השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אומר היום (רביעי) כי "אי אפשר לתקוף את ישראל פעם אחר פעם בטענות כאילו היא מדינת אפרטהייד, ישראל היא לא מדינת אפרטהייד". עוד אמר פריג' בשיחה עם עיתונאים זרים: "לא יכול להיות שאני שר ערבי מוסלמי בממשלת ישראל, ואתם אומרים שזו מדינת אפרטהייד. זה לא הגיוני".
"יש לנו המון בעיות. אני יודע זאת. יש גזענות. יש לנו את חוק הלאום. יש לנו הרבה בעיות שצריכים למצוא להם פתרון. אבל בין 'מדינה עם בעיות' לבין הגדרה של ישראל כמדינת אפרטהייד יש מרחק רב", אמר השר ממפלגת מרצ.
3 צפייה בגלריה
עיסאוי פריג'
עיסאוי פריג'
עיסאוי פריג'. "הפלסטינים חווים כיבוש, לא אפרטהייד"
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
 דו"ח אמנסטי
 דו"ח אמנסטי
דו"ח אמנסטי "האפרטהייד הישראלי נגד הפלסטינים"
(צילום: רויטרס)
פריג' אמר את הדברים בשיחה עם 26 עורכים, שדרים וכתבים בכירים מאמצעי תקשורת מובילים באירופה שהגיע לארץ ביוזמת EIPA, זרוע הדיפלומטיה הציבורית של איגוד הארגונים היהודים באירופה EJA שייסד הרב מנחם מרגולין.
פריג' גם התייחס למצב זכויותיהם של הפלסטינים בגדה המערבית והדגיש: "הם חווים כיבוש ולא אפרטהייד. אפרטהייד זה בין האזרחים למדינה שלהם. הפלסטינים לא שייכים למדינה, הם שייכים לאוטוריטה הפלסטינית".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
מנסור עבאס. "בתוך גבולות מדינת ישראל אינני משתמש במושג אפרטהייד"
(צילום: עמית שאבי)
בחודש שעבר פרסם ארגון זכויות האדם הוותיק "אמנסטי אינטרנשיונל" דו"ח תחת הכותרת "האפרטהייד הישראלי נגד הפלסטינים", אשר מאשים את ישראל בפשעים נגד האנושות ובמדיניות של "הפרדה, נישול והדרה" כלפי הפלסטינים. ב"אמנסטי" טענו כי ישראל הכתיבה מערכת של דיכוי נגד הפלסטינים, "כולל נגד ערבים-ישראלים ונגד פליטים שגרים בחו"ל".
גם יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר בחודש שעבר דברים דומים ביחס לדו"ח אמנסטי. "בתוך גבולות מדינת ישראל אינני משתמש במושג 'אפרטהייד'. אני משתמש במושג אפליה. לגבי הגדה המערבית אני משתמש בביטוי 'כיבוש', כי זה המושג המוכר מבחינה בינלאומית". עם זאת הוא ציין כי "ישראל ידועה באפליה שלה. הדו"חות הממשלתיים מצביעים על אפליה בולטת ועל חוסר הוגנות וחוסר צדק כלפי האזרחים הערבים בישראל".