השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ממפלגת העבודה התייחס הבוקר (יום שני) באולפן ynet לסיום מבצע "עלות השחר", הדגיש את מנופי הלחץ הכלכליים שהותירו את חמאס מחוץ למבצע - ושיבח את ההחלטה שלא לעצור את עליית היהודים להר הבית בט' באב. גם הוא וגם השרה מירב כהן מיש עתיד ציינו את העובדה שכ-15 אלף פועלים עזתים נכנסים מדי יום לישראל, דבר שסייע "להגביר את הלחצים" על חמאס.
בנוסף אליהם דיברה גם זהבה גלאון, המתמודדת על ראשות מרצ, שאמרה כי על ממשלת לפיד לחתור להסדרה ארוכת טווח - כי "אנשים לא יכולים לחיות יותר מסבב לסבב".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"הג'יהאד ניסה לגרור את ירושלים, אבל אנחנו התארגנו מראש". בר-לב
(צילום: גיל נחושתן)
3 צפייה בגלריה
מתפללים יהודים בהר הבית בתשעה באב
מתפללים יהודים בהר הבית בתשעה באב
בר-לב עקץ את הממשלה הקודמת. עולים להר הבית בט' באב
(צילום: AFP)
לדברי בר-לב, הישגי המבצע ירתיעו לא רק את הג'יהאד האיסלאמי אלא גם את חיזבאללה וחמאס. "ההישג הגדול היה שחמאס נרתע מאוד, גם לאור ההטבות הכלכליות לתושבי הרצועה בחודשים האחרונים, מלהיכנס למאבק הזה". אמר. "בסופו של דבר גם הוא הבין שטובת הפלסטינים ברצועת עזה זה להמשיך לבוא ולעבוד בישראל ולקבל את הדלקים שהם צריכים בשביל שיהיה להם חשמל".
בר-לב הדגיש כי אותן הטבות כלכליות הולכות לשני מיליון הפלסטינים ברצועה ולא לחמאס עצמו. "בסופו של דבר המטרה שלנו היא שלהם יהיה מה להפסיד", אמר. "ברגע שיש להם מה להפסיד, גם לחמאס ובוודאי גם לג'יהאד אחרי המכה שחטף, הם יחשבו פעמיים אם להפר את השקט ולפתוח באש. האויב המסוכן ביותר הוא זה שאין לו מה להפסיד - ולכן האינטרס שלנו הוא שיהיה לפלסטינים בעזה מה להפסיד, וזה מה שעשינו".
בר-לב התייחס גם לכך שביפו נראו ערבים-ישראלים צוהלים בזמן אזעקה, ולחשש מכך שעל רקע ט' באב ועליית היהודים להר הבית תתעורר מהומה גם בארץ. "היה בהחלט חשש שהג'יהאד יצליח לחבר את האירוע בדרום לירושלים, והוא עשה את המקסימום למען זה - כולל פייק ניוז שיהודים עולים להר הבית במוצאי שבת. לשמחתנו, התארגנו לא ברגע האחרון, כי משומר החומות אנחנו ערוכים למצבים כאלה".

"היה שקט גדול בערים המעורבות", הדגיש בר-לב. "היו פה ושם אירועים, אבל הם קטנים. גם אם באום אל פחם קבוצת אנשים ניסתה לרדת לכביש ואולי לעשות פרובוקציה, המשטרה הייתה פרוסה במערך מבצעי וכל אירוע טופל מיד ולא התפתח. הדבר הכי חשוב הוא שברור לכולם, לנו הישראלים וגם לערבים מסביבנו, שישראלים יכולים לעלות להר הבית בכל יום בשבוע - ובוודאי שבט' באב. אף אחד לא ימנע את זה מאיתנו".
בר-לב ציין כי גם אחרי שיגור הרקטות לעבר ירושלים בבוקר ט' באב, הממשלה לא עצרה את עליית היהודים להר הבית - ועקץ את ממשלתו הקודמת של נתניהו, שבתקופתה נקטע מצעד הדגלים במאי 2021 בשל ירי מרצועת עזה. "ההישג שלנו משמעותי, אפילו ערביי מזרח ירושלים לא שמעו לקולות הג'יהאד", הדגיש בר-לב. "אפילו לא היינו צריכים לסגור את שערי מסגד אל-אקצא, הם היו פתוחים והכול התנהל ב-95% כפי שתוכנן וכפי שהיה צריך לקרות. זה לא קרה במקרה".

השרה כהן: "לא אפול לקרבות הקרדיטים"

זהבה גלאון, שמתמודדת על ראשות מרצ מול חבר הכנסת יאיר גולן, אמרה לאולפן ynet כי היא מקווה שבעקבות הפסקת האש, ממשלת לפיד תלך להסדרה על רגיעה ארוכת טווח מול רצועת עזה. "אני לא מדברת על הסדר שלום ולא על תהליך מדיני מול חמאס, אלא על הסדרה להביא לשקט", אמרה. "עלינו לייצר ביטחון לתושבי מדינת ישראל, לא רק באמצעות כוח צבאי".
"ביטחון זה גם שימוש בכלים דיפלומטיים וכלכליים, פעולות טקטיות למשל", אמרה גלאון. "צריך לפתוח את המעברים שישראל שולטת בהם. עזה במצור, צריך להגיד את זה. שר הביטחון בני גנץ התחיל לאפשר רווחה כלכלית כדי שאנשים יוכלו לנשום, וזה ייתן שקט ומענה גם לתושבי העוטף. אני מקווה שלפיד יאמץ את ההמלצה שנתן לפני כשנה, דהיינו, לא להסתפק רק בשיקום כלכלי אלא יבצע שורה של מהלכים שיאפשרו כאן אופק. אי אפשר להתעלם מזה שבסבב הנוכחי חמאס לא התערב, וצריך לקחת בחשבון שאנשים לא יכולים לחיות יותר מסבב לסבב".

כשגלאון נשאלה אם הדברים הללו, לצד הסדר מדיני עם הרשות הפלסטינית, הם תנאי של מרצ לכניסה לממשלה - היא השיבה: "זה לא יהיה רציני מצידי להציב תנאים, עוד לא נבחרתי לראשות מרצ. אם אבחר אני בטוחה שבמו"מ להקמת הממשלה נגיע להסכמות רחבות לקווים קואליציוניים, כרגע זה נראה לי שלב מוקדם. אני חושבת שהעמדה שלי עולה בקנה אחד עם ההשקפה של הגורמים המתונים בממשלה, שמבינים שצריך לשים סוף לסבבים האינסופיים שמתקיימים כבר שני עשורים".
השרה לשוויון חברתי מיש עתיד, מירב כהן שיבחה את לפיד וגנץ על ניהול המבצע. כשנשאלה מה חלקו של ראש הממשלה, על רקע הסרטון שבו נראים גנץ וקציני הצבא רוכנים מעל תצ"א לפני תקיפה ברצועה, היא השיבה: "לא אפול לקרבות הקרדיטים, מכיוון שהחוזקה פה היא שיתוף הפעולה ההדוק בין שר הביטחון, ראש הממשלה והרמטכ"ל, שעבדו בצורה מדהימה יחד".
3 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
מתקשרים ל-20 אלף מבוגרים בדרום. השרה כהן
(צילום: יריב כץ )
"הכי חשוב זה לחזק את הצבא שלנו וגם את מערך ההסברה, שהשכיל להראות לעולם עד כמה אנחנו פועלים בצורה אחראית ומוסרית ומבטלים מבצעים כשרואים ילדים בסביבה", אמרה כהן. "יפה מאוד היה לראות את ראש האופוזיציה מגיע לפגישת העדכון הביטחוני, אחרי שבועות שבהם זה לא קרה. הלוואי ומעתה והלאה זה ימשיך ככה, כי הפגישות הללו אמורות להתקיים גם בעתות חירום וגם בשגרה".
כהן קרא להמשיך בנתיב מנופי הלחץ הכלכליים על הרצועה, שלדבריה "הוכיח את עצמו מעל לכל ספק, אחרת היינו מידרדרים למערכה הרבה יותר קשה. יש להם מה להפסיד". עם זאת, לדבריה, בכל הנוגע להסדרה מדינית "אני לא רואה שום פרטנר בצד הזה, אבל כן צריך להמשיך ולחזק את שיתופי הפעולה עם מדינות האזור".
כהן גם הבטיחה כי לקראת החגים הממשלה תגבש החלטה שתיתן סיוע נוסף לעוטף עזה ולתושבים, וקראה לתת מענה לאלה שאין בבתיהם מיגון, ובמיוחד לאוכלוסייה המבוגרת. "חשוב שאנשים יידעו שאנחנו עושים סבב של שיחות טלפון לכל המבוגרים באזור הללו, סדר גודל של כ-20 אלף איש, כדי לבדוק אם יש להם צרכים שמחייבים מענה דחוף", אמרה. "יש לנו חפ"ק שיודע להגיע אליהם עם אוכל ותרופות, וגם למקרה שצריכים תיקון כלשהו בבית. אנחנו מספקים גם שירותים של טיפולים נפשיים למבוגרים שחוו טראומה, וזה ניתן בחינם. אפשר לפנות אלינו ב-8840*".