תוך פחות מחודש עלו באש יותר מ-10,000 דונם של שטחים פתוחים בדרום רמת הגולן בשתי שריפות גדולות, האחת בתחילת החודש והשנייה שלשום - ובשירותי הכיבוי אישרו כי מדובר בהצתות. שתי השריפות החלו בשעות אחר הצהריים, במספר מוקדים בו זמנית סמוך לכביש 98 העולה מחמת גדר לדרום רמת הגולן. צפו בתיעוד השטחים השרופים בפתח הכתבה.
לפי ההערכות של קק"ל, בשריפה הראשונה בתחילת החודש עלו באש כ-6,000 דונים של חורש טבעי ושטחים פתוחים, ובשריפה האחרונה עוד כ-4,500.
4 צפייה בגלריה
השריפה לאורך ציר 98
השריפה לאורך ציר 98
השריפה לאורך כביש 98
(צילום: אמל יוסף יערן קק״ל)
היערן יגאל מויאל מקק"ל סיפר כי "השריפה החלה שלשום בשעה 16:00 והתפשטה לשלושה מוקדים. האש כילתה 4500 דונם של שטחי מרעה, ואת התוצאה ההרסנית ניתן לראות היטב בסרטון. הממצאים שעלו בבדיקה של חוקר השריפות הועברו למשטרה - אך הרקע להצתות עדיין לא ברור. בעבר דובר על מאבקים בנוגע לשטחי מרעה, אולם חלק גדול מהשטחים שנשרפו הינם בשדה מוקשים, שהרעייה בהם אסורה.
4 צפייה בגלריה
השריפה לאורך ציר 98
השריפה לאורך ציר 98
(צילום: אמל יוסף יערן קק״ל)
"האש התפשטה לכיוון מזרח בגלל רוח חזקה מאוד שנשבה באזור", אמר מויאל. "יחד עם צוותי כיבוי מכיבוי והצלה, קק"ל, רט"ג, טייסת הכיבוי וסיוע של בוקרים מהאזור הצלחנו להשיג שליטה על השריפה בסביבות השעה 22:00 בלילה. פעולת הכיבוי הייתה מורכבת במיוחד היות ושטחי השריפה היו ממוקשים בחלקם, והגישה אליהם הייתה מוגבלת מאוד". הוא ציין כי "בזכות קווי החיץ שקק"ל מתחזקת לאורך השנה, יחד עם ממשק הרעיה, הצלחנו למנוע את התפשטות האש לכיוון היער שסמוך למבוא חמה".
שרון לוי, מנהל מרחב גולן ברשות הטבע והגנים, אמר כי "השריפה האחרונה פגעה באזור ייחודי בגולן. השריפה התחילה מאזור חמת גדר ועלתה מעלה עד למבוא חמה. כמו כן, האזור כולל ציפורים ובעלי חיים שמאפיינים את הבקעה והערבה כמו כוס שחור זנב, צבועים, דורבנים ומינים מדבריים נוספים שנמצאים בגולן דוגמת שרקרק גמדי. לצערנו, אחוז גדול מהשטח נשרף ואנחנו מקווים שהמשטרה תפעל על מנת למצוא את האחראיים לפגיעה בטבע".
4 צפייה בגלריה
אזור השריפות
אזור השריפות
(צילום: כבאות והצלה מחוז צפון)
4 צפייה בגלריה
השריפה לאורך ציר 98
השריפה לאורך ציר 98
(צילום: אמל יוסף יערן קק״ל)
טפסר משנה נתן בנשימול, מפקד תחנת גליל גולן במחוז צפון של כבאות והצלה לישראל, אמר כי "הקיץ הנוכחי עוד לא הסתיים ולוחמי האש נדרשו למספר רב של אירועי שריפות ברמת הגולן, כאשר בחלק מהמקרים מדובר על מעשה ידי אדם. בשריפות מסוג זה חזית האש רחבה, וקצב ההתפשטות מהיר יותר, ודורש הפניית כוחות רבים לטובת הכלת השריפה. שריפות אלו פוגעות בערכי טבע רבים ומכלות שטחים גדולים".
בנשימול הוסיף כי "הודות לשיתוף פעולה עם אנשי הגולן עם קק"ל, רשות הטבע והגנים ומשטרת ישראל, אנו מצליחים לצמצם את היקף הנזק ולמנוע פגיעה באדם וברכוש".