בפרקליטות המדינה החליטו לסגור את תיק החקירה נגד ד"ר דלאל אבו אמנה, זמרת מפורסמת בחברה המוסלמית ואשת אקדמיה מעפולה, שנחקרה במשטרה בחשד להסתה והתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור בעקבות פוסט שהעלתה בשבעה באוקטובר, כחצי יממה לאחר שהחל הטבח ביישובי עוטף עזה ומתקפת חמאס.
אבו אמנה כתבה אז בחשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שלה כי "אין מנצח מלבד אללה", לצד אימוג'י של דגל פלסטין. הפוסט שהעלתה אז ומחקה כעבור כמה ימים קיבל כעשרים אלף לייקים. על פי הודעת הפרקליטות, עו"ד אלון אלטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים החליט שלא להעמידה לדין "לאחר בחינת נסיבות המקרה".
3 צפייה בגלריה
פוסט שפירסמה ד"ר דלאל אבט אמנה שבגינה נחקרה במשטרה
פוסט שפירסמה ד"ר דלאל אבט אמנה שבגינה נחקרה במשטרה
פוסט שפירסמה ד"ר דלאל אבו אמנה שבגינו נחקרה במשטרה
(צילום: מהרשתות החברתיות)
אבו אמנה טענה כי לא התכוונה לחגוג את הצלחת מתקפת החמאס ודבריה זכו לפרשנות שאינה נכונה וכוונו להיות "מסר של שלום" עבור שני העמים. בעקבות פרסום הפוסט הפגינו תושבי עיר מגוריה עפולה בסמוך לביתה והיא טענה כי קיבלה איומים על חייה וחיי משפחתה ונעצרה לחקירה כ-6 ימים לאחר פרסומו, כשהגיעה לתחנת המשטרה כדי להגיש תלונה בשל האיומים להם נחשפה.
מי ש'חשפה' את הפוסט הציבורי שפרסמה אבו אמנה, שלה מעל מיליון עוקבים ברשתות החברתיות, היא מורן טל - אושיית רשת שעוקבת ומנטרת התבטאויות הסתה ותמיכה בטרור של מובילי דעת קהל מהחברה הערבית. היא טענה כי מקורה של הסיסמה שפרסמה אבו אמנה מבוססת בין השאר על קריאת הניצחון של הסולטאן יעקוב אל-מנצור באללה אלמוחדי שהביס מאות אלפי חיילים קסטיליים אירופים בקרב במאה השמינית לספירה, שנחשב לגדול ביותר בהיסטוריה של הנוכחות האיסלאמית באנדלוסיה והושג בידי חייליו שמנו 90 אלף לוחמים בלבד.
3 צפייה בגלריה
פריצת הגדר בגבול עזה
פריצת הגדר בגבול עזה
פריצת הגדר בגבול עזה
(צילום: רויטרס)
בפוסט ברשת X שפרסמה טל היא הביאה מדבריה של אבו אמנה במאי 2022 אז ביקרה בחבל אנדלוסיה ובריאיון לאתר "אלקדס אלערבי" אמרה כי יש דמיון גדול בין "מה שקרה לערבים באנדלוסיה ובין מה שקרה וקורה עכשיו בפלסטין". בריאיון האשימה אבו אמנה כי "הקבוצות הציוניות, כמו ממלכות צפון ספרד, השתלטו על אדמות תוך עיוות ההיסטוריה ושיוכה לחזק יותר כדי לבוא על חשבון החלש, הם בזזו, הרסו וניכסו לעצמם את מה שהערבים בנו". את הריאיון אז היא ביקשה לסיים "במה שאומרים קירות אנדלוסיה: 'אין מנצח מלבד אללה'".
מוקדם יותר בכנסת בירכה ח"כ עאידה תומא סלימאן על החלטת הפרקליטות. "מאז שחרורה עוברת דלאל אבו אמנה ומשפחתה כולל בן זוגה ד"ר עבאסי, סגן מנהל בית החולים העמק, מסע הסתה והפגנות יום יומיות מול ביתה, הפגנות שמונהגות על ידי ראש עיריית עפולה שמנסות לגרש אותה מביתה. ההחלטה הזאת אמנם עושה קצת סדר עם הזמרת והמדענית בטכניון למדעי המוח, אך מי יפצה אותה ואת בן זוגה על 4 ימים של הסתה והתרת דם ושיבוש חיים רגילים שנעשו באופן סיסטמתי על אדם שאמור להיות גם כן סמל של ממלכתיות - ראש עיר? הגיע הזמן לזכור שקל מאוד להזכיר את אבו אמנה שהיא זמרת ידועה אך כמוה יש עוד עשרות צעירים וצעירות ערבים וערביות שעוברים את המסכת הזאת בארבעת החודשים האחרונים והגיע הזמן לעשות גם איתם צדק". את נאומה של ח"כ תומא סלימאן הפריעה בקריאות ח"כ טלי גוטליב שצעקה לעברה כי "סגרו את התיק אבל אנחנו יודעים בדיוק מה היא אמרה".
3 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן במליאת הכנסת
עאידה תומא סלימאן במליאת הכנסת
עאידה תומא סלימאן. "מסע הסתה"
(צילום: שלו שלום)
כמו כן הודיעה היום הפרקליטות על ההחלטה לסגור את תיק החקירה נגד עו"ד דב הירש, שנחקר בחשד להסתה לגזענות, בגין דברים שאמר בהפגנה אותה הוביל ביוני 2022 בעפולה. הירש, שהצהיר בשעתו כי הוא מתמודד על ראשות עיריית עפולה, ארגן הפגנה מול פאב שהיה בבעלות ערבים ישראלים, וכללה התבטאויות בוטות נגד פלסטינים, הטרדת עובר אורח שביקש להיכנס לפאב והעלבתו והטרדתו של בעל הפאב עצמו. בפרקליטות המדינה אומרים כי ההחלטה התקבלה "לאחר בחינת מכלול האמירות ונסיבות המקרה".