איש לא יכול היה להכין את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות למצב הקשה שאליו נקלעה עשרה חודשים טרם פרישתה לגמלאות. לצערה, תקופת כהונתה תיזכר לאו דווקא בשל פסקי הדין שלה במשפט האזרחי או הישגיה בניהול המערכת, אלא בשל עמידתה מול כוחות שהיא עצמה הגדירה כמי שרוצים להרוס את עצמאות בית המשפט והדמוקרטיה הישראלית.
אבל מנהיגותה תיבחן גם בנכונותה לפשרות מול תוכנית המהפכה המשפטית של שר המשפטים הנכנס יריב לוין ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו: היכן להתעקש, היכן לא שווה להילחם ואפילו היכן לשבור את הכלים. "חיות ולוין הם אנשים של שחור ולבן. האחריות הציבורית שלהם תדחוף אותם לנסות להגיע לפשרות שעימן ייאלצו לחיות", מעריך פוליטיקאי רם דרג. "בינתיים אנחנו לא שם. שניהם מתחפרים וטוענים שהשני 'קיצוני', ולכן נשיא המדינה יצחק הרצוג עמל בשלב זה בכלל על מציאת מסגרת להתחיל את הדיאלוג, ולא על קירוב עמדות".
בחדרי חדרים, שמעו בני שיח של חיות שהיא תתפטר אם התוכנית, כמות שהיא, תתקבל בכנסת בקריאה שנייה ושלישית - כלומר בעוד מספר חודשים, כחצי שנה טרם פרישתה הרשמית. חיות, באמצעות יועצת התקשורת שלה, מכחישה את הדברים. מן הסתם היא לא רוצה להצטייר כמי שמאיימת על ממשלה וכנסת נבחרות, אבל הדיבורים על התפטרות ממשיכים לנסר בחלל האוויר.

בזמן מסיבת העיתונאים של יריב לוין, לפני שבועיים, הייתה חיות עסוקה בהכנות לקראת הדרמה הגדולה שנפתחה למחרת: הדיון בעניין סבירות מינויו של דרעי לשר הפנים. "בעוד השופטים קוראים את חומר הגלם - העתירות, עמדת היועצת המשפטית לממשלה, עמדת דרעי ועמדת ראש הממשלה וכן תקדימים משפטיים, היא חזתה בהופעתו הנחרצת של השר", מתאר אדם הבקי בעבודת בית המשפט העליון. "ההופעה כללה גם סטנדאפ סרקסטי של לוין - 'היכן יש בית ספר לסבירות? אני רוצה ללמוד בו'. לא רק התוכן צרם לחיות, אלא גם העיתוי, דווקא ערב הדיון בעתירות דרעי. היא ראתה בכך שבירת כלים".
בסוף השבוע שלאחר מכן יצאה הגווארדיה המשפטית הישנה - הנשיאים בדימוס אהרן ברק ודורית ביניש - להגנת מערכת המשפט והציפה את התקשורת בתגובות נזעמות לתוכנית לוין. ברק לא בחל בתיאורים כמו "קץ הדמוקרטיה" ו"חרוזי רעל", ובמקביל עלו להתקפה ה"בדימוסים" - יצחק זמיר, אליקים רובינשטיין, אילה פרוקצ'יה וחנן מלצר. מחאותיהם קנו לחיות זמן. אבל דברי השר הבהירו לה שהגיעה עת תגובה. מערכת הבחירות הסתיימה, כבר לא מדובר בהפרחת סיסמאות ובלוני ניסוי שבכירי הקואליציה המתהווה זורקים לאוויר.
1 צפייה בגלריה
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות באירוע השקת ספר "זיכרון ומשפט" ביד ושם
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות באירוע השקת ספר "זיכרון ומשפט" ביד ושם
חיות, אתמול. "היא ולוין - אנשים של שחור ולבן"
(צילום: יואב דודקביץ')
בנאום מכונן בשבוע שעבר בחיפה הנשיאה נתנה פומבי לדעתה. "זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט", אמרה. "היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי־תלותה של הרשות השופטת,ולהפוך אותה לרשות שותקת".
"חיות החליטה שאין לה ברירה", מסביר גורם בכיר במערכת המשפט. "אף כי ידיה קשורות, גם היא נלחמת על אמון הציבור לא פחות מלוין, הטוען כי הציבור לא רק תומך בו מספרית, אלא גם נתן לו את הכוח האלקטורלי לשנות. לפי דברי השר והצעות החוק שכבר פרסם, הפער ביניהם אינו ניתן לגישור ואין בכלל בסיס למשא ומתן. הם נמצאים בינתיים רק על מסלול התנגשות של מאבק כוחני על דעת הקהל ועל עמדת הח"כים.
לדבריו, "חיות ניצלה את חלון ההזדמנויות שזומן לה בעיתוי הזה לנאום בחיפה. כל עוד תזכירי החוק של לוין לא פורסמו רשמית והופצו לעיון הציבור, היא יכלה להתייחס לרפורמה. ברגע שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד החוקים, היא תהיה מנועה מדיבור עליהן בפני הציבור".
בעקבות האיום של חיות, צייצה בטוויטר ח"כ טלי גוטליב מהליכוד: "גבירתי הנשיאה חיות. תתפטרי כבר עכשיו. את לא עושה לנו שום טובה. אל תאיימי עלינו בהתפטרות אם נחוקק את חוקי הרפורמה. פשוט תתפטרי. לא אהיה עצובה אפילו לא קצת. חרחרת ריב ומדון בעם ישראל, זה מה שעשית. נורא, פשוט נורא".
הכתבה המלאה: היום ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות"