הותר לפרסום כי המשטרה פענחה את רצח שרית אחמד - והבוקר (יום ראשון) הוגש נגד אחיה סעיד אחמד (29) ושני בני אדם נוספים כתב אישום. האח הואשם בכך שהזמין את הרצח בעקבות נטיותיה המיניות של אחותו - והאחרים, הישאם מרייחי (39) ושאדי אבו סראיא (39) הם שני מתנקשים שנתפסו לפני שנמלטו מהארץ. "אדם נוסף" שמוזכר באישום כמעורב ברצח לא נתפס. סעיד, אגב, כבר איים עליה בעבר שישלם למישהו כדי שירצח אותה - וריצה בגין האיום חודשי מאסר ספורים בלבד.
אחמד נרצחה ביריות ב-9 ביוני, ונמצאה מוטלת על הכביש סמוך לכפר ירכא סמוך לרכב מנוקב בכדורים. מספר קילומטרים משם דווח על רכב שעולה באש ששימש את המתנקשים. מותה של אחמד, בת 18 מכיסרא, נקבע אז במקום.
7 צפייה בגלריה
שרית אחמד
שרית אחמד
"רצתה לחיות את חייה בחופשיות, לאהוב ולהיות נאהבת". שרית אחמד
7 צפייה בגלריה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
האח סעיד אחמד בבית המשפט, הבוקר
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
סעיד אחמד בבית המשפט המחוזי בחיפה
שניים מהנאשמים בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)
7 צפייה בגלריה
סעיד אחמד, הישאם מורייחי, שאדי אבו אל סראיה
סעיד אחמד, הישאם מורייחי, שאדי אבו אל סראיה
הנאשמים ברצח, מימין לשמאל: סעיד, הישאם ושאדי
"עם פתיחת החקירה וזיהוי הנרצחת, עלה חשד כבד כי הנערה נרצחה על רקע נטיותיה המיניות, אשר בעבר אוימה על ידי אחיה והם ריצו בגין כך עונש מאסר", נמסר אז מהמשטרה. "בשל רגישות החקירה, מפקד המחוז הצפוני הטיל את החקירה על צוות מיוחד בימ"ר צפון".
לפי המשטרה, "בחינת הזירה העלתה כי רכבה של הנרצחת נוגח מאחור על ידי רכב אחר. היא איבדה את השליטה ופגעה בגדר הבטיחות. הרוצחים פתחו באש אל עבר הרכב, ושרית ניסתה להימלט ממנו ברגל. הרוצחים הדביקו אותה וירו בה גם מחוץ לרכבה. הרוצחים ירו כ-11 כדורים ומשם נמלטו ברכבם, העלו אותו באש, ונמלטו ברכב נוסף שסייע להם".
7 צפייה בגלריה
זירת הרצח בירכא
זירת הרצח בירכא
המתנקשים ניגחו אותה, היא לא הצליחה להימלט. הרכב של שרית אחמד
לפי כתב האישום, הישאם נהג ברכב ונסע הלוך ושוב כמה פעמים, בזמן ששאדי ואדם נוסף המתינו בתוך הרכב כשהם רעולי פנים. בשלב מסוים הישאם הבחין באחמד נוסעת, עדכן את השניים האחרים - והם פתחו בנסיעה מהירה לעבר רכבה, ניגחו אותה בחוזקה למעקה הבטיחות, ופתחו בירי מאסיבי. "שאדי והאחר המשיכו לירות לכיוונה עד שהתמוטטה, וגרמו למותה", נמסר מהפרקליטות. בהמשך נמלטו השניים למטע זיתים, שם פגשו את הישאם והציתו את הרכב. לאחר מכן העלימו את הנשק ואת מנויי הסלולר ששימשו לתקשורת ביניהם - ונמלטו מהמקום.
מפקד המחוז הצפוני הטיל את החקירה על 11 חוקרים, אחרי שלפי המשטרה בני משפחתה של אחמד "לא שיתפו פעולה עם המשטרה, וסיפקו אליבי אמין".
7 צפייה בגלריה
העונשים שהטיל בית המשפט על האחים שאיימו על אחותם בשל נטייתה המיניות
העונשים שהטיל בית המשפט על האחים שאיימו על אחותם בשל נטייתה המיניות
העונשים הקלים שהוטלו על אחיה של שרית אחמד בגין איומים עליה ב-2020
בהמשך גילתה המשטרה את המלכודת שטמן סעיד לאחותו: "בשלביה הראשונים של החקירה התברר כי סמוך לרצח, שרית שלחה לחברתה הודעה כי אחיה סעיד ביקש ממנה לנסוע לסוכנות רכב בירכא, כדי להחליף לה את הרכב לחדש, וכי הוא יגיע אחריה. שרית התפלאה על טוב ליבו, אך יצאה לנסיעה, וכמה דקות מאוחר יותר נרצחה.
"צוות החוקרים החל לתשאל עוד ועוד מכרים ועדים פוטנציאלים. מכולם עלתה תמונה של נערה חרוצה וטובה, דואגת לאביה המבוגר, אוהבת אדם ואוהבת חופש, אך כל הזמן מכרסם בה חשש שיפגעו בה בשל נטיותיה".

שרית נסעה למקלט - וחזרה לצפון

לפי הפרקליטות, בשלהי 2022 - אז הייתה אחמד במצב כלכלי וכללי רעוע - היא שבה לביתה אחרי פניות מרובות מצד בני משפחתה, ואחיה סעיד אף העביר לה כספים והבטיח לה סכומים נוספים אם תשוב הביתה. הוא גם הבטיח שלא יאונה לה רע בבית, והיא הסכימה לחזור. לסירוגין, המנוחה לנה בבית אחותה וגיסה. "אולם במהרה, היחסים בין בני המשפחה לבין אחמד התערערו ושררה כלפיה אווירה של מתח והטלת אימה, שכללה את הצרת צעדיה, הגבלת קשריה וגרמה לה לתחושת פחד", אמרה הפרקליטות.
7 צפייה בגלריה
שרית אחמד
שרית אחמד
ניסתה לברוח, נתפסה ע"י בני המשפחה - ושבה הביתה. שרית אחמד
(צילום: רשתות חברתיות)
כחודש לפני הרצח, ב-16 במאי, התלוננה הנרצחת כי היא חוששת שאחיה יפגע בה והיא רוצה להתרחק מאזור מגוריה. "השוטרים עירבו את גורמי הרווחה וסידרו לה מיד מקלט בדרום הארץ, במקביל דאגו לה למונית ספיישל", נמסר. "לאחר שהגיעה למקלט המנוחה הודיעה כי אינה רוצה להיכנס אליו וכי סיכמה עם אחותה כי היא חוזרת לצפון". למעשה, לפי הפרקליטות, בני המשפחה שכנעו את אחמד לשוב באמצעות מתן כספים והבטחות נוספות, והיא עברה לגור עם אחותה וגיסה בביתם. עקב אילוצים שאינם תלויים בה, נאלצה המנוחה לעזוב את בית אחותה, וסעיד ביקש שתשוב לבית המשפחה. המנוחה, שלא הייתה מוכנה לשוב לבית המשפחה, ניסתה לברוח, אך אותרה על ידי בני המשפחה והוחזרה לבית.
על הסיפור הזה הייתה ביקורת חריפה על מערכת אכיפת החוק: הנערה הדרוזית ספגה איומים מבני משפחתה מהרגע שבו חשפה את נטייתה המינית, הגישה תלונה נגד אחיה, וב-2020 קיבלו השניים עונש מביך של 3 ו-4 חודשי מאסר כל אחד. בסופו של דבר סעיד מימש את האיום שהשמיע באוזני שרית באוקטובר 2020, אז איים עליה שישלם 200 אלף שקל למישהו כדי שיהרוג אותה, וחזר על האיום בהזדמנות נוספת. אח נוסף איים עליה ש"ידקור אותה בסכין בתוך הבטן ולאחר מכן ישתה בירה". השניים - בשיתוף עם הוריהם - אסרו על שרית להחזיק בטלפון נייד או לצאת מהבית, כדי למנוע ממנה ליצור קשר עם אדם אחר על רקע נטיותיה המיניות. במסגרת חקירת הרצח נעצרו שני האחים, ובעוד אחד מהם שוחרר, נגד השני כאמור הוגש כתב אישום.

בינתיים, צוות החקירה המשיך באיסוף חומרים, ואמצעים טכנולוגיים רבים הופעלו להתחקות על תנועת רכבים וחשודים. החקירה הסתעפה והקיפה תנועה של החשודים כחודש לפני הרצח עצמו בכל רחבי הצפון.
"החוקרים גילו היכרויות מוקדמות בן אחיה של הנרצחת לחשודים בביצוע הרצח מספר שנים קודם לכן, ומפגשים ותקשורות שקיימו סמוך לרצח", מסרה המשטרה. "החוקרים אף התחקו אחרי מקור רכב הביצוע שהועלה באש, שהתברר כרכב גנוב מכפר סבא שהוכנס משטחי הרשות הפלסטינית".
במסגרת ההכנות לרצח סוכם כי סעיד ישלח את אחותו לירכא - ושני המתנקשים, יחד עם אדם נוסף, יירו בה. "הנאשמים והאדם הנוסף ערכו הכנות מקדימות לביצוע הרצח, אשר כללו, בין היתר, הצטיידות באקדח, הבאת רכב גנוב מהשטחים, הצטיידות בחומר דליק להצתת הרכב ורכישת טלפוניים מבצעיים", נמסר מהפרקליטות. השלושה נאשמים ברצח בנסיבות מחמירות, עבירות בנשק, הצתה ושיבוש מהלכי משפט.
הנאשמים נעצרו לפני כחודש, אחד מהם בשעה שניסה להימלט מהארץ דרך נתב"ג - והשני בברטעה, שעה שניסה לברוח לרשות הפלסטינית. לפי המשטרה, "העבודה המאומצת של צוות החקירה של משטרת מחוז צפון בליווי הפרקליטות מיטל חן ושרית הראל - הצליחה לגבש תשתית ראייתית כנגד שני המבצעים וכנגד מזמין הרצח - אחיה של הנרצחת".
ממשטרת מחוז צפון נמסר: "בכל חקירה שאנו מבצעים אנו לא רק בודקים כל קצה חוט, אלא גם מחפשים את קצוות החוט בכל דרך אפשרית, זו עבודה קשה ומתישה, אנו בודקים עשרות אלפי פרטי מידע, שרק בודדים מהם מקדמים אותנו, צעד צעד, עד שאנו חושפים את השתלשלות האירוע, ועקב בצד אגודל עד שאנו מגבשים את תשתית הראיות. בחקירת אירוע מצער זה הושקעו קרוב ל-5,000 שעות חקירה כדי לפענח את הרצח של שרית אחמד, נערה צעירה שבסך הכל רצתה לחיות את חייה בחופשיות, לאהוב ולהיות נאהבת על פי תחושות ליבה".
עורך הדין של סעיד, באסל פלאח, מסר בתגובה: "לאחר יותר מארבעים ימי מעצר שוחרר אחד משני אחיה של המנוחה מחוסר ראיות. כנגד האח השני הפרקליטות הודיעה כי בכוונתה להגיש כתב אישום. לא ברור לנו כיצד לאחר שנקבע כבר כי הראיות לא מספיקות להעמדה לדין החליטה הפרקליטות את שהחליטה. ממתינים להחלטת בית המשפט בנושא".