ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף הבוקר (ראשון) בריאיון ל-ynet radio את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהאשים אתמול את היועצת המשפטית לממשלה בעיכוב אטימת בית המחבל מהפיגוע בשכונת נווה יעקב. "זו פחדנות. אין קשר בין זה לבין המציאות", אמר לפיד. "המומחיות שלו היא לחפש אשמים שהם לא הוא. אתה השר האחראי. קח אחריות במקום לחפש כל היום את מי להאשים. האיש הזה לא יודע לעשות כלום. הוא חי בטיקטוק ומחפש את מי להאשים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, קובי קואנקס)

לדברי לפיד, "מאשימים שמאלנים, משפטנים ועושים הכול חוץ מלעשות את העבודה שלהם. יש לך עבודה – אתה שר לביטחון פנים. הוויכוח הזה משרת אנשים שבמקום לקחת אחריות מחפשים להאשים משפטנים, הספורט הלאומי החדש. תעשו עבודה. אני בעד הריסת בתים, זה צעד נכון ואם אפשר לעשות זאת מהר – צריך. אבל אנחנו עדיין מדינת חוק, למרות שיש כאלה שמנסים לבטל את זה".
אתה מגבה את הממשלה על הצעדים שהיא מתכוונת לנקוט בעקבות הפיגועים? "כן, זה נשמע לי בסדר. אני מנסה לחשוב מה הם היו עושים אם זה היה סיכום קבינט שלי בעקבות הפיגוע הכי קשה בירושלים מאז 2008 ובישראל מאז 2011, אבל בסדר, זה לא. לא נתעסק בזה ביום כזה, כולנו עם הלוויות ועם הצער ועם הכאב. הצעדים בסדר, אין פה חידושים גדולים. עכשיו צריך לאחד את פעילות מערכת הביטחון, להחזיר את מג"ב איו"ש לצה"ל, לבטל את שליטת סמוטריץ' במנהל האזרחי ולהדק ככל האפשר את העבודה".

זה לא נכון שלהריסה ואיטום של בתי מחבלים יש חשיבות למהירות? "לא, זה צעד הרתעתי רחב. המטרה היא בסופו של דבר להרתיע את המחבל הבא, שאמא שלו ואבא שלו יגידו לו 'אל תצא מהבית'. האטימה היא צעד מקדים להריסה. הרתעה אתה מייצר על פני תקופה ארוכה, לא באופן נקודתי".
למה המדינה מתקשה לדכא את הטרור הזה שהחל במרץ? אולי חמאס צריך לשלם מחיר על ניסיון ההשפעה ביו"ש? "קשה מאוד לדכא טרור יחידים. כשהוא ארגוני – יש כתובת, ואתה מגיב לכתובת. כשזה מישהו שיושב לבד בבית ומחליט להשתגע אז קשה מאוד לאתר את זה וזה לעיתים יוצר פיגועי השראה. אני לא חושב שזה אינטרס ישראלי עכשיו להצית גם את עזה. לקח לנו הרבה זמן לייצר שקט בעזה. זה אינטרס ישראלי שעזה תהיה שקטה. צריך לפעול נגד ההכוונה או ניסיונות ההכוונה של פיגועים. חמאס אומר 'לא אבעיר את עזה, אלא אנסה לייצר בלגן מתמיד ביו"ש'. עם זה צריך להתמודד, אבל לא נכון בשלב זה להבעיר גם את עזה".
3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
אזור שטח E1, ליד מעלה אדומים. "בנייה שם תצית את השטח, גם מול ארה"ב"
(צילום: EPA)
יש לדעתך קשר בין ההסלמה לזהות הממשלה והצעדים שלה? "אני כמה שעות לפני הפיגוע לצערי כתבתי 'אנחנו הולכים להסלמה', מפני שהם רואים את הבלגן. זו ממשלה מבולגנת שאיבדה שליטה ואויבינו, מצבים כאלה, מזהים מהר מאוד. כששר אחד אומר 'זה באחריותי', שר שני אומר 'זה באחריותי', ואף אחד לא סופר את ראש הממשלה ממטר, זה חולשה ובלגן שהאויב מזהה מהר. אני לא אעשה מה שעשו בן גביר, סמוטריץ' ונתניהו שהאשימו את הממשלה שלנו בטרור. מי שאשם בטרור זה טרוריסטים שזיהו חולשה בממשלה הזו".
נתניהו הזכיר את חיזוק ההתנחלויות. בלינקן מגיע בקרוב, אתה תיפגש איתו? "אני פוגש אותו בשלישי בבוקר. סמוטריץ' רוצה לבנות בהתנחלויות. זה לא בגלל פיגוע הטרור, זו עמדתו בעולם והוא מנצל כל הזדמנות. ברור שאם יתחילו עכשיו לבנות ב-E1 (ליד מעלה אדומים – ש"כ וי"ש) זה יצית את השטח. האמריקנים יגידו לישראל 'זה מנוגד לכל הסיכומים'. אני אומר את זה בצער, אין לי שמחה לאיד על מה שלא טוב למדינה. ישראל כבר לא בעלת הברית הטובה ביותר של ארה"ב. הם מנומסים, יבואו לכאן ונתניהו יוזמן לבית הלבן".
מי לקח את מקומנו? אוקראינה? זה קרה תוך חודש? "אני לא יודע להגיד (מי תפס את מקום ישראל – ש"כ וי"ש). נושאים אחרים קודמים אצלם – הנושא הסיני, מלחמת רוסיה-אוקראינה, האקלים. הם מסתכלים על הממשלה הזאת, ממשלה שהם לא מבינים ושהם רואים שהיא באופן מוצהר נסוגה מערכים דמוקרטיים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט
ישיבת הקבינט, אמש. לפיד טוען: "ישראל כבר לא בעלת הברית הטובה ביותר של ארה"ב בגלל הממשלה"
(צילום: חיים צח \ לע"מ)
מפגלת רע"מ קראה לפעולה בג'נין טבח. מה דעתך? "צריך להתקשר למנסור עבאס ולשאול אותו. אני לא דובר רע"מ. הרכבתי איתם ממשלה שנלחמה בטרור ביותר יעילות, עשתה מבצע בעזה ואת שובר גלים ולא מצמצה על שום נושא ביטחוני. בנושא ביטחון ישראל אין דבר פוליטי שבגללו אזוז מילימטר. הוכחנו את זה. צריך לשאול את רע"מ למה הם מדברים כמו שהם מדברים. במבחן המעשה – נלחמנו טוב יותר בטרור".
הייתה לך התלבטות אם להגיע אתמול להפגנה? מה לגבי דגלי פלסטין שהונפו? "לא, לא הייתה התלבטות. אני בסוף פטריוט ישראלי וזו דרכי להגן על המדינה שלי. היינו שם בהפגנה, הדלקתי נר נשמה לזכר הנספים, עמדו דקת דומייה ואנחנו אומרים משם לממשלה – היא צריכה להחליט אם היא רוצה להילחם בטרור או בדמוקרטיה. אם היא רוצה לאחד את העם או רוצה לפרק אותו. מופרעים יש בכל צד. אני לא אוהב לראות דגלי פלסטין בהפגנות, אבל לא אעמוד עם מגנומטרים בכניסה. היו שם בעיקר עשרות אלפי ישראלים טובים שדואגים למדינה. הדבר הזה הוא לא רפורמה משפטית, אלא חקיקה מטורפת שתהרוס את הדמוקרטיה".
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר בתגובה לדברי לפיד: "מדהים שיאיר לפיד מאשים אותי בפיגוע, אחרי שלושה שבועות שאני בתפקיד. אולי כדאי לדבר על שנה וחצי האחרונות, שבהן בר לב ולפיד השאירו בור שחור במשרד לביטחון לאומי, הרסו את הביטחון האישי של כל אזרחי ישראל והובילו לכך שהטרור הרים פה ראש. עכשיו יש לנו הרבה עבודה לתקן ואני לוקח אחריות, כדי לטפל בטרור".