עומר סיאם (31) משכונת בית חנינא שבצפון ירושלים ביקש לפני כמה חודשים להירשם לחדר הכושר "סטודיו מטי" במעלה אדומים, אלא שהפעולה השגרתית הסתיימה לדבריו באירוע גזעני, כשעם היוודע מוצאו - טענו פקידות הקבלה במקום כי הרישום אפשרי "רק לתושבי המקום".

בכתב תביעה שהגיש עומר לבית משפט השלום, באמצעות עורכי הדין דניאל טולדנו ואיתן סבג, נטען כי הסירוב לרשום אותו כמנוי לחדר הכושר נובע ממוצאו הערבי. בחדר הכושר מופיע שלט שבו כתוב כי "בשל העומס בתקופה זו ניתן לעשות מנויים לתושבי מעלה אדומים, למנויים חוזרים או למנויי הסטודיו". אלא שלטענת עומר, ולאחר חקירה שביצע בנושא - עובדי חדר הכושר משתמשים בשלט רק כלפי אנשים מסוימים.
3 צפייה בגלריה
עומר סיאם
עומר סיאם
עומר סיאם. "עברתי חוויה מזעזעת"
(צילום: גיל יוחנן)
3 צפייה בגלריה
השלט שרק תושבי מעלה אדומים יכולים להתאמן
השלט שרק תושבי מעלה אדומים יכולים להתאמן
השלט המפלה בחדר הכושר במעלה אדומים
"לאחר שהפקידה הזינה את מספר הטלפון הנייד ואת מספר תעודת הזהות, התובע נחרד לתדהמתו כאשר מסר את השם הפרטי ואת שם המשפחה - והפקידה הבינה כי מוצאו של התובע ערבי, ומיד הפקידה שישבה לידה התערבה בשיחה ושאלה מה מקום מגוריו. כשנענתה כי הוא מתגורר בבית חנינא, היא טענה בפניו כי רק תושבי מעלה אדומים רשאים לרכוש מינוי", צוין בכתב התביעה.
בנוסף, כשביקש לתעד את הדברים שאמרו עובדות המקום באמצעות הטלפון הנייד, עוכב עומר במשך שעה על ידי מאבטח במתחם בטענה שאסור לצלם, ולמקום הוזעקה משטרה - שהורתה לשחררו לאלתר בהיעדר עבירה.

כדי לבסס את הטענות, עורכי הדין אף שכרו את שירותו של חוקר פרטי שהגיע למתחם חדר הכושר וביקש להירשם אליו כמנוי - אף שאינו מתגורר בעיר. לפי דוח החקירה, העובדה שהוא לא תושב העיר לא היוותה לו מכשול, ועובדות הקבלה לקחו מהחוקר היהודי פרטים מזהים ואת מספר כרטיס האשראי במטרה לרשום אותו.
"הפקידה ביקשה ממני מספר תעודת זהות, הבאתי לה, ואחרי זה הגיע השלב שהיא שאלה אותי מה השם", שחזר עומר ל-ynet. "אז אמרתי לה 'עומר', וכשהיא שמעה את זה הפקידה ליד שישבה פתאום קפצה ושאלה אותי מאיפה אני. אמרתי לה שאני מירושלים, ואז היא שאלתה אותי מאיזו שכונה, והשבתי 'בית חנינא'".
3 צפייה בגלריה
דניאל טולדו ואיתן סבג
דניאל טולדו ואיתן סבג
עורכי הדין דניאל טולדו ואיתן סבג
לדבריו, כאמור, באותו רגע הפקידה אמרה לו שהיא מתנצלת ורק תושבי מעלה אדומים יכולים לעשות מנוי בחדר הכושר שלהם. "זה היה מאוד מפתיע", אמר. "אני עברתי שם חוויה נוראית ומאוד מזעזעת. זה הרגיש לי שאחרי שהיא שמעה את השם שלי פתאום היא החליטה שלא מתאים להם שאני ארשם שם, בגלל שאני ערבי כנראה".
עומר הוסיף כי דווקא מקומות שבהם מעודדים פעילות ספורטיבית אמורים לחבר בין שני העמים. "זה אמור לחבר ולעשות קרבה ודו קיום. יצאתי בהרגשה מאוד לא נעימה ואני מקווה שאנשים נוספים לא ייתקלו בה. אני מאמן כושר בעצמי 12 שנה ואני מאמן מתאמנים מכלל המגזרים, ללא הבדלי דת".
מ"סטודיו מטי" לא התקבלה תגובה.
פורסם לראשונה: 23:07, 26.09.23