3 צפייה בגלריה
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
חיל האוויר מאחד את יחידותיו המיוחדות לכנף אחת
פעילות יחידת 669. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל הודיע הבוקר (שישי) כי חיל האוויר יפתח לראשונה בפני נשים את האפשרות להתמיין לתפקידי לוחמה ביחידה המיוחדת 669. ההחלטה התקבלה על רקע עתירה לבג"ץ מלפני שנתיים של צעירות שביקשו לעבור מיונים לסיירות.
בהודעת דובר צה"ל בנושא נמסר כי "בתום עבודת מטה מעמיקה שנערכה בחיל האוויר, אימץ ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, את המלצת מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, באשר לשילוב נשים בתפקידי לחימה ביחידת החילוץ המיוחדת 669. חיל האוויר יפתח את שעריו בפני נשים למיון לתפקידי לוחמה ביחידה המיוחדת 669 ובכך יתאפשר מיצוי טוב יותר של ההון האנושי בצה"ל".
3 צפייה בגלריה
האלוף תומר בר
האלוף תומר בר
מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר
(צילום: גבריאל בהרליה)
עוד נאמר בהודעה כי "ההחלטה התקבלה במסגרת דיונים שנערכו בעקבות עבודת צוות מקצועי רב-זרועי לבחינת שירות נשים בתפקידי לחימה נוספים. כיום, בחיל האוויר פתוחים לנשים תפקידים מבצעיים רבים, בהם תפקידי צוות האוויר, לוחמות הגנה אווירית, בקריות טיסה, מכונאיות מוטסות, רופאות ופרמדיקיות מוטסות. ככלל, 95% מהתפקידים בחיל פתוחים כיום הן לגברים והן לנשים.
"המיונים ליחידה 669 יתאפשרו על פי הדרישות המבצעיות הקיימות כיום, שנקבעו בהתאם להוראות קצין הרפואה הראשי, קצין החי"ר והצנחנים הראשי והגדרות כנף 7 - כנף כוחות אוויר מיוחדים. כלל המתמיינים יידרשו לעמוד בתנאים המבצעיים, במיון ובהכשרה, על מנת לוודא שהיחידה ממשיכה לעמוד במשימותיה המבצעיות ובאיכות הנדרשת".

"אמירה עקרונית של החיל והצבא"

ראש להק כוח אדם, תת-אלוף איתמר רייכל, אמר: "זהו יום מיוחד, משמח ומשמעותי לחיל האוויר כי ההחלטה נובעת מאמירה עקרונית של החיל והצבא, שאנו זקוקים לפתיחת כלל המקצועות לנשים מתאימות. שני הכללים שקבענו זה ביצוע הנשימה הנדרשת בצורה הטובה ביותר ואי פגיעה בנשים בשל ביצוע תפקידן".
תא"ל רייכל ציין כי מדובר בהתנסות שבסיומה יוחלט סופית נשים ישרתו כלוחמות ביחידת החילוץ, בניגוד לרושם שנוצר מהודעת דובר צה"ל שלפיה מדובר בגיוס קרוב של לוחמות ליחידה. בשבועות הקרובים תחל עבודה מטה מקצועית נוספת בחיל האוויר ובאכ"א שתקבע כיצד תבוצע ההתנסות, על-ידי אילו חיילות ובאיזה לוחות זמנים. כך או כך, המטרה היא שלוחמות ישרתו באופן בעורב לצד הלוחמים ב-669, ולא בצוותים מגדריים נפרדים כמו בפרויקט הטנקיסטיות.
לדברי תא"ל רייכל: "המועמדות יעמדו בקריטריונים שייקבעו על-ידי גורמי הרפואה של צה"ל. מסלול ההכשרה והמיון יהיה מקביל לזה של הגברים כדי לוודא שהסטנדרט לא נפגע. בעבודת מטה מדויקת נרד לכל הפרטים". הקצין הבכיר התייחס גם לניסיון הקודם לשלב לוחמות ב-669, בשנת 2000, שכשל: "היינו אז במקום אחר מבחינת ידע וניסיון לשלב לוחמות, והיום יש ידע וניסיון רב בתחום, בחיל, בצבא ובכלל בעולם. יחד עם זאת נעשה זאת בצורה צנועה ומקצועית כדי שזה יצליח וישפר עוד יותר את היחידה ואת הזרוע".
3 צפייה בגלריה
בית המשפט העליון דן בעתירה לגיוס נשים ליחידות מובחרות כלוחמות בצה"ל
בית המשפט העליון דן בעתירה לגיוס נשים ליחידות מובחרות כלוחמות בצה"ל
הצעירות שעתרו לבג"ץ לשילוב נשים ביחידות לוחמות
(צילום: עמית שאבי)
ארבע צעירות - מיקה קליגר, מור לידאני, גלי נשרי ועמר סריה - עתרו ב-2020 לבג"ץ בדרישה להתמיין לסיירות בצה"ל. העותרות ביקשו שיאפשרו להן לגשת למיונים לסיירת מטכ"ל, שייטת 13, סיירת גולני, צנחנים, דובדבן ויחידות נוספות. הארבע דרשו מצה"ל לנמק את השיקולים המגדריים שמונעים מנשים להשתלב ביחידות העילית".
עורכי הדין של הצעירות, ינור ברטנטל ועמיחי ויינברגר, מסרו בתגובה להודעה: "זה יום היסטורי, אחרי מאבק ממושך של שלוש שנים שבו נאבקו נשים לוחמות כדי שיאפשרו להן לשרת ביחידות המיוחדות בצה"ל כפי שמאפשרים לגברים, ושישפטו אותן לפי יכולותיהן ולא על פי מינן. צה"ל עושה צעד משמעותי בדרך לשוויון. שוחחנו עם העותרות שמשרתות היום בתפקידי לחימה בצבא".
בשבוע הבא אמור צה"ל להגיש את תשובתו לעתירה שבמרכזה הדרישה לפתוח את השירות ללוחמות גם ביחידות מובחרות ולא רק בגדודים או ביחידות כמו עוקץ. בצבא בוחנים את הסוגיה לנוכח העתירה, אך שילוב הלוחמות ב-669 עשוי להיות סנונית ראשונה בדרך להרחבת שילוב הלוחמות ביחידות הקרביות.

בחיל האוויר פתוחים כיום כאמור 95% מהתפקידים לנשים, יותר מבכלל הצבא, אולם ביחידות אחרות בצה"ל אפשרות זו עדיין לא קיימת משתי סיבות עיקריות: דרישות פיזיות משמעותיות מתפקידי הלחימה ומחסור בתנאי שהייה לנשים תחת דרישות "השילוב הראוי" - כמו בצוללות ובספינות הקטנות של חיל הים.
בימים אלה הגיעו בצבא לשלב האחרון בפיילוט השני שצה"ל מקיים לפרויקט הטנקיסטיות, שכולל את הפעילות המבצעית בגבול מצרים. לפי כל המדדים והסימנים, בסיומו צפוי הצבא להכריז על הצלחתו ומיסוד שירות לוחמות שריון בצבא.

"גוף האישה לא יכול לעמוד במעמסים"

בשנת 2000 התקבלה בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת החלטה בדבר פתיחת תפקיד הלוחמה ביחידה 669 לבנות. בעקבות כך החלו אז בצה"ל ובחיל האוויר להיערך בהתאם להחלטה ופתחו בבחינת האפשרויות לשילוב בנות כלוחמות ביחידה. במקביל צה"ל הוצף אז בפניות של בנות לפני גיוס שרצו לשרת כלוחמות ביחידת החילוץ והפינוי בהיטס.
אלא שאחרי כמה חודשים נקבע בצה"ל, בתום תהליך בחינה מקיף, כי בנות לא יוכלו לשרת כלוחמות ביחידה. "המסקנות שהתקבלו הצביעו על כך שגוף האישה אינו יכול לעמוד בעומסים הפיזיולוגיים הנוצרים במהלך שירותו של לוחם ב-669", הסביר מפקד היחידה דאז סגן-אלוף משה בראיון לבטאון חיל האוויר. "בדקנו את כל הפרמטרים, ביניהם מסת שרירים וחוזק עצמות. מחקרים רבים, בצה"ל ובעולם, הראו שבעת מאמצים פיסיים, כמו אלה הנדרשים מלוחמי היחידה, נשים עלולות להיפגע באופן בלתי הפיך".