משלחות מסעודיה ועומאן הגיעו לצנעא בירת תימן, כדי לנהל מגעים עם המורדים החות'ים על סיום מלחמת האזרחים. כך דיווחה הבוקר (יום א') סוכנות הידיעות החות'ית, שציינה כי הנציגים מסעודיה ועומאן ייפגשו עם ראש המועצה המדינית העליונה של החות'ים.
גורם במועצה הנשיאותית החות'ית אמר כי הצדדים ידונו על הסרת המצור שהוטל על אזורי המורדים, סיום התוקפנות ושיקום זכויותיהם של אזרחי תימן. גורמים שבקיאים בפרטים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחות בין הסעודים לחות'ים מתמקדות בפתיחה מלאה של הנמלים שנמצאים בשליטת המורדים ושל נמל התעופה בצנעא, תשלום משכורות לעובדי מדינה, מאמצי השיקום של תימן ולוח הזמנים של יציאת הכוחות הזרים מהמדינה. ביקורם של הגורמים הסעודים בצנעא מעיד על התקדמות במגעים לסיום המלחמה, שנערכים בתיווכה של עומאן.
6 צפייה בגלריה
תימן סעודיה שחררה עצורים חות'ים עסקת חילופי אסירים
תימן סעודיה שחררה עצורים חות'ים עסקת חילופי אסירים
אסירים חות'ים ששוחררו מסעודיה, במסגרת הסכם בין הצדדים
(צילום: National Committee for Prisoners' Affairs via Twitter / Handout via REUTERS)
הצדדים המנהלים את המגעים מנסים לחדש את הפסקת האש שהושגה בתיווך האו"ם, ותוקפה פג כבר בחודש אוקטובר. בשבועות האחרונים, בעקבות חידוש היחסים בין איראן לסעודיה, השיחות צברו תאוצה. גורם בממשלת תימן אמר לסוכנות הידיעות AFP שהסעודים והחות'ים סיכמו עקרונית על הפסקת אש של חצי שנה, שתסלול את הדרך למו"מ על המציאות בתימן אחרי המלחמה.
מלחמת האזרחים בתימן פרצה ב-2014, כשהמורדים החות'ים – שיעים שנתמכים על-ידי איראן - השתלטו על צנעא ועל שטחים רבים בצפון המדינה. ממשלת תימן, שמקבלת את הכרת הקהילה הבינלאומית, נמלטה לדרום. כמה חודשים אחרי שהמלחמה פרצה, הקואליציה הערבית בהנהגת סעודיה התערבה בסכסוך. היא החלה לסייע לממשלת תימן ולבצע תקיפות אוויריות נרחבות.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שר החוץ של סעודיה פייסל בן פרחאן נועד ב סין עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן
שרי החוץ של איראן וסעודיה בפגישה בבייג'ינג
(צילום: EPA)
יותר מ-150,000 לוחמים ואזרחים נהרגו עד כה במלחמה בתימן. במדינה הענייה התפתח משבר הומניטרי שנחשב לאחד הקשים בעולם, ולפי הערכות 80% מהאוכלוסייה זקוקה לסיוע הומניטרי.
המלחמה נתפסת במידה רבה כ"מלחמת פרוקסי" (מלחמת שליחים) בין סעודיה, הנחשבת למנהיגת העולם הסוני, לאיראן, מנהיגת השיעים שהחות'ים הם בעלי בריתה. במהלך המלחמה משתמשים המורדים בנשק שמוזרם אליהם מאיראן, וביצעו שלל תקיפות מל"טים וטילים בשטחה של סעודיה.
6 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים בצנעא בירת תימן
(צילום: EPA)
בחודש שעבר, בצעד דרמטי, הודיעו סעודיה ואיראן על חידוש היחסים ביניהן - שנותקו ב-2016. העובדה שאיראן חימשה את המורדים החות'ים החריפה את המתיחות בשנות הנתק.
ההערכה הייתה שההסכם לחידוש היחסים יוביל לרגיעה בסכסוך בתימן. לפי "וול סטריט ג'ורנל", ההסכם כלל התחייבויות של טהרן לעצור את כל הברחות הנשק שלה אל המורדים החות'ים.
בחודש שעבר, בתיווך האו"ם, סיכמו החות'ים עם ממשלת תימן על שחרורם של קרוב ל-900 אסירים בשני הצדדים הלוחמים. אתמול שחררה סעודיה 13 אסירים חות'ים, שהגיעו לצנעא. גורם חות'י שהיה אחראי על המגעים אמר כי הם שוחררו בתמורה לאסיר סעודי אחד. הוא לא אמר מתי האסיר שוחרר.
השליח המיוחד של האו"ם לתימן אמר כי הסכם חילופי האסירים הוא חלק מכמה התפתחויות חיוביות, שמאותתות על התקדמות בדרך לסיומה של המלחמה.