על רקע העלייה בתחלואת הקורונה, עד כמה מפקחות החנויות הגדולות על חובת עטיית המסכות בחללים סגורים? בדיקת ynet בכמה חנויות וקניונים הבוקר (יום ג') העלתה שהאכיפה דלה ביותר, אם בכלל קיימת.
בכניסה לסניף איקאה בנתניה יש שלט גדול שמודיע למבקרים על חובת עטיית מסכות. השומר בכניסה מקפיד להזכיר לנכנסים לשים מסכה על הפה והאף, ולמי שאין הוא דואג לתת מהחבילה שנמצאת על שולחנו. רוב המבקרים אכן הקפידו לעטות מסכות גם בפנים, והיו לא גם כאלה שהורידו אותן בכניסה או תלו אותן על הסנטר.
שתי נשים כאלה הסתובבו כך במשך דקות ארוכות מבלי שאיש ניגש אליהן כדי להעיר על כך. אישה שעטתה מסכה כמתבקש וחלפה על פניהן אמרה: "אני שומרת על עצמי למרות שקשה לי לנשום איתה. אם הן רוצות לסכן את עצמן זו בעיה שלהם. חבל שהן מקבלות דו"ח".
3 צפייה בגלריה
הרבה מהקונים באיקאה לא עוטים מסכות
הרבה מהקונים באיקאה לא עוטים מסכות
בלי מסכות באיקאה. "בעיה שלהן"

בסניף היו גם כמה עובדים שלא שמרו על התקנות והסתובבו ללא מסכה או בלי לכסות את האף והפה. עקבנו גם אחרי שני נערים שהמסכה מגנה רק על סנטרם, אך גם הם לא זכו להערה או דרישה אחרת. "חבל שאין אכיפה ונותנים להם להסתובב ככה", אמרה מישהי. "אולי בגלל חוסר האכיפה הם עושים מה שבא להם".
בקניון עיר ימים בנתניה המצב היה חמור יותר. בשתיים מהכניסות אין שלטים המודיעים על חובת עטיית מסכות והשומרים לא מציעים מסכות למי שאין לו. רוב המבקרים הסתובבו ללא מסכות על הפנים וכמוהם גם עובדים בדוכנים השונים ואפילו מאבטח. עקבנו בין הקומות אחרו כמה קונים ללא מסכות אך אף עובד במקום, פקח או שוטר לא ניגש אליהם.
"מה שקורה פה זו הפקרות, כאילו הקורונה לא חזרה", אמר מבקר שעטה מסכה. "לא שומרים מרחק ולא עוטים מסכות. פשוט מסכנים חיים של אנשים".
3 צפייה בגלריה
הרבה מקהל הקונים ללא מסכות בקניון בנתניה
הרבה מקהל הקונים ללא מסכות בקניון בנתניה
קניון עיר ימים. "זו הפקרות"
3 צפייה בגלריה
קונים בדיזינגוף סנטר
קונים בדיזינגוף סנטר
דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
בדיזנגוף סנטר בתל אביב, מנגד, מוצבים פקחי קורונה מטעם הקניון המסתובבים ומורים לאנשים לעטות מסכה. אלא שמספרם הנמוך לא מאפשר לעקוב אחר המסה של המבלים.
"אנשים לא מבינים שאנחנו עדיין בתוך המגפה וצריך מסכות, בעיקר במקומות סגורים, אמר שמוליק שטיין, תושב תל אביב. "אני מקפיד על מסכה כדי לשמור על עצמי ועל הסובבים אותי. אנחנו לא יודעים לאיזה כיוון זה הולך. אם נשמור, נעבור את זה".
גילה יצקסון מתל אביב הוסיפה: "אם מעירים לאנשים, חלק שמים וחלק עונים בתשובה מחוצפת. קשה לי להעיר לאדם. לפעמים אני מצליחה, במיוחד אם זה במקום סגור כמו אוטובוס ואני עם ילדים. לפעמים אנשים שוכחים ואני מקבלת את זה בכיף. אבל לפעמים אנשים עושים את זה במכוון כי הם נגד מסכה והם עלולים להגיב בצורה לא נעימה".
רומי בן נעים, תושבת רמת השרון, אמרה שרוב האנשים שראתה בסנטר הקפידו על מסכות אך גם הבחינה בכאלה שלא. "אני מחוסנת ואני שמה מסכה. אני חושבת שזה אגואיסטיות לא לשים", אמרה.
תעירי לאנשים שלא עוטים מסכה? "פעם הייתי מעירה אבל נתקלתי בסיטואציה לא נעימה עם כמה בנות שאמרו לי להתעסק בעניינים שלי. מאז אני פשוט מתרחקת".
מתן בן יוסף מרמת גן: "צריך לתת להם דוחות. זה הדבר האופטימלי. הם צריכים לדעת שהם מסכנים את הבריאות של כולם".