פחות מחודש נותר עד 1 בספטמבר, אך משרד החינוך ומשרד הבריאות טרם הגיעו למתווה מוסכם על האופן שבו ייפתחו מחדש הגנים ובתי הספר, בצל הזינוק בתחלואת הקורונה. מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, אמר אתמול (שני) בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי הדיונים מול משרד הבריאות נמשכים, והביע תקווה כי יהיה ניתן לבצע בדיקות סרולוגיות ל-1.6 מיליון תלמידים, כדי למנוע מרבים מהם את הצורך בבידוד.
סלוביק אמר כי המשרד מקווה לאתר באמצעות הבדיקות ההמוניות מאות אלפי ילדים, מגן ועד כיתה ו', שכבר נשאו בעבר את הנגיף. אותם ילדים יוכלו לקבל אישור החלמה, וכך ישוחררו מהצורך להיכנס לבידוד ולהמשיך בשגרת הלימודים. סלוביק אמר כי במשרד רוצים להוציא לפועל את הבדיקות כבר לקראת סוף השבוע הבא. "יש כאלה שאומרים שנמצא סדר גודל של 20%, יש אומרים שנמצא 50% מאומתים", הסביר סלוביק. "כל מספר בטווח משחרר מאות אלפי ילדים ללימודים ללא בידוד ולמרקם חיים שגרתי".
2 צפייה בגלריה
"אם לא תהיה הסכמה - הקבינט יכריע"
"אם לא תהיה הסכמה - הקבינט יכריע"
"אם לא תהיה הסכמה - הקבינט יכריע"
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות קורונה מהירות בבית ספר אליאנס תל אביב
בדיקות בבית ספר בתל אביב. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
כעת ההצעה נבחנת במשרד האוצר, שעלול לעצור אותה משום שמדובר במהלך שיעלה כסף רב. גם בין משרד החינוך למשרד הבריאות ישנן עדיין סוגיות לא פתורות. "יש מספר דברים שעליהם אנחנו עדיין לא מסוכמים ונחזור לשולחן הדיונים בעוד מספר דקות", אמר סלוביק בוועדת החינוך, בהתייחסו לדיון שניהל במקביל עם ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, וגורמים נוספים במשרד. "עדיין לא הסכמנו על מודל הבידוד. אם לא תהיה הסכמה, הקבינט יכריע".
הדיון אתמול התקיים על רקע המתיחות שנרשמה בשבוע שעבר בין משרד הבריאות למשרד החינוך על מתווה פתיחת הלימודים. בראש המחלוקת נמצאת סוגיית קיצור הבידודים: במשרד החינוך רוצים לשקול לקצר את הבידוד ל-48 שעות בלבד עבור מורים ותלמידים שנבדקו ונמצאו שליליים, במשרד הבריאות שללו מכל וכל.
התוכנית המקורית של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון מבקשת לקיים את הלימודים באופן רגיל ככל הניתן - עם כיתות מלאות, ימי לימוד מלאים ובדיקות שוטפות. לפי התוכנית, ייפתחו כל מוסדות החינוך ללמידה פרונטלית. במקרה שהרשות מגיעה לצבע כתום, יבצע בית הספר פעולות משלו לצמצום מגעים, ומנהלי המוסדות יפעלו בהתאם לשיקול דעתם.
בסוגיית החיסונים לבני 15-12 אמרה בדיון ד"ר אפרת אפללו, ראש דסק חינוך במשרד הבריאות, כי כרגע לא כולל המתווה חיסון בתוך שטחי בתי הספר. אפללו הסבירה כי במסגרת מתווה החזרה ללימודים הם נותנים יותר כוח למנהל בית הספר והרשות בקביעת הכלת התחלואה: "יהיה למנהל סט כלים לצמצום מגעים. השאיפה היא שלכל ילד יהיו פחות מגעים על ידי למידה במרחבים הפתוחים".