בית משפט בווייטנאם גזר היום (חמישי) עונש מוות על טרונג מיי לאן, טייקונית נדל"ן, שהורשעה במעילה בהיקף 12.46 מיליארד דולר – הונאה חסרת תקדים במדינה.
לאן בת ה-67, שעומדת בראש חברת החזקות גדולה, הורשעה בשוחד ומעילה, ובעבירה על חוק הבנקאות בווייטנאם, במשפט שהחל ב-5 במרץ והסתיים מוקדם מהצפוי. היא הכחישה את המיוחס לה, ובכוונתה לערער על עונש המוות.
טייקונית הנדל"ן היא מהנשים הבודדות בווייטנאם שנידונו למוות על עבירות צווארון לבן. משפטה, שנערך בהו צ'י מין סיטי, התנהל במסגרת מבצע ממשלתי נגד שחיתות שכונה "הכבשן הבוער". מזכיר מפלגת השלטון הקומוניסטית, נגוין פו טרונג, התחייב במשך שנים למגר את השחיתות במדינה – אך ללא תוצאות ראויות לציון.
במסגרת המבצע מאות פקידי ממשל ואנשי עסקים בכירים הועמדו לדין, או נאלצו להתפטר. בעקבות מעצרה של לאן באוקטובר 2022 מאות אנשים הפגינו בבירה האנוי ובהו צ'י מין סיטי – אירוע נדיר במדינה הקומוניסטית.
במשך עשור לאן ושותפיה העסקיים שלטו ב"בנק המסחרי של סייגון" (SCB) באמצעות חברות קש שבבעלותם. לאן מעלה בכספי הבנק, עברה על החוק והוציאה לפועל 2,500 הלוואות – כספים שהועברו לחברות קש אחרות ששייכות לה. המעילה הסתיימה ב-2022, כשהבנק קרס, והמדינה הכריזה על תוכנית חילוץ.
מעילת הענק, וגל המעצרים במסגרת המאבק בשחיתות, גרמו נזק חמור לכלכלה הווייטנאמית. "המעשים של הנאשמת שחקו את האמון של העם במנהיגות של המפלגה והמדינה", אמר בית המשפט בהחלטתו. המשטרה העריכה ש-42,000 אזרחים נפגעו מהמעילה ומקריסת הבנק.
במסגרת הפרשה הורשעו עוד 85 נאשמים. ארבעה מהם נשפטו למאסר עולם, והשאר נשלחו לעונשי מאסר שנעים בין 20 שנים לשלוש שנות מאסר על תנאי. בעלה של לאן, המיליארדר ההונג-קונגי אריק צ'ו נאפ קי, נשפט לתשע שנים בכלא.