2 צפייה בגלריה
יפה בן דויד
יפה בן דויד
קיש ובן דויד
(צילום: הדר יואביאן, משרד החינוך)
יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד ערך היום (שלישי) בוועדת הכנסת דיון בעניין הליקויים ביישום חוק התקנת מצלמות במעונות יום לפעוטות, והצעות להרחבתו. לדיון הוזמנו הורים שילדיהם חוו אלימות בגן, ארגוני זכויות הילד, נציגים ממשרדים ממשלתיים, המשטרה והפרקליטות. אך מי שאמון על הנושא - שר החינוך יואב קיש ומזכ"לית הסתדרות המורים, שהגנים באחריותה - החליטו להחרים את הדיון.
קיש סירב לשלוח נציג ממשרד החינוך לדיון בוועדה. בעקבות זאת, שוקל יו"ר הקואליציה להטיל סנקציות על חוקים שיקדם.
2 צפייה בגלריה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק היסוד הממשלה
שוקל להטיל סנקציות על חוקים שיקדם שר החינוך. כץ
(צילום: יואב דודקביץ')
בשבוע שעבר ועדת השרים לחקיקה דחתה בשבועיים את הדיון בעניין הצעת החוק של כץ, שלפיה גנים לילדים בגילי 6-3 יחויבו להציב מצלמות, ובגנים שבהם כבר יש מצלמות בגילי 3-0 תהיה להורים יותר גישה לתיעוד מהמצלמות. מטרת החוק היא לצמצם את מקרי ההתעללויות והאלימות כלפי הילדים בגנים, ולאפשר למשטרה לשים את ידה על ראיות במקרה של חשד להתעללות בגנים, ובכך להרשיע את מי שעבר על החוק.
יו"ר הקואליציה החליט בכל זאת לערוך דיון בנושא כדי לקדם את החקיקה, על אף ההתנגדות של שר החינוך, שעל פי גורמים בקואליציה חושש מקידום החוק, בשל התנגדותה של בן דויד. קיום הדיון והמחלוקות הפנימיות בקואליציה פורסמו לראשונה ב-ynet.
בפתח הדיון ביקר יו"ר הקואליציה כץ את התנהלות משרד החינוך: "עפו מכתבים מעל הראש שלי, דווקא ממשרד החינוך, במטרה לבטל את הדיון. אבל זה לא יעזור ואני לא אוותר, הצעת החוק הזו תעבור. אני אלחם למען הילדים, לא משנה מי יעמוד ממול. צר לי שמשרד החינוך וההסתדרות בחרו לא להגיע".
נציגי המשטרה והפרקליטות הביעו תמיכה בהרחבת החוק לגילי 6-3, בטענה כי התיקון יסייע לבסס תשתית ראייתית לתיקים. סגן-ניצב ענת יקיר בלום, ראש מדור נפגעי עבירה במשטרה, העידה כי "רק ב-2022 הצטברו 80 אלף שעות צפייה, שממתינות לצפייה, ואין לנו מספיק כוח אדם. אנו בוחנים כלים של שימוש בבינה מלאכותית שיכווינו אותנו למקומות שבהם יש סיכוי לאלימות".
לבקשת היו"ר כץ, הציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת דוח נתונים עדכני על אלימות כלפי פעוטות בגיל הרך ועד גיל שש בעת שהותם במסגרות חינוכיות-טיפוליות (גנים, מעונות יום ומשפחתונים), וכן מידע על טיפול הרשויות באותם מקרים.
לפי הדוח, 80% מהתיקים בחשד לפגיעה בילדים בגילי 6-3 נסגרו בשנה האחרונה בשל חוסר בראיות. עוד עלה כי ב-2022 חל זינוק של 140% בפתיחת תיקים בחשד לעבירות אלימות כלפי ילדים, בשנה שעברה הוגשו 54 כתבי אישום בחשד לפגיעה בגילי 3-0 לעומת 4 כתבי אישום בגילי 6-3 - פער שנוצר בשל יישום חוק המצלמות. יו"ר הוועדה אמר על נתונים כי "המספרים מדברים בעד עצמם, כשאין מצלמות אין ראיות".
במהלך הדיון נשמעו עדויות מטלטלות של הורים שילדיהם עברו התעללות במעונות ובגני הילדים. נתן, אב לילדה מפרשת ההתעללות בגן באילת, סיפר: "אני הייתי מההורים האלה שאמרו 'לי זה לא יקרה'. ובמהלך חצי שנה הסתבר ששלחתי את הילדה שלי לתא עינויים, שבו היא עברה התעללות וחטפה אגרופים. אם לא היו מצלמות, עד היום הייתי שולח אותה לשם. לא מבין את ההתנגדות לחוק, רוצים פרטיות? תארגנו חדר גננות".
א', אם לילדה שעברה התעללות בגן עירייה, שיתפה: "הילדה שלי הפכה מילדה שמחה לשותקת ומופנמת שמפחדת מכל רעש. בעזרת מכשיר הקלטה שהסתרנו שמענו את הצעקות של הגננת, שמענו מכות, צעקות ואיומים. לא כל הילדים מדברים ומשתפים, מה עוד צריך לקרות כדי לרחם על הילדים ולהציב מצלמות בגנים? כמה ילדים צריכים להיות מצולקים?".
לדיון הגיע גם יהל, נער בן 18 שהעיד על התעללות שעבר בעצמו: "17 שנים שאני חווה סיוטים. חטפתי מכות, זרקו אותי על הרצפה והטביעו אותי באמבטיה ואף אחד לא עזר לי. התמודדתי עם מה שאף אחד לא עבר. המשטרה אמרה לאימי שללא מצלמות לא ניתן להגיש תלונה, והפקירו אותי. אני פה בשביל שילדים לא יעברו מה שאני עברתי".
אלונה דניאל, מטה המאבק למען הילדים, אמרה כי שר החינוך ומזכ"לית הסתדרות מורים מתחמקים מהארגון כבר חצי שנה: "לא ברור לי איך הם לא מגיעים לדיון הזה ומתחמקים מאתנו. איך אפשר להאמין במערכת כזאת? אני מבטיחה, מצלמות יהיו, ומה שיקרה עד אז, זה על אחריותם של שר החינוך ומזכ"לית ההסתדרות".
דורית חזן, יו"ר ארגון גננות מחנכות, טענה כי "פיילוט המצלמות עשה נזק והעמיק את חוסר האמון בין הורים לגננות. הורים יכולים לבדוק על ידי מצלמות את הגננות? זה לא יכול להיות הכלי היחיד. גננות צריכות להיות כלי פיקוח על ידי יועצות".
יו"ר הוועדה כץ אמר לסיכום הדיון כי לא הצליח לקבל תשובות מנומקות להתנגדות לתיקון החוק. "אין שום סיבה שלא יהיו מצלמות שיגנו על הילדים שלנו. אני מבין שאני יוצא למאבק נוסף יחד אתכם ארגוני ההורים, ויחד נצליח, הצעת החוק הזו תעבור".
רק שבוע שעבר נערך בכנסת דיון על חוסר שיתוף הפעולה של המשרדים הממשלתיים עם הכנסת - אי-התייצבות בדיונים ואי-העברת נתונים, וההשפעה של זה על עבודת הכנסת בפיקוח שלה על המשרדים הממשלתיים. יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, אמרה בדיון שצריך לשקול הטלת סנקציות על משרד שלא משתף פעולה ולא לדון בנושאים שקשורים אליו בוועדות, או להימנע מדיונים על הצעות חוק של שר שמתעלם ממחויבותו לסייע לעבודת הכנסת. כעת, שוקל כץ להטיל סנקציות על משרד החינוך והשר שבראשו.
למרות פניות חוזרות ונשנות של הוועדה, כבר מהשבוע שעבר, משרד החינוך סירב לשלוח נציג לדיון בטענה כי "זו החלטת השר". בנוסף, קיש התבטא בפני חברי כנסת נוספים בשיחות סגורות והודיע כי לא ישתף פעולה ולא ישלח נציג.
טרם נמסרו תגובות משר החינוך יואב קיש וממזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד.