המשא ומתן הקואליציוני מתקרב לסיום: הליכוד והציונות הדתית הגיעו הבוקר (יום רביעי) להסכמות שלפיהן בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי יכהנו ברוטציה בתיקי האוצר והפנים. תחילה יכהן סמוטריץ' כשר האוצר, עד לשנת 2025, ואז יתחלף עם דרעי ויקבל את תיק הפנים. הציונות הדתית תקבל בנוסף לכך גם את משרד העלייה והקליטה וכן את ועדת החוקה.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
יכהן ראשון כשר האוצר. סמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם)
לאחר ההסכמות עם הציונות הדתית תפנה מי שתהיה מפלגת השלטון אל פתרון הנושאים במחלוקת עם יהדות התורה ועם ש"ס. במפלגתו של בנימין נתניהו בוחנים אפשרות לבקש את הארכת המנדט מהנשיא משום שייתכן שעד המועד הנוכחי, 10 בדצמבר, לא תסתיים מלאכת הרכבת הממשלה. ההערכה היא שאם נתניהו יבקש הארכה נוספת, הנשיא יצחק הרצוג ייעתר לבקשתו, כפי שאירע במקרים קודמים.
אתמול אספו בליכוד חתימות להגשת הבקשה להחלפת יו"ר הכנסת מיקי לוי ומבקשים להגיש את הבקשה עד הערב לכל המאוחר. הבעיה היחידה שמעכבת את התוכנית היא העובדה שביהדות התורה אספו חתימות לבקשת הליכוד, אולם אותן חתימות טרם נמסרו לליכוד - ככל הנראה כחלק מהמחלוקות הקיימות במשא ומתן והתחושה שנוצרה ביהדות התורה לפיה בליכוד מפגינים כלפיהם זלזול, הן בנוגע לתפקידים המיועדים להם והן בנוגע לדרישותיהם האחרות.
גורמים בכירים במפלגה החרדית אמרו אמש כי לא ייחתם הסכם עד שלא יימסר לידי יהדות התורה המשרד לשוויון חברתי שמיועד לח"כ אורי מקלב שיכהן בו כסגן שר במעמד שר, ובנוסף עד שתתמלא דרישתם להשוות את תנאי המורים והצוותים החינוכיים בחינוך החרדי לאלה הנהוגים במערכת החינוך.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי במליאת הכנסת
אריה דרעי במליאת הכנסת
בליכוד מתכוונים לחוקק חוק שיכשיר את דרכו לממשלה. דרעי
(צילום: שלו שלום )
בתוך כך, בליכוד נערכים להעביר שורת חוקים שיסדירו את סמכויותיו של איתמר בן גביר במשרד לביטחון לאומי, עוד לפני השבעת הממשלה וכחלק מההסכמים הקואליציוניים. לפי אחד מהם, נכתב בהסכם, "היחס בין מפכ"ל המשטרה לשר לביטחון לאומי יהיה כיחס בין הרמטכ"ל לשר הביטחון".
בנוסף, מתכוונים בליכוד לחוקק תיקון לחוק יסוד: הממשלה, באמצעות חוק שהגיש ח"כ משה ארבל ואמור להכשיר את הדרך של דרעי לממשלה. לפי השינוי בחוק, רק מי שהורשע בעבירה שהעונש בגינה כולל מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר.
על פי החוק כיום, מי שהורשע במאסר לא יכול לכהן כשר - וכך עשוי להתפרש שגם מאסר על תנאי חוסם את דרכו של דרעי. יו"ר ש"ס, נזכיר, הורשע בינואר השנה בעבירות מס לאחר שהגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות, ונידון למאסר על תנאי.