במערכת הבריאות בישראל גוברת בימים האחרונים ההערכה כי הדיון בחיסון נגד קורונה לפעוטות בני חצי שנה ועד לילדים בני חמש יתקיים אחרי הדיון במינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) ב-15 בפברואר. גורמים בצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות לא שללו את האפשרות שהנושא יובא לדיון בישראל בקרוב, וזאת על רקע הכישלון של מבצע החיסונים בקרב בני ובנות נוער בגילי 5 עד 11, שפחות מ-20 אחוזים מהם השלימו את המנה השנייה.
באיגוד לרפואת ילדים הבהירו אתמול (חמישי) כי החלטה בעניין תמיכה או התנגדות למהלך תתקבל רק לאחר הצגת כל הנתונים של חברת פייזר, שצפויים להתפרסם בסמוך לדיון בארה"ב. פייזר פרסמה נתונים שמראים על יעילות חלקית בלבד של החיסון.
2 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בתל אביב
חיסוני ילדים בתל אביב
חיסוני ילדים בתל אביב
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
מטה ה-FDA
מטה ה-FDA
ההחלטה תתקבל רק לאחר הדיון. מטה ה-FDA
(צילום: EPA)
ד"ר מאיר עזרא, יו"ר ארגון "מחוסגן", אמר כי "בבוא היום, כשיידרש צוות המומחים בארץ לאשר או להמליץ על החיסון, הוא יבחן את הנתונים ויקבל החלטה, כמו תמיד, לאור שלושה עקרונות והם: נחיצות, יעילות ובטיחות. מובן שעד אז יהיו יותר נתונים לגבי כל אחד מהפרמטרים האלו".
ההחלטה האם לחסן פעוטות צפויה להתקבל כשברקע נתוני התחלואה מזן האומיקרון עדיין מדאיגים. נתוני המאומתים, החולים קשה והמונשמים משתנים מדי יום. רק מספר אחד ממשיך לטפס בקביעות: מספר המתים, שחצה אתמול את קו ה-9,000, מתוכם 755 מתחילת 2022.
ביום ראשון מספר הנפטרים מקורונה היה 55, הגבוה ביותר מאז תחילת הגל. ביום שלישי מספרם הגיע ל-54. למרות מגמת הירידה בנתוני התחלואה ובמקדם ההדבקה, בתי החולים עדיין מתמודדים עם עומסים קיצוניים שמצביעים על כך שהגל החמישי ממש לא מאחורינו.
מספר המאומתים, שעמד שלשום על קצת למעלה מ-60 אלף, הוא מתעתע במיוחד, שכן על פי כל הערכות המומחים הוא גבוה הרבה יותר. בשיחות שלא לציטוט מבהירים בכירים במערכת הבריאות שפמפום המסר לפיו האומיקרון נחשב לווריאנט קל יותר ואלים פחות - גם אם העובדה הזו נכונה - פגע קשות במוטיבציה של אנשים לשמור על עצמם, שעוד לפני כן הייתה רופפת.