שר הביטחון בני גנץ הגיע אחר הצהריים (יום ד') לביקור היסטורי בבחריין. זהו ביקור רשמי ראשון של שר ביטחון ישראלי בממלכה במפרץ הפרסי מאז החתימה על "הסכמי אברהם". הטיסה לבחריין עברה מעל סעודיה, בפעם הראשונה שבה מטוס צבאי ישראלי הורשה לטוס באופן פומבי בשטחה האווירי של המדינה.
גנץ נחת במנאמה, בירת בחריין, והתקבל בשדה התעופה בטקס ממלכתי ובמסדר כבוד. שר הביטחון עתיד לחתום במהלך ביקורו על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני מול מקבילו הבחרייני, שר ההגנה עבדאללה בן חסאן אלנעימי. מדובר בהסכם ביטחוני ראשון שנחתם בין מדינת ישראל לבין מדינה במפרץ הפרסי.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ נחת בבחריין
בני גנץ נחת בבחריין
גנץ עם שר ההגנה הבחרייני
(צילום: אליאור לוי )
גנץ צפוי להיפגש במהלך ביקורו עם מלך בחריין, חמד בן עיסא אל-חליפה, עם יורש העצר סלמאן בן חאמד אל-חליפה וכן עם הרמטכ"ל ומפקד חיל הים הבחרייני.
למטוס הבואינג 707 שעמו הגיע שר הביטחון לביקורו בבחריין יש עבר היסטורי מפואר: המטוס היה בראשית דרכו בשנות ה-50 בבעלותה של מצרים והוא הוסב לתובלת אח"מ. הוא סומן במספר הזנב 01 ושימש את נשיא מצרים.
ב-19 בנובמבר 1977 נחת המטוס בשדה התעופה לוד ועליו נשיא מצרים אנואר סאדאת בביקורו ההיסטורי בישראל - ביקור שהחל את תהליך השלום בין ישראל ומצרים.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ נחת בבחריין
בני גנץ נחת בבחריין
המטוס של גנץ בשדה התעופה בבחריין
(צילום: אליאור לוי )
ב-2005 עבר המטוס הסבה למטוס נוסעים של חברת התעופה אומגה אייר. ב-17 בפברואר 2011 הוכנס המטוס לשירות בטייסת 120 של חיל האוויר. מאז הוא נושא את מספר הזנב 295 וצבוע אפור לפי סכמת הצביעה החדשה של מטוסי הראם.
על רקע ביקור גנץ בבחריין, סגן שר החוץ של הממלכה עבדאללה בן אחמד דיבר בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי שבאוניברסיטת תל אביב ואמר כי "השלום עם ישראל שינה כל היבט בחיינו. חזון ואסטרטגיה משותפים יאפשרו לנו להציג את הפירות שהשלום מניב ולשמש מודל אזורי לכך שהשלום משפר חיי אדם ומעורר תקווה נחוצה לאזור שסבל זמן רב. הוא ירמוס את כל הספקות הקיימים ואת הספקנות שנועדה לשמר את הסטטוס קוו שמשרת אג'נדות מסוימות, ויעודד את כל אלו המחפשים שינוי - ללכת בדרכנו".
הוא התייחס גם לאיראן וטען: "איראן מחמשת מיליציות בטילים בליסטיים וברחפנים ששמים למטרה אזרחים וחותרת תחת הביטחון והשלום האזוריים והבינלאומיים. יש להכריח את איראן לציית לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית". הוא בירך את ארה"ב על סיווג משמרות המהפכה כארגון טרור.