בני נוער מפונים, שחוו את זוועות השבת השחורה, מתקשים לחזור לשגרה וחלקם החלו להשתמש בסמים ובאלכוהול - כך עלה בדיון משותף שקיימו ועדות החינוך, הוועדה לשלום הילד והוועדה לפניות הציבור בכנסת בנושא שירותי חינוך לילדי המפונים בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
2 צפייה בגלריה
סיגריה
סיגריה
עלייה בשימוש בסמים ובאלכוהול
(צילום: shutterstock)
ד"ר אסנת איל ממרכז המועצות האזוריות אמרה כי יש לגבש תוכנית לאומית לנוער. "יש בעיות רבות. אנחנו עדים לשימוש בסמים ואלכוהול, ואני מציעה שנייחד דיון לכל נושא החינוך הבלתי פורמלי במרכזי המפונים".
מנהלת בית הספר אלונים בשער הנגב, שלומציון כהן, סיפרה לחברי הוועדה כי תלמידי בית הספר מפוזרים במספר רב של מרכזי למידה ברחבי הארץ. כהן אמרה כי הילדים חווים סיוטים ולאחרונה הרשתות מפרסמות תמונות שבשבוע הראשון לא פורסמו והם מושפעים ממה שהם רואים. היא ציינה כי בקרב בני הנוער הדבר בא לידי ביטוי בשוטטות, עישון ואלכוהול.
2 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
ועדת החינוך התרבות והספורט - היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ד
שר החינוך יואב קיש
(צילום: שלו שלום)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
"הכי כואב לנו והכי חסר לנו זה מטפלים רגשיים לעכשיו ולאחר כך. בחלק מהמקומות זה עובד יותר טוב ובאחרים זה חסר", אמרה כהן. "אחרי האופוריה, הסיוע והחיבוק של כולם, אנחנו מתחילים לאזור אומץ ולחשוב על זה. אנחנו מבינים מה קרה - השהות הממושכת והאיסור לחזור הביתה מחמירים את המצב הרגשי של הילדים".
כהן הוסיפה: "הרשתות החברתיות מרשות לעצמן יותר, ועכשיו מראות מה שלא הרשו לעצמן להראות בשבוע הראשון והשני. הילדים חשופים למראות והם מעלים דברים מאוד קשים, וכתוצאה מכך הם חווים סיוטי לילה, נצמדים להורים ומראים על חוסר יכולת להתמסר ללמידה".
"בני נוער שפונו מבתיהם נחשפו לאירועים קשים, חלקם חוו אובדן של חבר ו/או בן משפחה, ניתוק מהסביבה הטבעית וקטיעת הרציפות התפקודית והמשפחתית", נמסר מטעם שר החינוך יואב קיש. "לאור מציאות זו, פועל המשרד להפעלת תוכנית לחיזוק החוסן והשבת הרציפות התפקודית, בדגש על בני נוער במרכזי הקליטה. התוכנית כוללת: בניית מסגרת חינוכית תומכת, מענים רגשיים וטיפול פסיכולוגי, הגברת הפעילות החברתית ועידוד לעשייה בליווי אנשי מקצוע ומדריכי נוער. יצוין שהפעילות עם בני הנוער תיעשה בשיתוף עם המשפחות, הקהילה ומנהיגות הנוער".