2 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
אלפים נכנסים מדי יום לישראל. מעבר ארז
(צילום: רועי עידן)
התגובה לירי הרקטות - סגירת מעבר אזרחי: אחרי שלושת השיגורים מרצועת עזה לכיוון ישראל, שבמהלכם שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, בישראל החליטו שלא לתקוף בתגובה מהאוויר - ומטילים סנקציות אזרחיות במקום.
מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע הבוקר (שבת) על סגירת מעבר ארז, המשמש לכניסה של פועלים מעזה לישראל. לפי ההחלטה, המעבר יהיה סגור ממחר ועד לבחינה מחודשת בעקבות הערכות מצב.
רק לפני הרמדאן הוחלט להגדיל דרמטית את אישורי העבודה לתושבי הרצועה, מתוך החלטה לחזק את היציבות בעזה - וניתנו לא פחות מ-20 אלף אישורים. המטרה של ישראל הייתה לשפר את המצב הכלכלי ברצועה דרך האזרחים, ובכך לייצר מנוף לחץ חדש על חמאס שיגיע מצד הפועלים אם יוטלו עליהם סנקציות. עד כה, כניסת הפועלים לישראל הכניסה מיליוני שקלים לתושבים ברצועה, מה ששיפר משמעותית את חייהם של מעגלים רבים במשפחותיהם, והשפיע לטובה על הנעת הכלכלה.
2 צפייה בגלריה
מעבר ארז
מעבר ארז
רק לפני חודש הוענקו 20 אלף אישורי עבודה כדי לשמור על היציבות בעזה. פועלים חוצים לישראל
אמש, נזכיר, שוגרו שתי רקטות בשעות הערב - ואחת נוספת סמוך לשעה 03:00 לפנות בוקר. אחת הרקטות ששוגרה בערב התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה האזורית שער הנגב, השנייה לא חצתה את הגדר ופגעה ליד מתקן של אונר"א בבית חאנון - וכתוצאה מכך נפצע פלסטיני. במהלך הלילה התפוצצה רקטה נוספת בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. בכל המקרים לא הופעלה אזעקת צבע אדום.
תחילה נמסר מצה"ל כי הרקטה התפוצצה סמוך לגדר בצד הישראלי, אולם לאחר סריקות של הכוחות נמצאה נקודת הנפילה בשטח פתוח מזרחית יותר לעומק השטח הישראלי, ולא ליד לגדר הגבול. במערכת הביטחון החלו לבחון אפשרויות לתקיפה בתגובה - אך לבסוף הוחלט על ענישה אזרחית.

זה היה הערב השלישי של שיגורים לישראל, לאחר שביום רביעי נשמעו אזעקות בשדרות וביישובים סמוכים במועצה שער הנגב בעקבות רקטה שנורתה מעזה. הרקטה פגעה בחצר בית בשדרות וגרמה נזק קל לבית ולמכונית. בבדיקה הראשונית שנערכה בזירה אותרו מאות כדוריות ברזל שהוכנסו לתוך הרקטה כדי להגדיל את הפגיעה והנזק.
בתגובה על הרקטה לשדרות, צה"ל יצא לתקיפה אווירית נרחבת ברצועה, שאת תוצאותיה הגדיר כ"משמעותיות". מטוסי קרב תקפו מוצב צבאי ופתח של מנהרת טרור שהובילה לפי צה"ל למתחם תת-קרקעי שמכיל חומרי גלם כימיים המשמשים לייצור מנועים רקטיים. "התקיפה תוביל לפגיעה משמעותית בתהליך הייצור של הרקטות ברצועה", אמר דובר צה"ל שהדגיש כי מדובר בתגובה לשיגור הרקטות לעבר ישראל - והטיל את האחריות לכך על חמאס בתור הריבון בעזה.
בתקיפה הלילית הותקפו גם עמדות נ"מ של חמאס. בצה"ל אמרו כי "מטוסי קרב תקפו מתחם צבאי המשמש את כוח ההגנה האווירית של ארגון הטרור חמאס בנוסף לתקיפה שבוצעה מוקדם יותר הערב וירי נ"מ שבוצע במהלך תקיפת צה"ל". דובר צה"ל הדגיש כי הניסיון לפגוע במטוסים נכשל וכי לא נגרם נזק לכלי הטיס.
אחרי התקיפה נשמעה בשעה 02:04 אזעקה נוספת בשדרות ובקיבוצים הסמוכים. מערכת כיפת ברזל הופעלה בעקבות ההתרעה, ובצה"ל אמרו כי ארבע רקטות יורטו בהצלחה. בהמשך הודו כי מדובר בירי מקלעים ומסרו כי שיגור המיירטים יתוחקר. כמה שעות לאחר מכן, בשעה 05:25, הופעלה התרעת צבע אדום בשטח פתוח בעוטף, ובצה"ל עדכנו כי מדובר בשיגור כושל שנגמר בפיצוץ הרקטה ברצועה.