לראשונה מאז תחילת המלחמה, הצעות אי-האמון חוזרות: הצעה כזו שהגישה היום (שני) סיעת העבודה, בעקבות מה שהגדירה "כישלון בהשבת החטופים", נפלה לאחר ש-18 ח"כים בלבד הצביעו בעדה. החוק דורש 61 קולות בעד כדי להעביר הצעת אי-אמון. הקואליציה החרימה את ההצבעה.
"כבר 108 ימים שהבנות והבנים שלנו שבויים בשבי החמאס. חייהם בסכנה בכל רגע נתון. תחת הממשלה הזאת הם הופקרו ונחטפו, הממשלה הזאת היא שלא מקבלת את ההחלטות הנדרשות כדי להציל אותם ולהחזיר את כולם הביתה עכשיו", אמרו בסיעת העבודה. את ההצעה הציגה יו"ר סיעת העבודה ח"כ אפרת רייטן. "לא יכול להיות אמון בממשלה שנכשלה כישלון כל כך חרוץ", אמרה.
היא הוסיפה: "אחת ההצדקות להקמת מדינה ריבונית היה 'לעולם לא עוד', והנה העוד קרה. במקום הכאה על חטא - מופנית אצבע מאשימה למשפחות החטופים. ממשלת ישראל - אתם לא יכולים להתנער מאחריות. במקום זה המדיניות שלכם היא להאשים את המשפחות בהיעדר אחריות?"
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
המשפחות מוחות במליאה
(צילום: ערוץ כנסת)
הכותרת
נקרעים בין שדה הקרב למשפחה: מצוקת המילואימניקים
25:20
לטענות רייטן השיבה השרה מאי גולן: "אני רק אומר לחלק ממשפחות החטופים, אנחנו כואבים את כאבכם מאוד ואנחנו פועלים ללא הרף כדי להחזיר את היקרים שלכם. אני אומר בקצרה שהממשלה כממשלה אחראית. אנחנו לא משתפים פעולה עם פוליטיקה קטנה ושום פוליטיקה כזו או אחרת על זכות הקיום והביטחון של מדינת ישראל. זו בחירה שלכם לעסוק בזה בזמן שאנחנו מאבדים את טובי בנינו ובנותינו בזמן מלחמה". ראשי הקואליציה מסרו לפני כן כי החליטו להחרים את ההצבעה: "לא ניקח חלק במופעים פוליטיים בזמן מלחמה".
משפחות החטופים שנכחו ביציע הטיחו בשרה גולן: "בושה! את אשמה! אתם אשמים".
יו״ר רע״מ, ח״כ מנסור עבאס, אמר בדיון: "אחרי מאה ימים הוכח מעל כל ספק, שלא אמצעים צבאיים יחזירו את החטופים, אלא הפסקת הלחימה וקידום שיח מדיני. המשפחות והחטופים עצמם משלמים את המחיר ומסכנים את חייהם. ממשלה שלא מצליחה להחזיר את האזרחים לחיק משפחתם לא ראוי שתכהן יום אחד".
קודם לכן, בישיבת הסיעה של יש עתיד, אמר יו"ר המפלגה יאיר לפיד כי ימליץ לתמוך בהצעה בטענה ש"בנושא החטופים אין לנו אמון בממשלה", אך חברי הסיעה לא חויבו להיות נוכחים במליאה ולהצביע בעד.
2 צפייה בגלריה
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ': "מינוי אהרן ברק - שגיאה. נתניהו לא התייעץ איתנו"
סמוטריץ'. "איזנקוט, גנץ ולפיד לא דוברי אמת"
(צילום: אלכס קלומויסקי)
הצעת האי-האמון מתקיימת אחרי ישיבות הסיעה שקיימו הסיעות השונות בכנסת. ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לשבת איתו ולקבוע מועד לבחירות. "במקום מריבות בזמן מלחמה, במקום כל הפוליטיקה, יש לי הצעה לבנימין נתניהו: בוא נשב, אתה ואני, ראש הממשלה וראש האופוזיציה, ונסגור תאריך לבחירות", אמר לפיד. "הרי בסוף זה יקרה במילא - או באי-אמון קונסטרוקטיבי או שיהיה רוב לפיזור הכנסת. ייקח עוד חודש, עוד חודשיים. בסוף זה יגיע. יש מספיק אנשים בקואליציה שלך שלא יכולים לשאת את זה יותר".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר בישיבת סיעת הציונות הדתית כי "חברי קבינט המלחמה גדי איזנקוט ובני גנץ ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אינם דוברי אמת - אלא משלים אתכם ואת הציבור כולו", כשהתייחס למגעים לעסקת חטופים. "הדרישה של חבורת המרצחים הנאצים היא שמדינת ישראל תסכים להפסקת המלחמה, תסכים לכך שלוחמינו יצאו מרצועת עזה ומכל המוצבים והמקומות שכבשנו בדם של חיילינו הגיבורים, שנתחייב, עם ערבויות בינלאומיות, לאפשר לחמאס להמשיך לשלוט בעזה ולאיים עלינו, ושלא נפגע ולא נהרוג את יחיא סינוואר ובכירי החמאס", אמר סמוטריץ'. לדבריו, "זו הדרישה של ראשי החמאס, ואני אומר לכם: מדינת ישראל לעולם לא תסכים לעסקה כזו".
פורסם לראשונה: 16:03, 22.01.24