התעשיות הביטחוניות הישראליות ממשיכות לשבור שיאי מכירות לצבאות העולם, על רקע המלחמה באוקראינה והגדלות חסרות תקדים של תקציבי הביטחון במדינות אירופה. חברת רפאל הישראלית הודיעה אתמול (שלישי) כי משרד ההגנה הבריטי בחר במערכת "מעיל רוח" ליירוט טילי נ"ט לטובת טנקי המערכה הבאים בצבא הוד מלכותו, ה"צ'אלנג'ר", אחרי שאלו כבר נרכשו והותקנו בשנים האחרונות בטנקי ה"אברמס" האמריקניים ובטנקי ה"לאופרד" של צבא גרמניה ושל הצבא הנורבגי.
"מעילי רוח" כבר הותקנו על טנקים של שתי מדינות זרות נוספות בשנים האחרונות. באחרונה הושלמה סדרת ניסויים חיים במערכת הנשק על הטנקים הבריטיים שהוכתרו כהצלחה. מערכת ההגנה האקטיבית תיועד, אם הבריטים יחפצו בכך בהמשך, גם להגנה על נגמ"שים, בדומה לאלו המותקנים על נגמ"שי הנמ"ר של צה"ל.
המערכת מופעלת בהצלחה זה יותר מעשור בכל טנקי מרכבה סימן 4 של שלוש חטיבות השריון הסדירות בצה"ל, ורשמה עשרות יירוטים במבצעים שונים ובפעילויות ביטחון שוטף, בעיקר בגבול רצועת עזה. בשדה הניסויים רשמה המערכת יותר מ-7,000 יירוטים מוצלחים בתצורות שונות.
1 צפייה בגלריה
מערכת מעיל רוח
מערכת מעיל רוח
מערכת "מעיל רוח"
המערכת תוצג על-ידי רפאל בימים הקרובים בתערוכת הנשק הבינלאומית DSEI בלונדון, וזוכה להתעניינות גם מצד צבאות נוספים באירופה. משרד הביטחון אישר באחרונה כי לפחות צבא אחד באירופה נמצא במשא ומתן מתקדם לרכישת טנקי מרכבה סימן 3 הישנים שיצאו מצה"ל ואוכסנו לטובת מכירה עתידית או גריטה, כחלק מההיערכות לאיום רוסי מצד מדינות מערב אירופה.
עד כה מכרה רפאל יותר מ-2,000 יחידות של "מעיל רוח" לצה"ל ולצבאות הזרים שרכשו את המערכת, ובכללם הבריטים שהעסקה עימם החלה להתבשל ב-2019. בשלב הראשוני שלה השקיעו הבריטים כ-20 מיליון פאונד לטובת המהלך שהועברו לרפאל. שלב ב' בעסקה, של ההצטיידות עצמה, ייחתם בקרוב ויתפרס על-פני השנים הקרובות ומוערך בעשרות מיליוני פאונד נוספים. היקף העסקה עשוי לחצות בסך הכול את רף ה-100 מיליון פאונד.
"מעיל הרוח" הישראלי יותקן על הטנק הבריטי בגרסתו החדשה והמתקדמת ביותר. בנובמבר האחרון ערכו הבריטים בישראל עשרות ניסויים על אב טיפוס של הטנק יחד עם מערכת "מעיל רוח". המערכת הותאמה ספציפית לצריחים המיוחדים בגרסה החדשה של הטנק הבריטי, שכוללים כוונות מתקדמות ויכולת להילחם בכמה תרחישים שונים שהצבא הבריטי נערך אליו, ועליהם נבחנה מערכת "מעיל רוח".

עשרות מערכות יותקנו אפוא על הטנקים הבריטיים, לצד אינטגרציה של המערכת לרכבים המשוריינים שיבוצעו על-ידי מהנדסי רפאל. היצרנית הישראלית לא המתינה להחלטה הבריטית לגבי ציוד המערכת גם בנגמ"שים ותחשוף יכולת הגנה עם "מעיל רוח" שפיתחה גם לנגמ"שים הגלגליים מסוג "בוקסר", שקיימים בצבא הבריטי. בנוסף, ברפאל החלו לבחון את הטמעת "מעיל רוח" גם בנגמ"שים הזחליים שיש בצבא הבריטי, מסוג "אג'קס". בדומה לגרסה האמריקנית, השם שיינתן ל"מעיל רוח" באנגליה יהיה TROPHY (גביע).
בשנים האחרונות פותחו גרסאות חדשות ומשופרות ל"מעיל רוח", שמאפשרות זיהוי מידי של מקור ירי טיל הנ"ט והכוונה אוטומטית של קנה הטנק לשיגור פגז לעבר מיקום חולית הנ"ט – בנוסף ליירוט שמתבצע על-ידי חימוש קל שנפלט מהכלי המשוריין. צה"ל רצה לאורך העשור האחרון לצייד גם את רכבי הסיור הגלגליים והקטנים שלו, שחלקם ספגו פגיעות נ"ט קטלניות, בגרסה מוקטנת של "מעיל רוח", אך המהלך לא צלח, בעיקר מסיבות תקציביות, עד כה, למרות שרפאל הוכיחה יכולת למזער את המערכת ולהשתמש בה על גבי 18 רכבים מבצעיים שונים. גם בגרסה החדשה שתימסר לטנקים הבריטיים נפח המערכת ומשקלה קטן ב-40% מגרסאותיה הקודמות.
במרץ 2011, חודש לפני היירוט ההיסטורי הראשון של כיפת ברזל, גם היא מתוצרת רפאל, בשמי אשקלון, נרשם היירוט הראשון של טיל נ"ט, באמצעות "מעיל רוח", ששוגר לעבר צוות לוחמים בטנק של צה"ל בגבול עזה. בשני המקרים, שביניהם הפריד חודש ימים, נרשמה היסטוריה עולמית ביכולת ישראלית וחסרת תקדים מסוגה שלא הייתה קיימת קודם, ליירוט רקטות וטילי נ"ט. מאז, מערכת "מעיל רוח" הותקנה על 16 פלטפורמות שונות בארץ ובעולם, בהן כאמור על מאות כלים משוריינים בצה"ל, כולל נגמ"שי הנמ"ר של חטיבות החי"ר גולני וגבעתי.