עימותים אלימים התפתחו בצהריים (שבת) בין מתנחלים לפלסטינים, אחרי ההודעה על איתור גופתו של הנער בנימין אחימאיר (14), שנרצח בפיגוע טרור אתמול. אחימאיר, רועה צאן, לא שב עם העדר שלו למאחז מלאכי שלום בבנימין. העימותים התפתחו בשעות הצהריים בכפר דומא, ולפי הפלסטינים גם בכפר אל-מורייר - שם נהרג אדם אחד מירי מתנחלים. בדיווחים נטען כי ישנם פצועים נוספים, חלק מהם במצב קשה, והוצתו גם מכוניות.

2 צפייה בגלריה
נמשכים החיפושים אחר נער ליד היישוב מלאכי השלום ב בנימין הוא יצא לרעות צאן בשעות הבוקר ועדיין לא חזר  בנימין אחימאיר
נמשכים החיפושים אחר נער ליד היישוב מלאכי השלום ב בנימין הוא יצא לרעות צאן בשעות הבוקר ועדיין לא חזר  בנימין אחימאיר
הנער בנימין אחימאיר, שנרצח בידי מחבלים
כוחות צה"ל ומג"ב פעלו בכפר דומא כדי להוציא את המתנחלים מהמקום. על פי הדיווחים הפלסטיניים, חמישה נפצעו מירי בכפר אל-מורייר, הסמוך גם הוא למאחז מלאכי שלום. בסוכנות "וופא" נטען כי הם נורו על ידי מתנחלים, שפתחו באש לעבר מסע הלוויה של אחד ההרוגים בעימותים בכפר אתמול.
מעשי נקמה של מתנחלים בפלסטינים החלו כבר ביום שישי, שעות ארוכות לפני שנמצאה גופתו של אחימאיר. אחרי מציאת הגופה היום שוב חודשו מתקפות המתנחלים בכפרים אל-מורייר ודומא, שבהן כבר נהרג כאמור פלסטיני. פרשננו רון בן ישי מוסיף כי במערכת הביטחון חוששים שפעולות הנקם יחריפו אחרי צאת השבת, ומה שראינו יהיה רק "הקדימון" ללילה הקרוב. ההתפתחות הזו גם תדרוש מצה"ל להשאיר כוחות גדולים בגדה, למרות הכוונה לדלל את הכוחות, וזאת כדי לחצוץ בין המתנחלים לפלסטינים.
דובר צה"ל מסר: "בשעות האחרונות התפתחו עימותים בין אזרחים ישראליים לפלסטינים במספר מוקדים באזור יהודה ושומרון, במהלכם המשתתפים יידו אבנים וביצעו ירי. עשרות ישראלים ופלסטינים נפגעו באורחים שונים. כוחות רבים של צה"ל ומג"ב נערכו במרחבים השונים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. נכון לשעה זו כלל האירועים הסתיימו. לצד הכוחות הפרוסים במרחב, הוחלט על תגבור של מספר פלוגות של צה"ל וכוחות מג"ב נוספים. כוחות הביטחון ממשיכים במרדף אחר המחבלים שרצחו את בנימין אחימאיר ז"ל".

ההסלמה נמנעה ברמאדן

האירוע הזה מהווה תפנית בשטח אחרי חודש הרמדאן שבו הצליחו שב"כ, צה"ל והמשטרה למנוע יותר מ-60 פיגועים, ובעיקר את הצטרפות ההמונים לאינתיפאדה נגד ישראל, כפי שקיוו יחיא סינוואר והנהגת חמאס בעזה. במהלך התקופה אמנם בוצעו כמעט 30 פיגועי טרור וניסיונות פיגוע, כולל מעשי רצח, אבל ההסלמה שבישראל חששו ממנה לא התרחשה.
הרצח של אחימאיר בן 14 עלול להצית גל של פשיעה לאומנית בדומה לזה שפרץ סביב הכפר חווארה אחרי רצח האחים הלל ויגל יניב בפברואר 2023, וגרר גל גינויים נגד ישראל בזירה הבינלאומית. גם אז כמה פיגועי טרור שביצעו פלסטינים הובילו לתגובת נקם של מתנחלים שפגעו בפלסטינים לא מעורבים וברכוש. צה"ל נאלץ אז להציב שתי פלוגות לשמירה על הציר העיקרי בכביש 60 שעובר בחווארה כדי למנוע פיגועים נוספים ועימותים עם מתנחלים שירדו לכפר. מאז נסלל כביש עוקף חווארה ומוקד הפיגועים והפשיעה הלאומנית הזה ירד מהכותרות.
מפה חיפושים מאחז מלאכי השלום אזור החיפושים
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאפשרות של עימותים בהודעתו על הירצחו של בנימין אחימאיר, והעביר מסר לתושבי האזור: "אני קורא לכל אזרחי ישראל לאפשר לכוחות הביטחון לעשות את עבודתם באין מפריע, כדי שנוכל לבוא חשבון עם הרוצחים המתועבים וסייעניהם במהרה". גם שר הביטחון יואב גלנט אמר כי הוא "כואב את מותו של הנער בנימין אחימאיר, שנרצח בדם קר בידי מחבל שפל", אך ציין בפנייה לציבור: "תנו לכוחות הביטחון לפעול במהירות במצוד אחר המחבלים - פעולות נקם יקשו על לוחמינו במשימתם - אסור לקחת את החוק לידיים".
הבוקר, טען הסהר האדום הפלסטיני כי חמישה פלסטינים נפצעו בתקיפת מתנחלים בכפר אבו פלאח, צפון-מזרחית לרמאללה, וכי שני פצועים הועברו לבית חולים. לפי טענות הפלסטינים, מתנחלים תקפו והכו כמה צעירים. עוד אמרו המקורות כי המתנחלים גם גנבו רכבים פלסטיניים מהכפר - ואף הציתו את חלקם.
גם אתמול פרצו מהומות קשות באל-מורייר, פרצו מהומות קשות בין מתנחלים לפלסטינים. שלושה חיילים נפצעו קל מיידוי אבנים. הפלסטינים דיווחו על הרוג אחד בעימותים, ועל עוד 25 שנפצעו. סגן יו"ר מועצת הכפר אל-מורייר, מרזוק אבו נעים, טען כי המתנחלים שהגיעו למקום גם הציתו כ-40 כלי רכב ובתים. בהמשך הצליחו כוחות צה"ל להשיג שליטה והמהומות פסקו.
2 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי הילד בנימין אחימאיר ליד הכפר מע'רייר
חיפושים אחרי הילד בנימין אחימאיר ליד הכפר מע'רייר
החיפושים בבנימין, היום
(צילום: שאול גולן )
גופת הנער, תושב ירושלים, אותרה בצהריים באזור המאחז מלאכי שלום - באמצעות רחפן שהעלו הכוחות לאוויר. לצידו אותרו חפציו האישיים, וחפצים נוספים שנלקחו לחקירה - בהם נשק קר. לפי החשד, אחימאיר, שעבד כרועה צאן במקום, נרצח אחרי שיצא מהחווה בשעות הבוקר. בהודעה משותפת לצה"ל, שב"כ והמשטרה נכתב כי אחימאיר "נרצח בפיגוע טרור", וכי מתנהל מרדף אחר החשודים.
"מלאכי שלום" הוא אחד מעשרות חוות חקלאיות שהוקמו בשנים האחרונות בשטחי C ביהודה ושומרון, כחלק מהמאבק על השטח - ולרוב הם מוקמים על אדמות מדינה. בחוות יש נערים שיוצאים לרעות עדרים במרחבים הסמוכים לכפרים וערים פלסטיניים. היציאה לשטח מייצרת לא מעט עימותים באזור.
רועי הצאן יוצאים עם העדר בשעות קבועות, לרוב רק עם פלאפון - ולבד. לא כולם חמושים (ההערכה היא שבנימין לא היה חמוש), וחוזרים אחרי שעות המרעה. לעיתים נדירות קורה שהעדר חוזר ללא הרועה שלו - ולכן מדובר באירוע יחסית חריג. מלאכי שלום עצמו הוא מאחז בהליכי הסדר שנמצא באזור שילה, בין הכפרים אל-מורייר ודומא. מדובר באזור שבו מתרחשים שלל מאבקי קרקע בין פלסטינים ליהודים. באל-מורייר, שם התרחשו אתמול העימותים הקשים, כבר התרחשו בעבר עשרות אירועים דומים של עימותים עם מתנחלים.
פורסם לראשונה: 15:05, 13.04.24