"צרפת נמנעת מפגישות עם השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'" – כך הבהירו היום (ב') מקורות צרפתים רשמיים, בתגובה לאירועים האחרונים בישראל.
לדבריהם, "העבודה מול משרדי הביטחון והביטחון הלאומי, מול המשטרה ומול משרד האוצר נמשכת כרגיל ברמה הביצועית, בדרגים המקצועיים של המשרדים. קיים שיתוף פעולה מלא בנושאים כמו המלחמה בפשיעה הכלכלית ובהלבנת הון, אולם צרפת אינה מחפשת, לעת עתה, ליצור מגע עם השרים בן גביר וסמוטריץ׳, וגם לא קיבלה מהם פנייה לפגישה כזו".
נתניהו ומקרון בפריז בתחילת החודש
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סמוטריץ' ובן גביר. לא פנו לפגישה
(צילום: עמית שאבי)
על השאלה מה תעשה צרפת אם השרים יבקשו להיפגש באופן רשמי ענה הגורם הצרפתי כי "ההחלטה תתקבל בדרגים הגבוהים בצרפת". לדבריהם, "אנחנו לא יכולים לדבר בשם מדינות אחרות באיחוד האירופי, אבל ככל שאנחנו יודעים זהו המצב גם איתן".
אמש פרסם משרד החוץ הצרפתי הצהרה שבה הביע את דאגתו מ"האלימות המתרחשת בגדה המערבית ובמיוחד בחווארה. היא עלולה להביא להידרדרות שאי אפשר יהיה לשלוט בה".
משרד החוץ הבהיר כי צרפת "מגנה בתוקף את ההתקפה שעלתה בחייהם של שני ישראלים ב26 בפברואר", וכן ש"האלימות נגד אזרחים פלסטינים בלתי מתקבלת על הדעת".
המקור הצרפתי הרשמי הדגיש מצידו כי "׳האחריות על הרגעת המצב היא של הגורמים הרשמיים משני הצדדים, אולם אנחנו מאוד מודאגים מהעובדה כי צה"ל איבד שליטה על המתנחלים".
בהודעה הרשמית קרא משרד החוץ הצרפתי "לכל הצדדים לפעול כדי לא ללבות את האלימות ותרום להרגעת השטח. אנו קוראים בעיקר לממשלת ישראל, בהיותה הרשות האחראית השולטת בשטח, להגן על האזרחים הפלסטיניים ולהביא לדין את האשמים בפעולות האלימות עד עתה".
הגורמים הרשמיים הצרפתים הוסיפו כי הם במגעים גם עם הגורמים הפלסטינים ומעודדים גם אותם לפעול להרגעת השטח אולם ברור להם כי ישראל היא זו שיכולה להשפיע יותר על כיוון העימותים.
עוד אמרו המקורות כי בצרפת "מברכים על פסגת עקבה והסכמותיה, אבל האירועים האחרונים הם דוגמה לדרך שבה המצב בשטח יכול להכתיב את המציאות למרות המאמצים הדיפלומטיים. אנחנו מבינים שהמצב הופך ליותר ויותר מורכב, אולם חשוב שישראל תיקח אחריות כדי שהצדק ייעשה ומבצעי הפשעים יעמדו לדין".
2 צפייה בגלריה
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
מקרון ונתניהו בפגישתם בתחילת החודש. "נתניהו אמר שהקו האדום הוא העשרת אורניום לרמה של 90 אחוז"
(צילום: AFP)
בצרפת מספרים כי הנשיא מקרון וראש הממשלה נתניהו לא דיברו מאז פגישתם בפריז וכי לפחות מחצית ממנה הוקדשה למשבר עם איראן. השאר הוקדש ל"מצב המדאיג".
המקור הצרפתי אישר את הדיווח שלפיו איראן העשירה אורניום לרמה של 84 אחוזים, הקרובה מאוד לזו הדרושה לייצור נשק גרעיני. "בפגישה הבהיר ראש הממשלה נתניהו לנשיא מקרון כי הקו האדום של ישראל הוא 90%, אולם לא דובר על אפשרות של תקיפה באיראן מצד ישראל".
בתשובה לשאלה על המהפכה החוקתית בישראל ענו הגורמים כי "צרפת לא תגיב עד שייוודע בדיוק מהו נוסח הרפורמה ועד שתיערך עליו ההצבעה. צרפת אינה מעוניינת להתערב בענייני פנים של ישראל אבל עוקבת אחר הנעשה. לכל מדינה יש את המבנה החוקתי הייחודי לה ואת שיווי המשקל בין הרשויות׳׳. עם זאת הצביעו הגורמים על "הקשר בין השינויים המוצעים למשטרים של ימין קיצוני בהונגריה, איטליה ובעבר גם באוסטריה׳׳.