ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן סיפק אמירה חריגה למדי כשאמר בכנס השנתי הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב (INSS) כי "חייבים להחליף את ממשלת האסון הזאת, חייבים להיפטר ממנה – אין ברירה". לדבריו, "אחרי כל הרע הזה שנפל עלינו אני עדיין אופטימי כי אחד, אין ברירה אחרת. שתיים, אני חושב שמגיע לעם ישראל שנהיה במקום אחר".
עם זאת ציין ראש השב"כ לשעבר כי אם הממשלה, שמהווה עבורו את "הכשל המרכזי לעתיד אחר בעזה", לא תוחלף - אין כל סיבה לאופטימיות שלו. "אין לנו ברירה אחרת. הממשלה היא שמונעת מבעדנו לייצר קואליציה בהובלה אמריקנית בהשתתפות המדינות הסוניות ולפעול מול איראן. פועלים מול הגרורות ולא מול הבעיה עצמה – איראן היא היעד, היא המשימה".

הוא ציין ברקע סערת חוק הגיוס כי הממשלה היא גם זו שמונעת את שיקום החברה הישראלית. "יש הזדמנות אדירה מול החרדים, מול הערבים, צריך להסתכל מחדש על מהי אזרחות במדינת ישראל. אזרח בישראל הוא מי שמשרת את מדינת ישראל כפי שהיא תקבע – משמע או שירות צבאי או שירות לאומי".
ארגמן הציע שאזרח שלא ישרת את המדינה "לא יוכל לבחור ולא יוכל להיבחר, לא יוכל להיות עובד ציבור, לא יוכל לקבל תקציבים מהמדינה". גם במקרה הזה ציין כי בשביל זה "צריך להיפטר מממשלת האסון הזאת, צריך ממשלה רחבה, לסמן יעדים לעשור הקרוב ולהתחיל לשקם את מה שקרה לנו כאן לשנים רבות קדימה".
ארגמן גם טען כי למדינת ישראל היו מספר הזדמנויות לחסל את מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, אך מדינת ישראל - ובראשה בנימין נתניהו - "לא רצתה לצאת להרפתקה ברצועת עזה". "מדינת ישראל החליטה שהיא קונה שקט גם במחיר מאוד גבוה של העתיד לבוא. הכסף הקטארי שירת את אותה מטרה. מדוע ישראל התמכרה לשקט, זו שאלה טובה. יש שיגידו שבכדי להתמקד באיום האיראני, יש שיגידו שזה מהיעדר אסטרטגיה. אני חושב שהבעיה מתחילה בחוסר הבנה של מהו חמאס כארגון טרור. ארגון שיעדו להשתלט על הרשות הפלסטינית ובסופו של יום להכריע את מדינת ישראל".
"יחיא סינוואר חי כי מדינת ישראל החליטה שהיא לא רוצה לצאת להרפתקה ברצועת עזה. מה השיקולים של ראש הממשלה? אני לא יודע, העליתי את זה לא פעם לא פעמיים כמו ראשי שב"כ אחרים. אם היינו פותחים במתקפת פתע מול חמאס בעזה, והיינו יכולים לעשות את זה, היינו במציאות שונה לגמרי". בצל "הקונספציה" המדוברת ארגמן תקף: "מה שקרוי קונספציה השתלטה על המוח, זה אירוע שחוקרי מוח צריכים לעסוק בו. מי שחושב שחמאס מורתע רואה תמונה ומנתח אותה בצורה מסוימת. בעיניי חמאס מעולם לא היה מורתע כמו שחיזבאללה לא מורתע. הייתי יכול להוכיח זאת דרך המודיעין שראיתי".
1 צפייה בגלריה
נדב ארגמן בנימין נתניהו
נדב ארגמן בנימין נתניהו
ראש השב"כ לשעבר ארגמן. "להחליף את ממשלת האסון. אין ברירה"
(צילום: יריב כץ, EPA/RONEN ZVULUN / POOL)
הוא אף התייחס לסוגיית "היום שאחרי", ואמר כי חרף הדעה הרווחת בקרב מפלגות הימין, "חמאס זה ארגון טרור והרשות הפלסטינית זה הגורם הלגיטימי של העם הפלסטיני. איתו נצטרך להגיע להסכמים, הסכמי שלום ולכן יש כאן הבדל גדול מאוד. הרשות הפלסטינית איננה גוף שמעודד טרור ובוודאי איננה ארגון טרור. חמאס הוא ארגון טרור ושם לו למטרה להשמיד את מדינת ישראל. הרשות חיה לצידנו, יש לה בעיות של יכולת משילות ורמת המשילות שלה, אבל בסופו של דבר זה הגורם הלגיטימי של העם הפלסטיני".
ארגמן גם אמר כי החלטת ראש השב"כ לפתוח בבדיקת אירוע 7 באוקטובר, כפי שנחשף הבוקר ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" היא מחויבת המציאות. "ראש רשות חייב לעשות תחקירים ולא יכול לחכות. צריך להבין מה היה כאן, לעשות תיקונים מיד, בכדי להמשיך לנהל המציאות המלחמתית בעזה. טוב שראש השב"כ עשה את זה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע אף הוא לכנס ואמר כי "היום שאחרי המלחמה לא פה, הוא עוד ארבע או חמש שנים. עזה לא עומדת בפני עצמה, והמצב הסופי כולל ברית אזורית עם המדינות הסוניות מול האיום האיראני". עוד הוא הוסיף בכנס, שמתקיים השנה בסימן מלחמת חרבות ברזל, כי "החשש מפתרון שתי מדינות מוצדק, ולא תהיה בשנים הקרובות מדינה פלסטינית, אבל צריכה להיות תנועה להליך מדיני שבסופו היפרדות".