במנוסת בהלה שאירעה ב-9 במאי השנה באוניברסיטה בעיר פוטוסי שבדרום בוליביה נהרגו ארבעה בני אדם ועוד 70 נפצעו. האסון התחולל כשמישהו השליך רימון עשן לעבר הקהל, במהלך כינוס של סטודנטים שנערך באמפיתיאטרון באוניברסיטה. כשהמשטרה החלה לברר מה היה חלקו באירוע של סטודנט בן 52, היא הציתה דיון מחודש בתופעה שנראית ייחודית למדינה הדרום אמריקנית – תופעת "הסטודנטים הדינוזאורים", אלה שלעולם לא מסיימים את לימודיהם. בכוונה.
6 צפייה בגלריה
בולביה סטודנטים כסף אילוסטרציה
בולביה סטודנטים כסף אילוסטרציה
פה בשביל הכסף. "נשארים כדי לקבל נדבות"
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
6 צפייה בגלריה
בוליביה אוסקר הרדיה רקטור אוניברסיטה
בוליביה אוסקר הרדיה רקטור אוניברסיטה
הרקטור אוסקר ארדיה. יש לו כ-100 תלמידים שלומדים יותר מ-40 שנה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
באוניברסיטת סן אנדרס בלה פס. "בבוליביה להיות מנהל באוניברסיטה זה כבר עסק"
(צילום: AFP)
הסטודנט הלא-צעיר שהצית את הדיון הוא מקס מנדוזה, נשיא התאחדות סטודנטים מקומית, שמילא תפקיד בארגון הכנס. לפי הטענות, מנדוזה ארגן את הכינוס במסגרת תפקידו בהתאחדות, בניסיון לקדם את האינטרסים של בכירים אחרים בה, הנאמנים לו. הכינוס היה רווי עצבים עוד לפני שרימון העשן נזרק אל הקהל, אבל האסון הקטלני הוא שגרם לרשויות אכיפת החוק לדרוש ממנדוזה דין וחשבון, וב-21 במאי הוא נעצר. כעת הוא מואשם בכמה עבירות, בהן ניצול לרעה של סמכות ומעילה.
אבל יש כמה דברים שמעניין יותר לדעת על מנדוזה: מבירור שערך חבר הפרלמנט הבוליביאני הקטור ארסה עולה שמנדוזה מחזיק במעמד של סטודנט באוניברסיטה כבר 33 שנה, ומעולם לא השלים את לימודיו. ארסה קיבל לידיו את גיליון הציונים של מנדוזה, ועולה ממנו כי מאז 1989 הוא נכשל ביותר מ-200 קורסים וקיבל ציון 0 יותר מ-100 פעמים.
המקרה של מנדוזה הוא רק קצה הקרחון: בבוליביה יש אלפי מקרים של "סטודנטים דינוזאורים", כפי שהם מכונים, כאלה הנשארים באוניברסיטה, פחות או יותר, לנצח. הכינוי שדבק בהם היה מוכר לבאי האוניברסיטאות במשך שנים, אבל בעקבות האסון בפוטוסי הוא זכה לתשומת לב ארצית. לפי כלי תקשורת במדינה, יש עוד בכירים רבים בארגוני הסטודנטים באקדמיה הבוליביאנית שגוררים במתכוון את לימודיהם כדי להמשיך להחזיק בתפקיד וליהנות מההטבות הנלוות לו.

הם טפילים, זו בושה

הלימודים באוניברסיטאות הציבוריות של בוליביה ניתנים חינם, ומי שרשומים כסטודנטים זכאים נוסף על כך להנחה בשירותי הבריאות. סטודנטים שכמו מנדוזה לוקחים על עצמם תפקידי ניהול בכירים מקבלים גם משכורות, והוא למשל שלשל לכיסו מדי חודש משכורת של 21,869 בוליביאנוס – כ-3,150 דולר. זו משכורת דומה לשכרו של רקטור.
סטודנט אחר שמואשם בהיותו "דינוזאור" הוא אלברו קלאלי בן ה-37, מנהיג התאחדות סטודנטים מאוניברסיטת סן אנדרס בלה פס. לפי הרישומים הוא לומד כבר 20 שנה. "בבוליביה להיות מנהל באוניברסיטה זה כבר עסק", אומר המחוקק ארסה על התופעה. "למה ללמוד ולסיים את הלימודים כשאתה נהנה מכל כך הרבה הטבות?".
6 צפייה בגלריה
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
23% מהתלמידים כאן "לומדים" כבר יותר מ-11 שנה. אוניברסיטת סן אנדרס בלה פס
(צילום: AFP)
סטודנטים רבים בבוליביה מחזיקים במשרות ובמקצועות מחוץ לאוניברסיטה, ונרשמים כסטודנטים רק כדי ליהנות מההטבות הנלוות למעמד זה, מבלי ללמוד בפועל. גם אם הם נכשלים במבחנים – הם יכולים לחזור על אותו הטריק בשנה שלאחר מכן. "הם טפילים, זו בושה", אומרת גבריאלה פס, סטודנטית בת 20 שלומדת בפקולטה למשפטים ולמדעי המדינה. "האנשים האלה נשארים באוניברסיטה רק כדי להמשיך לקבל נדבות", אומר סטודנט אחר, מתיאו סילס בן ה-21.
אוסקר ארדיה, הרקטור של אוניברסיטת סן אנדרס, מעיד שלא רק מנהיגים בהתאחדויות סטודנטים נמנים עם "התלמידים הדינוזאורים", וכי יש גם סטודנטים "רגילים" שנשארים באוניברסיטה במשך שנים, ולא למטרות ה"נכונות". הוא סיפר שמתוך יותר מ-81 אלף סטודנטים הרשומים באוניברסיטה שלו, 23% נמצאים בה יותר מ-11 שנה ו-6.7% יותר מ-20 שנה. אלף סטודנטים רשומים בה יותר מ-30 שנה, וכ-100 – יותר מ-40 שנה. "זה דבר שמדאיג אותנו, אבל זה נושא רחב יותר", אומר ארדיה.
6 צפייה בגלריה
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
בוליביה אוניברסיטת סן אנדרס לה פס
דרוש: ניקוי אורוות. אוניברסיטת סן אנדרס
(צילום: AFP)
התופעה הזו אכן מוכרת גם באזורים אחרים בבוליביה. באוניברסיטת גבריאל רנה מורנו שבעיר סנטה קרוז, למשל, יש 90 אלף סטודנטים, ושלושה אחוזים מהם לומדים כבר יותר מ-10 שנים.
יש כבר מי שמוביל מחאה נגד "הסטודנטים הדינוזאורים". קארן אפאזה, סטודנטית להנדסה בסן אנדרס, מספרת שהיא מנהלת קמפיין נגדם, וטוענת שהלכה למעשה הם חיים על חשבון האוניברסיטה. גידו זמברנה, פרופסור לרפואה בסן אנדרס, אומר שחשוב להכיר בכך שמדובר במשבר רציני, ושהגיעה העת לניקוי אורוות של ממש, כזה שיטהר את המערכת כולה משחיתות ומניהול כושל: "האוניברסיטה מיושנת. היא אנכרוניסטית, והיא כבר לא תואמת את הצרכים של היום בבוליביה".