במשך כמה ימים סובלת דרום אפריקה ממעשי ביזה, הצתות ופעולות אלימות אחרות - במהומות הקשות ביותר שידעה המדינה מאז קריסת משטר האפרטהייד ב-1994. אלפי חיילים נשלחו לסייע לשוטרים ברחובות, אך לפי שעה הכוחות לא מצליחים להתמודד עם היקף ההתפרעויות.
היום, אחרי ימים של ביזה והרס, החלו תושבים במוקדי המחאה לקחת את החוק לידיים. הם יצאו עם נשק חם להגן על הרכוש שלהם, על הבתים ועל החנויות. במקביל הודיע נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה שהוא שוקל לשלוח חיילים נוספים לרחובות. הטלוויזיה הדרום אפריקנית דיווחה הערב שהמדינה תשלח 25,000 חיילים נוספים לשתי הפרובינציות שבהן המהומות הן הקשות ביותר.

15 צפייה בגלריה
 קניון שהוצת במהומות בדרום אפריקה, ותושב שיורה באוויר נגד הבוזזים
 קניון שהוצת במהומות בדרום אפריקה, ותושב שיורה באוויר נגד הבוזזים
קניון שהוצת במהומות בדרום אפריקה, ותושב שיורה באוויר נגד הבוזזים
(צילום: AFP, רויטרס)
15 צפייה בגלריה
תושבים עוצרים את הגנבים בפרברי יוהנסבורג
תושבים עוצרים את הגנבים בפרברי יוהנסבורג
תושבים עוצרים את הגנבים בפרברי יוהנסבורג
(צילום: AFP)
72 איש נהרגו במהומות בדרום אפריקה. מאות בתי עסק הושחתו, ורבים ניצלו את הכאוס כדי לבזוז חנויות. בדרום אפריקה מדווחים על מחסור בדלק ובמוצרי מזון אחרי פריצות למחסנים ומרכולים. בממשלת דרום אפריקה אמרו הערב שעד כה נעצרו 1,745 איש שלקחו חלק בביזה, הצתות ואלימות.
המהומות החלו בשבוע שעבר, בעקבות כניסתו לכלא של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה – שהורשע בביזוי בית המשפט מכיוון שלא הופיע לחקירה בפרשת שחיתות. במהרה המחאה הפכה נרחבת יותר: לתומכיו של זומה הצטרפו מפגינים שזועמים על המשבר הכלכלי הקשה במשבר הקורונה, ועל חוסר השוויון בדרום אפריקה - 27 שנים אחרי שהמיעוט הלבן הפסיק לשלוט במדינה.
15 צפייה בגלריה
 הרס, ביזה והצתות בחנויות ובקניונים
 הרס, ביזה והצתות בחנויות ובקניונים
הרס, ביזה והצתות בחנויות ובקניונים
(צילום: AFP)
קניונים, מרכולים, בתי עסק ומחסנים נבזזו והוצתו בכמה ערים – בעיקר בפרובינציית קווזולו-נטאל – שממנה הגיע זומה. המהומות היו בין השאר בעיר הנמל דרבן בקווזולו-נטאל ובעיר יוהנסבורג – בירת פרובינציית חאוטנג. רמפוזה נפגש היום עם ראשי מפלגות ודן איתם במהומות. בהודעת לשכת הנשיאות נמסר שהוא שוקל את הצעתם להגדיל את מספר החיילים במוקדי ההתפרעויות.
תושבים במוקדי המתיחות בדרום אפריקה החלו היום לפעול בעצמם נגד המתפרעים: הם הסגירו למשטרה חשודים במעשי ביזה, חסמו את הכניסות לקניונים ובכמה מקרים אף הצטיידו בנשק חם נגד הבוזזים. התושבים החמושים חסמו כבישים והרחיקו מתפרעים מבתי העסק.
בעיר ווסלורס, מדרום ליוהנסבורג, נהגי מיניבוס חמושים ירו באוויר כדי להרתיע את הבוזזים. "אנחנו לא יכולים פשוט לאפשר לאנשים להגיע ולבזוז", אמר פול מגלגו, דובר איגוד נהגי המוניות בעיר. הוא הוסיף שנהגי המוניות נותרו מיום שני ללא עבודה כתוצאה מהמהומות. היום נהרג ילד בן 15 מכדור תועה בווסלורס. הדובר מגלגו אמר שהנהגים הגיעו לזירה אחרי שנקבע מותו. בכירים דרום אפריקנים קראו היום לתושבים במוקדי המהומות לא לקחת את החוק לידיים.
בעיירה אלכסנדרה מצפון ליוהנסבורג – שנחשבת לאזור עני במיוחד - חיילים עברו מדלת לדלת כדי להחרים פריטים שנגנבו מחנויות. תושבים שמתנגדים למעשי הביזה עזרו להם. בעיר דרבן אזרחים - בעיקר לבנים - התחמשו באקדחים וחסמו רחובות כדי למנוע את המשך הביזה. תושבים נוספים החליטו להקים יוזמות שונות דרך הרשת, כדי לנקות ולשקם את השכונות ההרוסות. ממשלת דרום אפריקה מנהלת מגעים עם המועצה לצרכנות כדי להבטיח שלא יהיה מחסור במוצרי מזון.
בכמה אזורים בדרום אפריקה נרשמה היום רגיעה במתיחות, אך באזורים אחרים במדינה נמשכו ההצתות ומעשי הביזה. עשירי העיר דרבן שכרו מטוסים קלים ומסוקים ועזבו את העיר.
המהומות שהחלו אחרי כליאת זומה משקפות את התסכול מפעילותה של מפלגת הקונגרס הלאומי (ANC). המפלגה מנהיגה את דרום אפריקה מאז ששלטון האפרטהייד הסתיים ב-1994, אך היא לא הצליחה לטפל בפערים בין שחורים ללבנים. כמחצית מדרום אפריקה חיה מתחת לקו העוני, ושיעור המובטלים עלה מתחילת מגפת הקורונה. בתחילת 2021 הגיע שיעור האבטלה לשיא חדש – 32.6%.
"זה לא קשור לזומה, זה על העוני", אומר גבר בשם אלייז'ה על ההפגנות וההתפרעויות ברחובות העיירה אלכסנדרה - בשעה שחיילים מחרימים מביתו פריטים גנובים. "לקחתי כמה דברים כדי שיהיה לי שתייה קרה וקצת צבע. אני משער שהסיבה האמיתית לכך היא שלמעשה אין לנו כלום".