ויכוח על הכביש הסתיים בירי קטלני - מצד שוטר שלא היה בתפקיד: יעקוב טוחי, גבר בשנות ה-40 לחייו מיפו, נורה למוות הערב (ו') באירוע שכעת נחקר על ידי מח"ש. השוטר שירה בו הינו איש מג"ב, ולפי המשטרה בדיקה ראשונית העלתה שהוא פתח באש בעקבות הוויכוח שפרץ ביניהם על "שימוש בדרך", ואחרי ש"ככל הנראה" האזרח דקר אותו. השוטר נפצע באורח קל בתקרית.
4 צפייה בגלריה
יעקוב טוחי
יעקוב טוחי
יעקוב טוחי במדי מד"א - וזירת הירי ביפו
(צילום: אדם קוטב)

מח"ש פתחה כאמור בחקירה, וחוקריה נשלחו לזירה וגם לבית החולים כדי לגבות עדות מהשוטר. בתיעוד שפורסם מהזירה, שניות אחרי הירי, נראה השוטר רעול פנים ואוחז אקדח בידו. לצדו נראה שוטר נוסף שמנסה לשמור עליו ומחזיק ביד שלו סכין, כשבמקביל אזרחים שהתאספו שם זרקו לעבר השוטר היורה קסדות וצועקים לעברו: "הכול מצולם. אתה לא גיבור, אתה לא מתבייש?! יא בן שר****, הוצאת להורג!".
בהמשך הופץ תיעוד של העימות עצמו, ובו נראה השוטר על בגדים אזרחיים וללא הכיסוי שאחר כך שם על פניו. הוא נראה מתקוטט על הכביש עם טוחי, שחבש קסדה, כשאנשים אחרים מנסים להפריד ביניהם. בשלב מסוים נראה טוחי מכניס יד לכיס, ולא ברור אם ניסה לשלוף דבר מה. בהמשך השניים זזים מעט בהתקוטטות שלהם ומוסתרים על ידי רכב - ואז נשמעים עשר פעמים קולות ירי.
במשטרה שללו חשד לאירוע לאומני. הדיווח על האירוע, ברחוב יהודה הימית ביפו, התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב דן בשעה 18:43. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו פינו את הפצוע לבית החולים וולפסון בחולון תוך כדי ביצוע פעולות החייאה. הרופאים שם נאבקו על חייו, אך בהמשך נאלצו לקבוע את מותו.


4 צפייה בגלריה
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
(צילום: עידו ארז)
השוטר וההרוג מתגוררים שניהם באותו אזור שבו אירע הירי. טוחי הותיר אחריו אישה ושתי ילדות, ועבד בשגרירות ארה"ב. הוא התנדב באיחוד הצלה ומכריו סיפרו שבעבר התנדב גם במד"א. האופנוע ששימש אותו לצורך התנדבותו נותר בזירה.
במסגרת עבודתו בשגרירות ארה"ב, טוחי פעל במסגרת סוכנות הסיוע האמריקנית USAID. הוא נחשב שם לעובד מוערך, ואנשי השגרירות האמריקנית בהלם בעקבות מותו. בשגרירות טרם הגיבו רשמית לתקרית שבה נהרג.
אחד מקרובי משפחתו של טוחי סיפר: "הוא היה בן אדם זהב, תמיד אהב לעזור לאנשים. לא מאמין שהוא מת מתחת לבית. אנחנו מעולם לא ראינו שום דבר רע ממנו. אנחנו מתקשים לעכל, עדיין לא ברור מה קרה".
4 צפייה בגלריה
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
זירת הירי ברחוב יהודה הימית בתל אביב
(צילום: אדם קוטב )
בעקבות האירוע תועדה התקהלות גדולה של תושבים בזירה, ועימותים פרצו שם מול כוחות המשטרה. שוטר המג"ב שירה למוות בטוחי הוא ערבי-נוצרי, בעוד טוחי היה מוסלמי - והתקרית מעוררת כעת מתיחות בקרב האוכלוסייה הערבית ביפו.
מארגון "יוזמות אברהם" נמסר: "אנו מצפים מהמשטרה לחקור עד תום את הירי בתושב יפו, חובש בארגון איחוד הצלה, ולפרסם בשקיפות לציבור את כל פרטי האירוע החמור. למרבה הצער אנו חוששים שמדובר שוב במקרה של אצבע קלה על ההדק בגלל מוצאו של החובש. ירי כזה - בייחוד שבוצע על ידי שוטר, גם אם אינו בתפקיד, הוא חמור שבעתיים. אסור לעבור על כך לסדר היום".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה