בית משפט במיאנמר גזר היום (ב') ארבע שנות מאסר נוספות על המנהיג המודחת אונג סן סו צ'י, לאחר שהורשעה בייבוא ובהחזקה לא חוקיים של מכשירי "ווקי-טוקי" ובהפרת הגבלות הקורונה. כך מסר גורם במערכת המשפט במדינה. בחודש שעבר הורשעה סו צ'י בשתי עבירות נוספות – הסתה והפרה של הגבלות הקורונה – ונידונה לארבע שנות מאסר. שעות אחרי מתן גזר הדין מסר המשטר הצבאי כי ראש החונטה העניק לסו צ'י חנינה חלקית, כך שתרצה רק שנתיים מאסר.
5 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בביקור בפראג 2019
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר בביקור בפראג 2019
סו צ'י. אם תורשע בכל הסעיפים, היא עלולה להישלח לכלא ליותר מ-100 שנה
(צילום: EPA)
סו צ'י הובילה במשך שנים את המאבק לדמוקרטיה במיאנמר, והיא הוחזקה במעצר בית במשך 15 שנה. ב-1991 זכתה על פעילותה בפרס נובל לשלום. עלייתה לשלטון בשנת 2016 עוררה במערב תקווה שמיאנמר אכן צועדת לכינון דמוקרטיה ממשית, אבל בשנים האחרונות ספגה סו צ'י ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם – אותם אלה שבעבר היללו אותה על גבורתה – בעקבות התייצבותה לצד צבא מיאנמר אחרי שהואשם בביצוע רצח עם נגד בני הרוהינגה המוסלמים במדינה.
ב-1 בינואר בשנה שעברה, אחרי ימים של הסלמה במתיחות בין הצבא, ששלט במדינה במשך שנים, לבין הממשלה האזרחית, התחוללה ההפיכה שבה נעצרו סו צ'י ואנשיה. המתיחות בין הצדדים נבעה מטענותיו של הצבא לזיופים נרחבים בבחירות שנערכו במיאנמר בנובמבר 2020 – ושבהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. ההפיכה גרמה לטלטלה במיאנמר, ומאז פברואר משתקות אותה הפגנות המונים ושביתות. הצבא מנהל מבצע דיכוי קטלני נגד יריביו, שאותם הוא מכנה "טרוריסטים", ולפי הערכות נהרגו בו יותר מ-1,400 בני אדם. בעקבות האירועים החזירו מדינות במערב חלק מהסנקציות שהיו מוטלות על מיאנמר במשך שנים.
5 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הפיכה צבאית ובעד שחרור אונג סן סו צ'י ב יאנגון מיאנמר
הפגנה נגד הפיכה צבאית ובעד שחרור אונג סן סו צ'י ב יאנגון מיאנמר
מפגינים במיאנמר למען המנהיגה הכלואה. מומחים הזהירו כי המדינה עלולה להידרדר למלחמת אזרחים
(צילום: רויטרס)
בנוסף לשש שנות המאסר שכבר נגזרו עליה, סו צ'י בת ה-76 הועמדה לדין בגין שורה של סעיפי אישום, בהם חשיפה של סודות מדינה והפרת חוקי תקשורת. אם תורשע בכל הסעיפים, היא עלולה להישלח לכלא ליותר מ-100 שנה. הדיונים נגדה בבית המשפט מתנהלים בסודיות ועורכי דינה לא מורשים לדבר עם התקשורת. תומכיה טוענים כי האישומים נגדה נועדו לתת לגיטימציה למשטר הצבאי ולמנוע ממנה לשוב לחיים הפוליטיים.
מאז פסק הדין הראשון, סו צ'י מגיעה לדיונים בבית המשפט בבגדי אסירה – חולצה לבנה וחצאית חומה שסופקו על ידי הרשויות. היא מוחזקת על ידי הצבא במקום לא ידוע, שם דיווחה הטלוויזיה הממלכתית בחודש שעבר, היא תרצה את עונשה. המשטר הצבאי לא אפשר לאף גורם מקומי או חיצוני להיפגש עם סו צ'י מאז ההפיכה, למרות לחץ בינלאומי לשחרר מהכלא את המנהיגה המודחת.
בינתיים נמשכות ההפגנות במיאנמר על רקע הדיכוי הקשה. במקביל הולכת וגוברת ההתנגדות החמושה למשטר הצבאי. מומחים של האו"ם הזהירו כי המדינה עלולה להידרדר למלחמת אזרחים.
5 צפייה בגלריה
מיאנמר מפגינים נגד הפיכה צבאית בעד אונג סן סו צ'י בעיר נייפידאו
מיאנמר מפגינים נגד הפיכה צבאית בעד אונג סן סו צ'י בעיר נייפידאו
מפגינים נגד ההפיכה הצבאית. "התנועה העממית צמחה הרבה מעבר להנהגה של אישה אחת"
(צילום: AFP)
"קרקס ההליכים החשאיים של החונטה במיאנמר על אישומים כוזבים נועד כדי לגבש הרשעות נוספות נגד סו צ'י, כך שהיא תישאר בכלא ללא הגבלת זמן. הגנרל הבכיר מין אונג הלינג ומנהיגי החונטה עדיין רואים בה איום פוליטי גדול שצריך לנטרל לצמיתות", אמר פיל רוברטסון, סגן מנהל אזור אסיה בארגון זכויות האדם Human Rights Watch.
לדברי רוברטסון, "סו צ'י הפכה פעם נוספת לסמל של מה שקורה בארצה וחזרה לתפקיד של בת ערובה פוליטית של צבא שרוצה לשלוט בכוח באמצעות הפחדה ואלימות. למזלה ולמזל עתיד מיאנמר, התנועה העממית במיאנמר צמחה הרבה מעבר להנהגה של אישה אחת ומפלגה פוליטית אחת".
סו צ'י הואשמה מיד לאחר ההפיכה הצבאית בייבוא לא חוקי של מכשירי "ווקי-טוקי", מה ששימש הצדקה ראשונית להמשך מעצרה. כתב אישום שני בגין החזקת מכשירי הקשר באופן בלתי חוקי הוגש בחודש שלאחר מכן. מכשירי הקשר הוחרמו בשער הכניסה למעונה של סו צ'י ובצריפים של המאבטחים שלה בחיפוש ב-1 בפברואר, היום שבו נעצרה.
5 צפייה בגלריה
מיאנמר
מיאנמר
אש ברחובות מיאנמר במחאה נגד החונטה
(צילום: רויטרס)
עורכי דינה של סו צ'י טענו שמכשירי הקשר לא היו בשימושה האישי, ונעשה בהם שימוש באופן לגיטימי כחלק מאבטחתה, אך בית המשפט סירב לדחות את האישומים. היא הואשמה גם בשני סעיפים של הפרת הגבלות הקורונה במהלך קמפיין הבחירות ב-2020. בסעיף הראשון הורשעה בחודש שעבר והיום הורשעה בסעיף השני.
סו צ'י הואשמה גם בחמש עבירות שחיתות, שהעונש המרבי על כל אחת מהן הוא 15 שנות מאסר וקנס. אישום שישי הוגש נגדה ונגד הנשיא המודח ווין מינט בגין הענקת היתרים לשכירת ורכישת מסוקים, אך בתיק הזה עדיין לא החל המשפט.
בהליכים נפרדים סו צ'י נאשמת בהפרת חוק המגן על סודות מדינה, עבירה שהעונש המרבי עליה הוא 14 שנות מאסר. אישומים נוספים הוגשו בנובמבר על ידי ועדת הבחירות של מיאנמר נגד סו צ'י ועוד 15 פוליטיקאים בגין הונאה לכאורה בבחירות 2020. האישומים הללו עלולים להוביל לפירוק מפלגתה של סו צ'י ולמנוע ממנה להתמודד בבחירות שהחונטה הבטיחה לקיים בתוך שנתיים מאז שתפסה את השלטון.