מי הסלבס ששמותיהם הפכו לפופולריים במיוחד? אילו שירים כיכבו לא רק במצעדי הפזמונים אלא גם במצעדי השמות? ומה השמות שכנראה לא שמעתם עליהם מעולם, אבל היו הורים שבכל זאת בחרו לתת אותם לילדיהם? פרט להצגת 100 השמות הנפוצים לבנים ולבנות, ניתוח נתוני הלמ"ס והדשבורדים שהציגו את אותם נתונים מאפשר מבט מעמיק על השינויים במתן השמות לילדי ישראל, ועל הקשר בין אירועים חיצוניים לשמות.
השם מוחמד מוביל בפער עצום בשמות שניתנו לילידי הארץ מ-1948 ועד 2021, אבל ברשימת השמות לבנים ולבנות יהודים הייתה תחלופה לא מעטה. דשבורד השמות שבנתה מדענית הנתונים אפרת גרבר-ארן ודשבורד שמות אחר שהכין רועי חזן, מנהל תחום אנליזה ו-BI בחברת סנסקום, מאפשרים לקבל את הנתונים המלאים - כולל השינויים בפופולריות של כל שם ושם, מדי שנה.
בשנים הראשונות היו אלה שמות תנ"כיים שהובילו את הרשימות. מ-1948 ועד 1974 ניצבו בכל שנה במקום הראשון בין הבנים דוד, משה, יוסף ואברהם. בין הבנות מ-1948 עד 1963 המקום הראשון מדי שנה היה נחלת שרה, רחל ואסתר.
18 צפייה בגלריה
מיכל ינאי
מיכל ינאי
מיכל (ינאי). נולדה ב-1972, כשהשם היה במקום הראשון
(צילום: שי פרנקו, סגנון: לימור מאיה ריחאנה)
18 צפייה בגלריה
קרן פלס
קרן פלס
קרן (פלס). נולדה ב-1979, שנה אחרי שהשם איבד את הבכורה
(צילום: ירון ברנר)

בשנות השישים (אצל הבנות) ועשור אחר כך (אצל הבנים) הגיע השינוי, ושמות מודרניים יותר תפסו את הבכורה השנתית – לרוב למשך כמה שנים ברצף. אצל הבנות מיכל שלטה בין 1969 ל-1974 (פרט לשנה אחת), אחר כך היה התור של קרן להוביל (מ-1975 עד 1978), ספיר צעדה בראש מ-1991 עד 1994, עדן מ-1995 עד 1997, נועה הובילה בלא פחות מ-16 שנה ברציפות (מ-1999 עד 2015) ובשש השנים האחרונות תמר במקום הראשון, מדי שנה.
בשמות הבנים יניב תפס את הבכורה מ-1975 עד 1979, לאחר סיום שליטת השמות התנ"כיים. רועי החליף אותו והיה ראשון בכל השנים מ-1979 עד 1983, דניאל הוביל מ-1992 עד 2002 ונועם (פרט לשנה אחת) הוליך מ-2008 עד 2015. בשנים האחרונות, לצד תמר, השם המוביל לבנים הוא דווקא כזה שהוליך גם בשנים הראשונות - דוד.
18 צפייה בגלריה
יניב (קטן). נולד ב-1979, השנה האחרונה שבה הוביל השם
יניב (קטן). נולד ב-1979, השנה האחרונה שבה הוביל השם
יניב (קטן). נולד ב-1979, השנה האחרונה שבה הוביל השם
(צילום: ערן יופי כהן)
18 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
יגאל בשן. הלהיט שלו הוביל לזינוק בשם סיון
(צילום: כפיר חרבי)
18 צפייה בגלריה
אנשים
אנשים
אריס סאן. "סיגל" הקפיץ את השם סיגל
(צילום: מיכאל קרמר)
כמה מהלהיטים הגדולים ביותר להטו גם במצעדי השמות. 100 ילידות 1980 נקראו סיון. שנתיים אחר כך, ולאחר צאת "סיוון" של יגאל בשן, כבר נקראו כך 1,273 בנות – זינוק מדהים של יותר מפי 12. השנה הזו וזו שלפניה היו היחידות שבהן סיון היה במקום הראשון מבין שמות הבנות היהודיות. זינוק אחר, אם כי מתון יותר של פי 2, נרשם עם יציאת "סיגל" של אריס סאן ב-1968. שנתיים אחר כך השם הגיע לשיא הפופולריות, ומאז היה בירידה תלולה. למעשה, בשבע השנים האחרונות אין תיעוד לילדות שנקראו סיגל.
גם "מאיה" של שלום חנוך, שנכתב על בתו מאיה חנוך עוד לפני שנולדה ויצא כמה חודשים אחרי הלידה (בתחילת 1970), היה ללהיט ענק, ושינה גם את רשימת השמות. עד אותה שנה פחות מ-50 העניקו מדי שנה שם זה לבתם, ב-1973 כבר 711 שנולדו באותה שנה קיבלו את השם. להבדיל מסיגל, השם (כמו השיר) עדיין פופולרי ונמצא בצמרת השמות לבנות.
שם נוסף שניתן לבן של זמר והפך לנפוץ הוא אלירן, בנו של שימי תבורי. הוא היה בן שנה כשיצא "אלירן" ב-1984, והוביל לזינוק של פי 4 במתן השם לילידי השנה שאחרי. מאז השם הלך והתפוגג.
18 צפייה בגלריה
שלום חנוך
שלום חנוך
שלום חנוך. מאיה הפך לפופולרי מרגע יציאת השיר
(צילום: אביר סולטן)
18 צפייה בגלריה
משפחת תבורי חוגגת
משפחת תבורי חוגגת
אלירן (תבורי). השם זינק - והתפוגג
(צילום: אור גפן)
18 צפייה בגלריה
אייל גולן במופע בבלומפילד
אייל גולן במופע בבלומפילד
אייל גולן. מכתיב אופנת שמות
(צילום: מוטי קימחי)
אייל גולן דווקא לא כתב להיטים בשמות ילדיו, אבל עצם בחירת שמותיהם הובילה לעלייה בפופולריות – ליאם (שנולד ב-2003) ומיאל (ב-2020) זינקו פי 4, גם אלין (2006) ויאן (2014) הפכו לנפוצים יותר. ייתכן שכך יהיה גם עם רון, שם שהיה נפוץ דווקא בשנות התשעים, לאחר הולדתו בשנה שעברה של בנם המשותף של אייל גולן ודניאל גרינברג.
לעתים לא היה זה השיר, אלא הזמר. כך במקרה של אדם. הפריצה שלו ב-1987, אז הפך לכוכב ענק ואליל נוער, נראתה היטב גם במצעד השמות עם זינוק של פי 2.5. אבל ההצלחה דעכה והשם ירד תוך שנים בודדות לרמות עוד יותר נמוכות מלפני כן. מאז הוא דווקא טיפס בעקביות.
בעקבות הנציגה הראשונה של ישראל ב-MTV, עדן הראל, נקראו בנות רבות ילידות אמצע שנות התשעים באותו שם - והוא רשם זינוק של פי 2.5, אל המקום הראשון בקרב הבנות, למשך שלוש שנים ברציפות.
18 צפייה בגלריה
אדם בשיא התהילה, ב-1987
אדם בשיא התהילה, ב-1987
אדם בשיא התהילה, ב-1987
(צילום: מיכאל קרמר)
18 צפייה בגלריה
עדן (הראל). כבשה את MTV, ואת רשימת השמות
עדן (הראל). כבשה את MTV, ואת רשימת השמות
עדן (הראל). כבשה את MTV, ואת רשימת השמות
(צילום: צור ריכטר לוין)
18 צפייה בגלריה
אגם רודברג
אגם רודברג
אגם (רודברג). פרצה כנערה צעירה, והשם זינק איתה
(צילום: ענת מוסברג)
ב-2002 נקראו 17 ילידות אותה שנה בשם אגם. ואז פרצה אגם רודברג, כשחקנית ודוגמנית. ב-2004 כבר 820 בנות שנולדו אז נקראו כך, זינוק מדהים של פי 48 בשנתיים. שחקנית-דוגמנית אחרת שנכנסה לתודעה עוד כנערה והשפיעה על רשימת השמות היא רומי אבולעפיה, אבל במקרה של השם רומי העלייה הייתה איטית והדרגתית יותר.
גם רשימת שמות הבנים הושפעה לעתים מסלבס. סער אינו שם נפוץ, אבל הפריצה של אליל הנוער סער פין בתחילת שנות התשעים הובילה לכך שהפופולריות של השם זינקה פי 3. נועם היה לעומתו אחד השמות הנפוצים ב-2007, אבל הופעתו של נועם טור בעונה הראשונה של "הישרדות" הביאה לסחף עצום ולזינוק של פי 2 בשם ב-2008. זו הייתה השנה שבה מספר הילדים שנקראו באותו שם היה הגבוה ביותר אי פעם. נועם נשאר כאמור השם הפופולרי לבנים במשך שבע שנים ברצף.
עד 1989 בשום שנה לא נקראו יותר מ-11 בנות בשם אריאל. באותה שנה נקראו 215 בנים בשם זה. יציאת "בת הים הקטנה" שינתה הכול. מאותה שנה חלה עלייה הדרגתית ורציפה בפופולריות של השם, הן לבנים והן לבנות. בשנה שעברה היא הגיעה לשיא – 631 בנות ו-1,338 בנים – פי 10 בסך הכול ביחס לטרום יציאת הסרט.
מלבד ידוענים ושירים, גם מבצעים צבאיים הפכו שמות לנפוצים. ב-2015, השנה שאחרי מבצע צוק איתן, הגיע השם איתן – שהיה גם כך נפוץ – לשיא הפופולריות שלו, ואחד מכל 50 בנים יהודים נקרא כך.
18 צפייה בגלריה
נועם (טור). עד דוד, שלט ברשימת השמות
נועם (טור). עד דוד, שלט ברשימת השמות
נועם (טור). עד דוד, שלט ברשימת השמות
(צילום: ברק פכטר)
18 צפייה בגלריה
סער פין
סער פין
סער (פין). אליל נוער לזמן קצרצר
(צילום: דביר כחלון)
18 צפייה בגלריה
אביבית בר זוהר
אביבית בר זוהר
אביבית (בר זוהר). לא החייתה את השם
(צילום: מור צידון)
יש גם שמות שנעלמו. לימור היה בצמרת השמות לבנות בשנות השישים והשבעים, ומשיאו ב-1974 (887 ילידות אותה שנה נקראו לימור) חלה ירידה הדרגתית. בסוף שנות התשעים כבר בודדות נקראו כך, והמכה הסופית על השם ניתנה כנראה ב"רק בישראל", כשאורנה בנאי גילמה את לימור. מ-2007 אין תיעוד לבנות שנקראו כך.
גם השם זיוה היה בירידה קבועה משנות השישים, השיר של "פוליאנה פרנק" בטוח שלא סייע – ומתחילת המיליונים כמעט אף בת לא נקראה כך. עוד שם שנעלם לחלוטין ב-20 השנים האחרונות הוא אביבית. גם ההשתתפות של אביבית בר זוהר בשתי עונות של "האח הגדול" לא הובילה לכך שהורה יחליט לקרוא כך לבתו.
ויש שמות נדירים ביותר. 10 ישראלים – שבעה מהם ילידי 1967 – נקראו בשם ניצחון. 12 ישראלים נקראו דדו, כינויו של רמטכ"ל מלחמת יום כיפור דוד (דדו) אלעזר. 13 ישראלים נקראו בשם ריבר, ל-17 קוראים אמן, 22 נקראים רבין ומספר דומה של ילידי הארץ נקרא אושן.
18 צפייה בגלריה
חילופי רמטכ"לים חיים בר-לב- דוד אלעזר: גולדה מאיר ודוד אלעזר
חילופי רמטכ"לים חיים בר-לב- דוד אלעזר: גולדה מאיר ודוד אלעזר
דדו עם גולדה. 12 ישראלים נקראו בשם הרמטכ"ל
(צילום: אבי שמחוני, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ו"במחנה")
18 צפייה בגלריה
בן אל תבורי אורטל עמר
בן אל תבורי אורטל עמר
תו (פרינס תבורי) עם בן אל ואורטל, בימים טובים יותר. אחד מ-40
(צילום: משה נחומוביץ')
18 צפייה בגלריה
ניבר מדר
ניבר מדר
ניבר (מדר). מהנדירות
(צילום: שי ארבל, סגנון: ראובן כהן)
שמות בלתי שגרתיים נוספים לבנים: ג'יימי, כלב, לוקא, חופי, ארין, ריילי, דניל, יה-לי, טובאל, צהל, ניגון, קוה, דיין, שפריר, תו (40 ילדים נקראו בשם זה, ביניהם בנו של הזמר בן אל תבורי), ליים, זונדל, חסד, אורלב, עמרן, טבע, גליל, יובב, בונים, אל-חי, ישועה, איוב, צבר, ניקי, עטר, איידן, רעם, יעד, צוק, מגן, ימין ותור.
בין השמות הלא נפוצים לבנות: עשורה (חמש בנות נקראו בשם זה בשנת 1958, ככל הנראה לציון עשור למדינת ישראל), ביריה, לולה, נואית, מון, מזמור, טיראן, לאב, טירנית, לואן, פקר, ירושלמית, דימונה, ניקו, סטאר, אלונית, גרנית, שמש, מקסימה, בראשית, אמן, ניבר (כולל הדוגמנית ניבר מדר), שלהבתיה, נצחונה, שרלון, שפרינצה, פטל, גאות, מורשה, נצנת, אוצר, שרונית, ויוי, טנא, נובה, ניצנית, פלא, רהב, צהלי, כחל, קליה, זאבה, אלזה, עומרית, גפנית, טבע, שלווה, נחל, מרצדס, עלית, אריה (רובן בשנים האחרונות, בזכות הדמות ב"משחקי הכס"), משכית, הרצליה, זוהרית, נהר, ללי, אודם, מתת ומלכות.