ההרוגים שלה הייתה בספטמבר, ואז לטענת הרוסים המניין עמד על 5,937.
6 צפייה בגלריה
טנק רוסי בדונייצק
טנק רוסי בדונייצק
טנק רוסי בדונייצק
(צילום: AP )
6 צפייה בגלריה
טנק רוסי בדונייצק
טנק רוסי בדונייצק
מלחמת התשה במזרח אוקראינה
(צילום: AP )
לפי אותו דוח, בקבוצת וגנר - המיליציה שמסייעת לפוטין ושלחה ללחימה נגד האוקראינים המוני שכירי חרב, ובהם אסירים מורשעים שגויסו מתוך בית הסוהר אל קווי החזית - שיעור האבידות אף גבוה בהרבה.
מספר ההרוגים האוקראינים נמוך יותר, אבל עדיין גבוה מאוד. בדצמבר יועץ לנשיא זלנסקי אמר כי 13 אלף לוחמים אוקראינים נהרגו מתחילת המלחמה, אבל לפי ההערכות במערב יותר מ-100 אלף אוקראינים נהרגו או נפצעו. לפי האו"ם, 8,006 אזרחים אוקראינים נהרגו מתחילת הלחימה, מתוכם 3,382 בחודש מרץ אשתקד. 13,287 אזרחים נפצעו במלחמה.
לפי נתונים אחרים של האו"ם, יותר מ-8 מיליון אוקראינים נמלטו ממדינתם והפכו לפליטים ברחבי אירופה. יותר מ-5.3 מיליון אחרים נמלטו מהיישובים שבהם התגוררו לאזורים אחרים בתוך אוקראינה. לפחות 6,000 ילדים אוקראינים נלקחו למחנות ולמתקנים אחרים ברוסיה ובשטחים שכבשו, קיבלו חינוך-מחדש ונמנע מהם ליצור קשר עם משפחותיהם.
לפי בכיר בצבא האוקראיני, הרוסים ביצעו כמעט 5,000 מתקפות טילים, 3,000 תקיפות אוויריות ו-1,000 מתקפות מל"טים מפתיחת הלחימה. כיום מחזיקים הרוסים ב-18% משטח אוקראינה, גבוה מה-7% שבהם החזיקו הבדלנים הפרו-רוסים ערב הפלישה (ביחד עם חצי האי קרים) - אבל נמוך מ-27%, השטח שבו החזיקו הרוסים ב-23 במרץ, לפני הנסיגה מאזור קייב ומתקפת הנגד האוקראינית.

פולין שולחת טנקים, ישראל מצביעה באו"ם נגד רוסיה

פחות מחודש לאחר שארה"ב וגרמניה אישרו העברת טנקים לאוקראינה, הודיעו היום בפולין על משלוח ראשון של טנקי לאופרד 2 לקייב. במקביל, בפנטגון הודיעו על חבילת סיוע חדשה בסך שני מיליארד דולר, הכוללת גם מל"טים מתקדמים. מטוסי F-16, שגם אותם ביקשו באוקראינה, לא נכללים בחבילת סיוע זו. האמריקנים הודיעו גם על סנקציות חדשות על 200 אישים וחברות רוסיים, ועל חבילת סיוע למולדובה.
הלילה הצביעה ישראל בעד ההחלטה לתמיכה בשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה, הקוראת לפעול באופן מיידי לשלום הוגן ובר קיימא בהתאם לאמנת האו"ם. ישראל הביעה תמיכה בריבונות ובעצמאות של אוקראינה בגבולותיה המוכרים. ההחלטה, שעברה ברוב של 141 מדינות, כוללת דרישה מיידית מרוסיה להסיג באופן מוחלט וללא תנאים את כוחותיה משטח אוקראינה, וקריאה לשני הצדדים לעמוד במחויבות תחת המשפט הבינלאומי ולאפשר גישה הומניטרית.
בלארוס, בת בריתה של רוסיה, ניסתה להכניס לטקסט שני תיקונים, בניסיון לרכך אותו ולהטיל אשמה על המערב שמספק נשק לאוקראינה. התיקונים לא עברו. ישראל הצביעה יחד עם המערב בעד ההחלטה.

בקרוב: מל"טים סינים בדרך לרוסיה?

בשנה האחרונה רוסיה קיבלה נשק רק מאיראן ומצפון קוריאה, וכעת מקווים הרוסים לקבל סיוע משמעותי גם ממדינה אחרת, חשובה בהרבה. אמש דווח ב"דר שפיגל" כי רוסיה מקיימת שיחות עם יצרנית סינית בנוגע לרכישת 100 מל"טים. ארצות הברית, גרמניה ומדינות נוספות במערב הזהירו את סין לא למכור נשק לרוסיה, ואמרו שלצעד כזה יהיו השלכות חמורות. "אמרתי לסינים שזה לא מקובל", אמר קנצלר גרמניה אולף שולץ השבוע, כשנשאל על אפשרות שסין תסייע לרוסיה.
אותם מל"טים, מסוג ZT-80, יכולים לשאת חומר נפץ במשקל של 35 עד 50 ק"ג, והרוסים מצפים לקבל אותם כבר בעוד חודשיים. הם דומים ל"שאהד-136" של איראן, שרוסיה השתמשה בה פעם אחר פעם במתקפות על ערי אוקראינה.
בתוך כך, היום הציעה סין תוכנית בת 12 נקודות לסיום המלחמה. בהצעתה קוראת סין להפסקת אש ולשיחות שלום, לצד סיום הסנקציות המערביות על רוסיה. הסינים ציינו כי הריבונות של כל המדינות צריכה להישמר, אך לא ציינו מה המשמעות בנוגע לכך לגבי אוקראינה, והשטחים שנכבשו ממנה על ידי רוסיה מאז שסיפחה את חצי האי קרים ב-2014. בהצעה מגנה סין "מנטליות של המלחמה הקרה", ברמיזה ברורה לארצות הברית ולנאט"ו.