לפני כ-80 שנה הצילה חסידת אומות העולם מריה בלישצ'יק יחד עם משפחתה את פניה בס, נערה יהודייה, לאחר שהסתתרה במשך שנה ביערות בזמן מלחמת העולם השנייה. כעת, נכדיה וילדיה של בס מנסים לסייע לנכדותיה של בלישצ'יק, המתגוררות באוקראינה, להימלט.
אלונה צ'וגאי (47) ולסיה אורשוקו (36), נכדותיה של בלישצ'יק, מכירות את ישראל ואף גרו בה עד לאחרונה, אך לאחר שמשרד הפנים לא חידש להן את הוויזה שמקבלים צאצאי חסידי אומות העולם לחמש שנים, הן שבו למולדתן. צ'וגאי ואורשוקו מתגוררות כעת בכפר קטן ליד העיר רובנו שבצפון-מערב אוקראינה, כ-80 קילומטר מגבול בלארוס.
2 צפייה בגלריה
פניה בס ואלונה
פניה בס ואלונה
אלונה צ'וגאי (השנייה מימין) ופניה בס (במרכז). "הן המשפחה שלנו"
(מתוך אלבום משפחתי )
"אנחנו מדברים איתן כל הזמן", סיפרה נכדתה של בס, שרון. "הן המשפחה שלנו לכל דבר ועניין ועכשיו אנחנו מנסים להיות שם עבורן". שרון הוסיפה כי בימים שקדמו למלחמה היא הייתה בקשר רציף עם השתיים. "הן היו מאוד בלחץ לפני, אבל אף אחד לא חשב שזה יגיע למלחמה".
לדברי שרון, עכשיו הן רוצות לברוח, "אבל מפחדות לעזוב את ההורים המבוגרים מאחור. גם אם הן יברחו לגבול, אי אפשר לדעת כמה זמן המלחמה תימשך והאם הן יוכלו לשוב הביתה. לכן הן רוצות לדעת שהן יוכלו להגיע לישראל".
לפני כשלוש שנים עוכבו שבעה מבני משפחתה של בלישצ'יק בנתב"ג על ידי בקרי הגבולות של משרד הפנים משום שסברו שהגיעו לישראל למטרת עבודה והם כמעט הועלו על מטוס חזרה לאוקראינה. אז, בעזרת בני משפחת בס, ולאחר עיכוב של עשר שעות, הוכנסו לבסוף בני משפחתה של חסידת אומות העולם ארצה.
2 צפייה בגלריה
שרון בס
שרון בס
"זו הייתה הצוואה של סבתי, שנדאג להן תמיד". שרון בס
שרון ליוותה אותם לכל אורך האירוע ב-2019, וכעת מנסה לעזור לצ'וגאי ואורשוקו לצאת מאוקראינה ממרחק של מאות אלפי קילומטרים. "פנינו למשרד החוץ באופן לא רשמי שינסו לעזור להוציא אותן מאזור הקרבות", סיפרה שרון. "הן מוכנות עם התיקים והמסמכים וחיות בפחד".
שרון הוסיפה כי "אם הייתי יכולה לנסוע אפילו לפולין בשביל להיות איתן על המטוס, הייתי נוסעת, כי אני לא רוצה שהן יגיעו ארצה ויחזירו אותן חזרה. אני כל החיים מרגישה שאני צריכה להחזיר להן טובה על מה שהמשפחה שלהן עשתה עבור סבתי, בטח עכשיו כשהמצב התהפך והן צריכות עזרה. זו הייתה הצוואה של סבתי, שנדאג להן תמיד".