השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך פרסם איגרת לצוותי החינוך, ובה הנחיות על עקרונות ואופן קיום שיח בבתי הספר עם התלמידים בנושא החטופים והשבים. בין היתר, ניתנה הנחיה שלא לשוחח על החטופים בכיתות הנמוכות - א' עד ג' - לטובת תלמידים שמשפחותיהם לא חשפה אותם לנושא.
נכתב כי ההתייחסות בכיתות היסוד הנמוכות תיעשה באופן אישי עם תלמידים שיזכירו את נושא השבים. במקרה הצורך, אם הנושא עולה ממספר רב של תלמידים, נאמר כי יש להיוועץ ביועצת או בפסיכולוגית ולשקול את ההתערבות הנדרשת.
2 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
רכב של הצלב האדום מגיע למעבר רפיח
חטופים ברכב של הצלב האדום, בדרכם לישראל
(צילום: רויטרס, Ibraheem Abu Mustafa)
בהתאם להנחיות, ההחלטה האם להעלות את הנושא בכיתה צריכה להתקבל מתוך התייעצות עם יועצת בית הספר והפסיכולוגית, ולהתבסס על שיקולי דעת מקצועיים. בכיתות שחוו לאחרונה משברים קשים או בכיתות שבהן משולבים תלמידים עם רגישות גבוהה, או תלמידים מפונים שנקלטו בכיתה זה מכבר, "נתלבט עם אנשי המקצוע באם ואיך לנהל שיח כיתתי בנושא".
בכיתות הגבוהות בבתי הספר היסודיים ובעל יסודי, נכתב כי על המורים לנהל שיח רגיש ומוגן ,לוודא שלא יתוארו תכנים קשים שאינם תואמי גיל ולעצור ברגישות תלמידים שישתפו בתיאורים קשים ולהזמין אותם להמשך שיח אישי. עוד נכתב כי המורים יאפשרו ביטוי רגשי אך יכוונו לעשייה ולתפקוד, יעודדו מסרים חיוביים של תקווה והישג וירחיבו את נקודת המבט לעבר שמחת הרגע ותחושת הרווחה לצד התקווה שלא רחוק היום בו כולם ישובו לביתם בריאים ושלמים.
"בשורת חזרתם של השבות והשבים לחיק משפחותיהם, מפיחה תקווה בלבבות ומשמחת מאוד. יחד עם זאת, כולנו עדין חולקים את הדאגה לשלומם של שאר החטופים ושותפים למתח, לעצב ולאובדן בצל המלחמה", נכתב באגרת. "תלמידינו, שבהדרגה חוזרים ללמידה רציפה, חוו השנה קטיעות של הרצף החינוכי, התמודדו עם אזעקות, עם ירי טילים ועם בני משפחה מגויסים ולוחמים".
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
2 צפייה בגלריה
החטופות והחטופים בישראל
החטופות והחטופים בישראל
תושבים שיצאו לקבל את פני החטופים ששבו לישראל
(צילום: Menahem KAHANA / AFP)
עוד נכתב כי "לצד ההתמודדות עם אתגרי התקופה, אנו שואפים לעזור לתלמידינו ליצור לעצמם חוויית רצף והמשכיות חינוכית, אישית וחברתית, ולראות את הרגע המשמח של שחרור השבויים כשלב חיוני בהחלמה וביצירת תקווה".
על השיח בכיתות נכתב כי "נפתח ונשתף את הכיתה רק במה שידוע בוודאות נכון למועד השיחה. נקשיב לתגובות התלמידים ונארגן את המידע שהם מוסרים באופן תואם גיל - נתבסס על דבריהם, לא נוסיף מידע שהם לא העלו ושעלול לעורר חרדה ודאגה וניצמד לעובדות. נשאל 'אילו תחושות, מחשבות או רגשות עולים בכם?' ונאפשר לתלמידים לשתף במחשבות ובתחושות. נקשיב לתשובות התלמידים, ניתן מקום למנעד הרגשות, כולל רגשות מורכבים כגון דאגה, כעס או געגוע, נביע הבנה לתחושות השונות ונסביר שהן טבעיות".
המורים קיבלו גם מסרים שהם מתבקשים להעביר לתלמידים בשיחות, בין היתר כי "התלמידים והתלמידות השבים יזכו למעטפת של ליווי, תמיכה וסיוע בחיק משפחותיהם; משפחות התלמידים, כוחות הביטחון, אזרחים ובעלי תפקידים פועלים כל הזמן לחזק את הביטחון והמוגנות של אזרחי ישראל; אנחנו מאמינים שמכאן ואילך כל החטופים ישובו במהרה לבתיהם כשהם בריאים ושלמים; חשוב לכבד את פרטיות המשפחות ואת ההליך שהן עוברות; מדינת ישראל פועלת בכל דרך להשבת כל החטופים".