חשש מהתלקחות בחזית נוספת, בזמן המערכה בעזה: אמש (שבת) הוחלט בדיון שכינס ראש הממשלה יאיר לפיד כי אירועי תשעה באב בהר הבית יתקיימו כרגיל ותותר עליית יהודים להר, כולל חברי כנסת.
מאות יהודים צפויים להגיע היום להר הבית בתשעה באב, ובהם גם יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר. "אסור להיכנע לג'יהאד ולטרור - אנחנו בעלי הבית על מדינת ישראל וככל שנרגיש ככה ונפעל בהתאם האויבים יבינו את המסר", אמר בן גביר, שציין כי עלייתו להר הבית תואמה מראש עם קצין הכנסת ועם המשטרה. ההר יהיה פתוח לכניסת יהודים מ-7 בבוקר עד 11:00, ובצהריים מ-13:30 עד 14:45.
1 צפייה בגלריה
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
עולים להר הבית בתשעה באב, לפני שנה
(צילום: AP)
בריאיון לאולפן ynet התייחס סגן שר הביטחון אלון שוסטר לחשש מפרובוקציה מצידו של בן גביר. "הוא אדם קיצוני, אני מניח שגם בזמן משבר הוא לא יחדול מניסיונות כאלו. אני מקווה שהוא לא יעבור את הסף הראוי", אמר שוסטר. על המבצע עצמו אמר: "התחלנו חזק, אנחנו מגבירים ואין לנו כוונה לעצור". בתשובה לשאלה מה ייחשב להצלחה של המבצע, ענה: "אם בעוד שנה-שנתיים נראה שהתושבים בעיר שדרות ובקיבוץ שלי חושבים שראוי לחיות שם".
ראש העיר תל אביב רון חולדאי התייחס בריאיון לחשש ממהומות בערים המעורבות, ובהן יפו: "אני לא חושש ממה שהולך לקרות ביפו, אין שום בעיות עם ערביי יפו. הבעיה האמיתית היא שאנחנו נגררים אחרי קבוצת משיחיים שגוררת אותנו למדינה דו-לאומית. ההיסטוריה אומרת שמי שנגרר ללא טיפול שורש בבעיות - בסוף מפסיד". לדבריו, "העיר שוקקת אבל קצת בפחות ווליום. עדיין יש אנשים שחוששים שלא הגיעו לעיר מבחוץ, החיים ממשיכים".

עומר רוז, מבעלי קבוצת נוקס, אמר כי "ביום שישי בערב בתל אביב נכנסו להלם. היו לנו 70% ביטולים. היום בצהריים גם חווינו ביטולים, העסקים היו ריקים. בצהריים לא הייתה תנועה, העסק היה כמעט ריק - אבל כשהגעתי עכשיו ראיתי שיש יותר תנועה והעסק די מלא כפי שרואים. נראה לי שאחרי 24 שעות התל-אביבים התעשתו. אתמול לא היו אזעקות ואנשים ביטלו, ועכשיו אחרי אזעקה אנשים באים. תל אביב הפוכה".
בתוך כך, אנשי ציבור ודת פלסטינים קראו להגיע אתמול והיום למסגד אל-אקצה ולשהות בו זמן רב. דימטרי דליאני, חבר המועצה המהפכנית של פתח, אמר: "בזמן שישראל תוקפת בעזה, מתנחלים קיצוניים ייכנסו למסגד אל-אקצה. הרחוב הפלסטיני יבער מתוך המסגד הקדוש ועל הממשלה הישראלית לשאת בתוצאות". גם בחמאס הזהירו מכניסת יהודים למתחם המסגד: "זה ניסיון ליישום התוכניות הזדוניות שלהם".
תום ניסני, מנכ"ל "בידינו למען הר הבית", אמר לקראת העלייה להר הבית ואיומי חמאס כי "מדובר במבחן לרשויות בישראל. העלייה הקרובה להר הבית צפויה להיות העלייה הגדולה בהיסטוריה מאז ימי המקדש. אלפי העולים מוכיחים לא בדיבורים אלא במעשים כי הר הבית מזמן הפך להיות בקונצנזוס הישראלי. הגיע הזמן שמחבלי חמאס וג'יהאד האיסלאמי לא ינהלו את מדינת ישראל".
אביב טטרסקי, חוקר בעמותת עיר עמים, אמר: "על רקע ההפצצות בעזה גובר הסיכוי למחאה פלסטינית בהר הבית. בשנים האחרונות המשטרה בוחרת להתמודד עם מחאה כזו תוך הפעלה של כוח ומתן עדיפות לקיום ביקורי יהודים בהר על פני דרכי פעולה אחרות. עימותים אלימים בהר פוגעים בקדושת המקום ומשרתים אך ורק את תנועות המקדש מחד ואת הקיצוניים בצד הפלסטיני מאידך. המשטרה צריכה לפעול בצורה שונה מכפי שנהגה ברמדאן האחרון ולהימנע מהתנגשות".
פורסם לראשונה: 23:21, 06.08.22