הותר לפרסום: שב"כ סיכל תשתית טרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל, בהם בין היתר פיגוע נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. בחודשים האחרונים נעצרו ע"י השב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל מספר רב של חשודים מהדרום, מהמרכז ומיהודה ושומרון.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
(צילום: שלו שלום)
3 צפייה בגלריה
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
העצורים מתשתית הטרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל
(צילום: תקשורת שב"כ)
ביניהם שבעה תושבי הנגב והמרכז: בלאל נסאסרה, תושב רהט, ראש החולייה שהיה אחראי על גיוס פעילים מישראל, יסאם סויטי, תושב רהט, חמזה ע'ית, תושב רהט, סעוד אבו-לבן, תושב רהט, סאמח אלעוברה, תושב רהט, יוסף אבו הולי, תושב לוד ופהמי כתאני, תושב עירון.
ארבעה תושבי השומרון שנעצרו הם אכרם עאמר, תושב טול כרם שהיה אחראי על גיוס פעילים ביהודה ושומרון, מוחמד סבחה, תושב טול כרם, אחמד עתיק, תושב ג'נין ואחמד סאלח, גם הוא תושב ג'נין.
במסגרת חקירתם בשב״כ וביחידה המרכזית של מרחב הנגב במחוז הדרומי עלה כי חברי התשתית תכננו פעילות טרור בשטחי ישראל. בין היתר, התכוונו לבצע פיגוע כנגד בסיסי צה"ל ומתקנים מאובטחים, בהם: שדה התעופה בן גוריון וקרית הממשלה בירושלים. הם תכננו לבצע פיגוע בקרית ארבע ובמסגרת זו אף עלתה כוונה לרצוח את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, באמצעות השגת טיל RPG לטובת ביצוע הפיגוע. עוד עלו כוונות לביצוע חטיפה של חיילי צה"ל.
לצורך האמור גייסו פעילי טרור וכן גיבשו תוכנית לשכור חלקת אדמה ברהט או ביהודה ושומרון לטובת הקמת מפעל, שמטרתו להסוות מתחם תת קרקעי, בו יתאמנו, וייצרו אמל"ח. חברי התשתית ניסו ליצור קשר עם חמאס ברצועת עזה לטובת קבלת חסות, מימון כספי ואכוונה לפעילותם. בתוך כך, אחד המעורבים מיו"ש עמד בקשר למול פעיל חמאס ברצועת עזה, אשר הציע לו מימון לטובת מימוש פיגועים בישראל.
בתום החקירה הגישה היום פרקליטות מחוז דרום, לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, כתבי אישום חמורים כנגד עשרה מהעצורים. בכתב האישום תואר: "במסגרת הקשר ולשם קידומו, במועדים שונים שאינם ידועים במדויק למאשימה, תכנן הנאשם, יחד עם חברי הארגון, מתווי פיגועי טרור שונים, אותם תכננו חברי הארגון להוציא אל הפועל בעתיד: פיגוע חטיפה של אזרח ישראלי מההתנחלויות - במסגרת מתווה זה קשרו הנאשם סעוד ואכרם, להיכנס למספר התנחלויות באזור טול כרם, ג'נין ושכם במקביל, עם רכב עבודה גדול או משאית, עליו יודבקו מדבקות שיסוו את מטרתם".
על תכנון הפיגוע נגד בן גביר: "הנאשם וסעוד אשר עובד בחברון ומכיר היטב את קריית ארבע, רקמו תוכנית, במסגרתה יתחזו לסוחרי ירקות, על מנת שלא לעורר חשד. בשלב הראשון תכננו לפרוס רשת מטעני חבלה ברחבי קריית ארבע, בשלב השני, לבצע פיגוע ירי על מנת להרוג כמה שיותר מתושבי העיר, כאשר לאחר הירי, הציפייה הייתה כי באזורי הירי תהיה התקהלות של אזרחים וכוחות ביטחון ובשלב השלישי, עם בריחתם מהמקום, תופעל רשת המטענים במרחב העיר, זאת על מנת להגדיל את מספר ההרוגים בפיגוע".

סוכלו פיגועים של מחבלים תומכי דאעש בירושלים

במקביל, הותר לפרסום היום כי היחידה המרכזית במשטרת מחוז ירושלים ושב"כ סיכלו פיגועי טרור שתכננו מחבלים תומכי דאעש במזרח ירושלים. שניים מתוך המחבלים תכננו להכין מטענים ואמצעי חבלה ולבצע ירי כלפי תחנת משטרה, ובאזור אצטדיון טדי בירושלים. השניים חברו למחבל נוסף שהדריכם ושכנעם לצאת לאימוני טרור בחו"ל על מנת להתאמן ולקדם פעילות טרור בארץ ובחו"ל, אולם המשטרה ושב"כ חשפו את כוונותיהם ועצרו אותם בטרם מימשו את תוכניותיהם.
3 צפייה בגלריה
המחבלים התכוונו לבצע פיגוע באזור. אצטדיון טדי
המחבלים התכוונו לבצע פיגוע באזור. אצטדיון טדי
המחבלים התכוונו לבצע פיגוע באזור. אצטדיון טדי
(אורן בן חקון)
במהלך החודש האחרון, כך נמסר, החלה חקירה בשב"כ וביחידה המרכזית של מחוז ירושלים, נגד חוליית מחבלים, בחשד לכוונתם לבצע פיגועים במתווה של הנחת מטען חבלה וירי מנשק חם, והשתייכות לארגון הטרור דאעש. בהכוונת שב"כ, לפני כחודש עצרו בלשי ימ"ר מחוז ירושלים שלושה מחבלים, בשנות ה-20 לחייהם, תושבי מזרח ירושלים.
מחקירת המחבלים עלה כי הם נשבעו אמונים למדינה האסלאמית ("דאעש") ותכננו לבצע מספר פיגועים באזורים מרכזיים בעיר ירושלים, במתווים שונים של הנחת מטען וירי מנשק חם. עוד עלה מהחקירה המשותפת ליחידה המרכזית של מחוז ירושלים ובשב"כ, כי שניים מהמחבלים, התומכים באידיאולוגיית דאעש, תכננו לבצע פיגועי טרור נגד תחנת משטרה במזרח ירושלים.
בנוסף המחבלים תכננו לבצע פיגוע באזור אצטדיון טדי, במתווה של הנחת מטען. לפי החקירה, אחד המעורבים תכנן להכניס מטען לאצטדיון בסיוע אחד העצורים - שבעבר עבד כסדרן במקום ומכיר את היציאות והכניסות למקום. התכנון לכאורה היה לפגוע באוהדי בית"ר בעת הבקעת גול.
מאחר והכנת המטען לא צלחה, תכננו השניים במקום זאת, לבצע במקום פיגוע ירי. שני המחבלים חברו למחבל נוסף (בשנות ה-50 לחייו, תושב סוואחרה) שהדריך ושכנע אותם לנסוע לאימוני טרור בחו"ל. תחילה למדינות באפריקה ולאחר מכן לסוריה או לעיראק, וזאת על מנת לקדם פעילות טרור בארץ ובחו"ל. בהמשך נעצר חשוד נוסף במעורבות במעשה.
בטרם מעצרם, שני המחבלים החלו בהכנות לביצוע פיגועי הטרור ובלמידה על אופן הכנת המטענים ואמצעי החבלה שעמם תכננו לבצע את הפיגועים. חוקרי המשטרה במחוז ירושלים והשב"כ, חשפו את כוונותיהם להכנת מטעני חבלה ופיגוע ירי שהתכוונו לבצע המחבלים נגד תחנת משטרה בירושלים ובאזור אצטדיון טדי בעיר. עם סיום החקירה בשב"כ ובימ"ר ירושלים, התגבשה תשתית ראייתית נגד חוליית המחבלים. מעצרם הוארך מעת לעת בבית משפט השלום בירושלים, והיום צפויה הפרקליטות להגיש נגדם כתב אישום.
מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג׳מן, שיבח את ימ״ר ירושלים על שיתוף הפעולה עם שב״כ לאורך השנה בסיכול טרור ובכל הפעילות המשותפת של המשטרה והשב״כ למען ביטחון אזרחי ישראל. מאז תחילת המלחמה, כך נמסר, סיכלו במשטרת מחוז ירושלים ובשב"כ, עשרות פיגועים וכוונות פיגועים באזור ירושלים, במגוון מתווים, הן בזכות פעילות במישור המודיעיני והחקירתי והן בזכות ערנות, מקצועיות ותגובה מהירה של שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב הפועלים בבירה.