1 צפייה בגלריה
 מחאה בתל אביב
 מחאה בתל אביב
מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
אינני אדם פוליטי. מאז הכריזה הממשלה על קידום הרפורמה המשפטית האמנתי בכל ליבי שראש הממשלה בנימין נתניהו, שאליו יש לי הערכה עמוקה, יעשה בסוף את הדבר הנכון. האמונה הזו התבססה גם על פגישות ושיחות ארוכות עם שלל גורמים רלוונטיים. אף שעודני רוצה להאמין שכך יהיה, לצערי כבר איני משוכנע בכך.
הנרטיב שלפיו קידום תפיסת עולם ימנית מחייב את צמצום הביקורת השיפוטית על נבחרי ציבור, בהתעלם מהמחיר הכרוך בכך, הוא שגוי ואף מסוכן. ממשלת ישראל יכולה לממש את מדיניותה באופן מאוזן, בדיוק כפי שעשו ממשלות רבות לפניה, מימין ומשמאל, גם במסגרת המשפטית הקיימת. גם אם הממשלה הנוכחית סבורה שיש פגמים במערכת המשפטית, ההיסטוריה הוכיחה שהצלחנו להקים מדינה לתפארת, ושממשלות עבר הצליחו לקדם מדיניות אף שלא היה בידיהן הכוח שמבקשת ממשלה זו ליטול לידיה. לכן, המגדירים את מה שמתרחש בישראל בחודשים האחרונים כ"ויכוח פוליטי" טועים ומטעים.
השינויים האחרונים שעל הפרק מגבירים את החשש שהממשלה חותרת לשלטון חסר מעצורים. הממשלה מבקשת לא רק צמצום עד כדי ביטול הביקורת השיפוטית על מה שעושים נבחרי הציבור, אלא גם מניעת ביקורת שיפוטית על מה שנבחרי הציבור מחויבים לעשות ונמנעים מלעשותו. חשוב לזכור כי היום נבחרי הציבור השולטים מייצגים את הימין; מחר יהיו אלה נציגי השמאל. הממשלה קיבלה מהרוב את המנדט, אך אין זה אומר שקיבלה מנדט לשנות את פני האומה.
על מנת לערוך שינויים מהותיים בעקרונות היסוד שבשיטת המשפט שלנו יש לפעול בהסכמה רחבה שאינה מפרידה בין ימין לשמאל. שינויים מהותיים, כמו התערבות בעצמאות מערכת המשפט ומידת מעורבותה בהחלטות השלטון נוגעים ושייכים לכולנו, ללא קשר לעמדתנו הפוליטית. אין לגשת לחקיקה מסוג זה ממקום דווקני ועוין. יש לחתור להסכמה. אם לא ניתן להגיע להסכמה, יש לעצור את התהליך. חובה לעצור אותו.
הקואליציה הנוכחית, ובראשה נתניהו, קיבלה את המפתחות לניהול המדינה. בעולם היזמות העסקית, מנכ"ל של חברה המשמידה את ערכה נושא באחריות העליונה, ואין זה משנה מי או מה הגורם להשמדת הערך. נראה שהנזקים העצומים - בביטחון, בכלכלה, ביחסי החוץ ובלכידות החברתית, אינם מרתיעים את הקואליציה ולא עוצרים את המשך השמדת הערך.
אמנון שעשועפרופ' אמנון שעשועצילום: יונתן בלום

לכן, במצב הדברים הנוכחי, כל שנשאר בינינו לבין שינוי מסוכן שהשלכותיו לא ברורות, הוא אזרחי ישראל עצמם. אזרחי ישראל נושאים על גבם בימים אלו תפקיד היסטורי - לעצור את השמדת הערך. הניסיון להגדיר את המתנגדים לרפורמה - בהם המוחים - כלא לגיטימיים, נועד למנוע מאיתנו לדון במהות. המחאה, לה פנים רבות, מיוצגת ברובה הגדול על ידי אזרחים אכפתיים ושומרי חוק, החרדים כי החוזה בין האזרח למדינה מופר. במצב החירום שאליו נקלענו, מחאה היא המוצא אחרון.
אינני פוליטיקאי, והדברים משקפים את דעתי האישית בלבד. אך אני קורא לראש הממשלה ולחברי הקואליציה – עִצרו! זוהי דרך שגויה, דרך שאל לכם להצליח בה, לטובתכם, לטובת מדינת ישראל ועם ישראל. אדוני ראש הממשלה, עצור את הסחף! מנע את הקרע. עוד לא מאוחר.
  • פרופ' אמנון שעשוע הוא נשיא ומנכ"ל חברת מובילאיי
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il