הנזק הכספי והמבוכה ללוחם בגלל חלמאות צבאית: סבבי הבחירות המרובים בשנתיים האחרונות הובילו ללא מעט בלבולים של הצבעות כפולות, בעיקר בקרב בעלי זכות הצבעה שעשו זאת במעטפה כפולה. אך במקרה של רב"ט נ', לוחם בחטיבת כפיר, טעות תמימה הובילה לפארסה שממנה ניזוק כספית.
נ', שביצע תעסוקה מבצעית בגדוד בו הוא משרת באיו"ש, היה בדרכו להפנייה רפואית בחודש מרץ השנה, כשבוע לפני מועד הבחירות לכנסת, כשנתקל בקלפי צבאית. נזכיר כי הקלפיות הצבאיות נפתחו השנה בפיזור נרחב, בשל מגפת הקורונה. הלוחם החליט לנצל את ההזדמנות ולהצביע "על הדרך", בפעם הרביעית מאז שחצה את גיל 18. אלא שבחלוף כשבוע, במוצב הגזרתי מצפון לרמאללה, הוא הצביע בשנית, לדבריו, כיוון ששכח שכבר הצביע באותו סבב בחירות, בגלל ריבוי סבבי הבחירות והעיסוקים המבצעיים התכופים.
2 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
חיילי צה"ל מצביעים בקלפיות
אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)
במצ"ח פתחו בחקירה נגד החייל, שהסתיימה בכתב אישום פלילי, שייחס לו עבירה של "הצבעה שלא כחוק". נ' ההמום נאלץ לשכור עורך דין פרטי מכיסו, בעלות של אלפי שקלים, וזה הצליח להצביע על ליקויים בחקירת מצ"ח ששכנעו את גורמי הפרקליטות הצבאית לבטל את כתב האישום נגדו – ברגע האחרון ובאופן חריג.
"הגעתי לרופא בצריפין, וראיתי קלפי", ניסה נ' להסביר לחוקרים, "לא היה תור, אמרתי לעצמי, 'טוב, אצביע', יצאתי והמשכתי בחיים. לא חשבתי יותר מדי, לא העליתי תמונות לסטורי, ומיד לאחר מכן חזרתי לבסיס מתקן אדם, לקורס שבו הייתי. אחרי זמן מה, בערך חודש, היו עוד בחירות - הגיעו נציגים למוצב הפילבוקס, וכולם בחרו. שכחתי שהצבעתי בדבר הזה בצריפין, כחודש לפני זה. אתה חווה הרבה בחודש".
עו"ד שי רודהעו"ד שי רודה


בחלוף מספר שעות נ' נזכר שכבר הצביע באותו סבב בחירות. הוא מיהר לדווח על כך למפקדו, ושאל מה ניתן לעשות לאור ההצבעה הכפולה. המפקד הבטיח לטפל בכך מול גורמי השלישות, אך הדבר נשכח ממנו, והשניים המשיכו בשגרת התעסוקה המבצעית, עד שבמצ"ח עלו על "העבירה" ועיכבו את הלוחם לחקירה תחת אזהרה. במצ"ח לא שוחחו עם המפקד שבפניו העיד נ' כי הצביע בטעות פעמיים, וכך מצא עצמו הלוחם נאשם בפלילים. "לא הבנתי את גודל החומרה", העיד נ', "לא התכוונתי בכלל להצביע בצריפין, זה היה דבר לא מתוכנן ולא הייתי מימי בבסיס שם. גם לא העליתי על ההצבעה שלי לאינסטגרם".
2 צפייה בגלריה
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
הצבעה לבחירות בבסיס גולני
(צילום: EPA)
נ' אף טען כי חשב שחלף חודש בין שתי ההצבעות ולא כשבוע כפי שקרה במציאות. לכאורה, זוהי עדות "לאיבוד תחושת זמן בשל ריבוי פעילויות של חייל קרבי בכל זמן נתון, החווה שעות שמירה, לילות ללא שינה, קורסים שונים ושירות במקומות מנותקים ללא טלפונים. זו הייתה טעות אנוש תמימה. לא התכוונתי לרמות ולא פעלתי בזדון ולכן מיד פניתי לדווח על כך למפקדי. גם בהצבעה בפילבוקס מסרתי את מספרי האישי האמיתי, כפי שהתבקשתי, ולא מספר אחר".
לפי עדות של קצין בדרגת סגן אלוף, שהיה אמון על ניהול הבחירות בחודש מרץ בצה"ל, העובדה שהקלפיות הצבאיות נפתחו כשבוע לפני הזמן, הובילו להצבעות כפולות רבות שמקורן בטעויות "בגלל חוסר הבנה ובלבול". בא כוחו של הלוחם, עורך הדין שי רודה, שכנע את הפרקליטות הצבאית כי לא היה שום יסוד נפשי לביצוע עבירה פלילית בקרב רב"ט נ', ובית הדין הצבאי ביפו צפוי לאשר בימים הקרובים את ביטול כתב האישום.
מדובר צה"ל נמסר: "כנגד החייל הוגש כתב אישום בגין הצבעה כפולה בבחירות האחרונות לכנסת. בעקבות פנייה של החייל ובה פרטים חדשים על אודות האירוע, נבחן מחדש האישום ע"י הפרקליטות הצבאית, ולבסוף הוחלט לבטלו".